De ce apar discrepanțe între datele furnizate de uneltele SEO?
Poate ai observat că apar discrepanțe între datele din Ahrefs, Google Search Console, Google Analytics și alte unelte SEO. Care e explicația? De ce în rapoartele lunare apare unul și același indicator cu date și statistici diferite? De ce volumul de căutări sau chiar traficul nu coincide dintr-un raport în altul?
Dacă ești specialist SEO, e genul de conversație care, probabil, ți se pare a fi dificil de purtat. În general, oamenilor nu le place să audă clasicul „depinde” sau vreun răspuns vag de tipul „ei bine, aceste unelte măsoară datele în moduri diferite și nu pot oferi o precizie de 100%, dar…”. Astfel de răspunsuri, deși oneste, pot să pară doar convenabile și să știrbească încrederea clientului.
De ce nu putem, până la urmă, să livrăm date exacte? Vei găsi în cele ce urmează o explicație și detalii despre 7 factori care influențează aceste date SEO.
For the love of Data…
Cei care dezvoltă strategii de SEO au o oarecare înclinație și pasiune pentru date și statistici. Ne place SEO tocmai faptul că, spre deosebire de alte domenii, lucrăm cu cifre, procente și grafice, urmărim indicatori de performanță specifici, putem cuantifica rezultatele.
Tocmai de aceea e important să înțelegem cum anume trebuie interpretate acestea. Statisticile și datele furnizate de Ahrefs, Semrush, Moz, Google Search Console, Google Analytics și multe alte unelte similare vin cu discrepanțe între ele deoarece fiecare unealtă funcționează după algoritmii proprii, vine cu metodele sale de colectare și procesare a datelor. Unele o fac mai bine decât altele, unele mai rapid, altele mai cu precizie.
Cea mai bună strategie? Să te folosești de multiple instrumente pentru SEO. Vei putea astfel compara datele și vei avea o imagine mai amplă asupra rezultatelor obținute, ceea ce îți va permite să iei deciziile potrivite. În ceea ce ne privește, da, cu „riscul” de a trimite rapoarte și analize ample în care apar discrepanțe între datele SEO furnizate. Chiar dacă variază, împreună, ele oferă o imagine mai apropiată de realitate decât dacă ne-am limita la un singur instrument.
7 factori care pot cauza discrepanțe între datele SEO
1. Sursa și modul de colectare a datelor
Google Analytics folosește un cod JavaScript pe paginile site-ului tău. Google Search Console folosește datele pe care Google le deține despre site-ul tău. Ahrefs folosește propriile crawlere pentru a colecta date.
Fiecare unealtă SEO se bazează pe surse diferite pentru a furniza date utilizatorilor săi. Unele au propriile baze de date și crawlere, altele funcționează cu third-party API sau scraped data din motoarele de căutare.
În funcție de sursa datelor și de modul în care ele sunt colectate, unele unelte vor furniza informații mai precise despre, de exemplu, rețeaua de backlink-uri (cum face Ahrefs), altele vor avea date mai actualizate despre cuvintele cheie (cum e Semrush).
2. Frecvența de actualizare a datelor
Fiecare dintre aceste servicii își actualizează datele la intervale de timp diferite. Acest lucru poate duce la discrepanțe în funcție de momentul în care datele sunt verificate. Unele platforme își actualizează zilnic datele (Ahrefs, Semrush), altele fac actualizări doar săptămânal, lunar sau chiar mai rar.
3. Interpretarea datelor
Uneltele SEO pot să aibă moduri diferite de a interpreta și prezenta datele colectate, folosind măsurători și algoritmi pentru a determina diverse aspecte ce țin de SEO, precum Keyword Difficulty, Domain Authority, Page Authority etc.
Însă nu toate măsurătorile și nu toți indicatorii sunt standardizați sau universal acceptați. Un exemplu ar fi Page Authority (PA), care estimează calitatea și popularitatea unei pagini bazându-se pe profilul de backlink-uri. Page Authority nu este un factor de ranking utilizat de Google în ierarhizarea rezultatelor. Totuși, există o corelație între scorul PA și pozițiile în SERP.
4. Volatilitatea datelor
Uneltele SEO se confruntă cu dificila sarcină de a gestiona date colectate dintr-un mediu instabil și volatil. Motoarele de căutare își modifică și actualizează constant algoritmii și factorii de indexare. Aceste schimbări pot și ele crea discrepanțe în datele furnizate de uneltele SEO.
Mai mult, motoarele de căutare personalizează rezultatele oferite utilizatorilor în funcție de mulți factori – localizare, tipul de dispozitiv, limbă, istoria căutărilor etc. Aceeași căutare va produce rezultate diferite pentru utilizatori diferiți. Prin urmare, datele furnizate de uneltele SEO nu se „potrivesc” întotdeauna cu rezultatele pe care le vedem noi, într-o anumită zi, într-o anumită regiune, pe Google.
5. Filtrarea datelor
Unele unelte, cum e Google Analytics, permit filtrarea datelor, ceea ce poate duce la diferențe în rapoartele de trafic – uneori chiar semnificative. E vorba aici de eliminarea din raportare a traficului de bot și spam.
6. Segmentarea datelor
Modul în care fiecare instrument de analiză segmentează datele (după țară, dispozitiv, tip de pagină etc) poate, de asemenea, contribui la apariția unor discrepanțe.
7. Configurarea instrumentelor
Discrepanțele pot fi cauzate, în cele din urmă, și de modul în care sunt setate și configurate instrumentele folosite. De exemplu, dacă Google Analytics nu este configurat corect, pot să apară discrepanțe în date.
Să îți faci griji?
Discrepanțele între datele furnizate de diverse instrumente de analiză SEO nu sunt ceva ieșit din comun. Nici nu indică neapărat o problemă. E important însă cum anume le integrăm în strategia de SEO. Aceste instrumente ar trebui folosite în mod complementar, odată ce înțelegi care sunt avantajele fiecăruia, pentru a obține o imagine cât mai completă a performanței unui site. O monitorizare constantă te ajută să înțelegi mai degrabă care sunt tendințele și evoluția datelor, decât să te blochezi pe o cifră sau alta.
***
Sperăm că aceste informații îți sunt de folos. Pentru mai multe recomandări, urmărește-ne pe Facebook, Instagram, LinkedIn și TikTok. Abonează-te la newsletterul SEO 365 și alătură-te comunității noastre pe grupul Strategii de Marketing Online by SEO 365.
Dacă vrei să discutăm despre strategiile de marketing online & SEO care dau roade, înscrie-te acum pentru o CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!