Din dilemele creatorului de texte…
Să AI sau să nu AI? Aceasta-i întrebarea. Conținutul generat cu ajutorul AI ne-a creat un conflict interior. Îl analizăm aici.
Ne aleargă buricele degetelor peste taste mai toată ziua. Jonglăm și ne jucăm cu litere, cuvinte și idei. Și chiar dacă textele generate automat nu sunt vreo noutate în domeniu, avem norocul să muncim într-o agenție de marketing online care a pus dintotdeauna preț pe originalitate, creativitate și calitate.
Până nu demult, textele generate automat ne zgâriau retina și urechile – atât de prost ieșeau în limba română. Și da, ne referim inclusiv la articolele primite periodic de la (foști) colaboratori externi care găseau de cuviință să ne trimită traduceri „inteligente” pe care nici măcar nu le verificau / editau puțin. Erau evident robotice, evident greșite, evident anapoda. Discuția internă despre conținutul generat automat pur și simplu nu a avut loc până acum la SEO 365. Nu s-a pus problema pentru că tehnologiile bazate pe inteligență artificială nu livrau la standardele de calitate acceptate de noi – cel puțin nu în limba română. La fel de evident, acest lucru s-a schimbat odată cu lansarea ChatGPT de către OpenAI.
Sunt texte oarecum banale, lipsite de originalitate, cu dezacorduri strecurate și cuvinte al căror sens nu e folosit mereu corespunzător? Da, încă. Sunt texte surprinzător de ok, bogate în informații utile și la subiect? Da. Și sunt generate în câteva secunde, nu în câteva zeci de minute sau ore. Așa că nu doar programatorii au trecut prin dileme existențiale de natură profesională, ci și jurnaliștii, scenariștii, content writerii și copywriterii.
Un conflict interior în 5 etape
Conversațiile despre tehnologia AI au fost interminabile, parcă, la nivelul întregii societăți. Nu ne-am aruncat de îndată în ele. Dacă dezvoltarea strategiilor SEO ne-a învățat câte ceva, răbdarea e acolo în topul lecțiilor. Muncim într-un domeniu veșnic în mișcare, dinamic. Știm că marile transformări se întâmplă rapid, dar că rezultatele lor se văd în timp. Ne adaptăm din mers și tragem concluzii după ce se liniștesc primele valuri.
Ne-am lăsat spațiu și timp să trecem prin toate stările în relația cu noile tehnologii AI – de la entuziasm și curiozitate, la anxietate, respingere și, în cele din urmă, îmbrățișare.
I. Anxietățile personale
Să spunem povești și să punem idei în cuvinte face parte din noi, ocupă și un loc important în activitatea noastră profesională (a unora dintre noi, cel puțin). O stare defensivă, ușor anxioasă, în raport cu ultimele progrese ale tehnologiilor AI a fost, credem noi, de așteptat. Când scriem, totuși, o facem cu gândul la oamenii care vor primi mesajul, ne punem personalitatea, experiența de viață și, mai direct sau indirect, emoțiile în textele pe care le creăm.
Cuvintele creează nu doar fraze și conglomerate de informație, ci mai ales conexiuni umane. Parcă ne vine greu să lăsăm asta în seama unui chatbot.
II. Dilemele etice
Dincolo de anxietățile personale, dacă aruncăm o privire la modul în care aceste tehnologii funcționează, nu putem să ocolim dilema etică. Până la urmă, „hrana” tehnologiilor AI constă în cuvintele, ideile și munca numeroșilor creatori de conținut, scriitori, artiști, oameni de știință, jurnaliști etc. Suntem departe de a avea o legislație clară care să protejeze drepturile intelectuale și drepturile de autor în acest nou context.
Chiar dacă informațiile și textele livrate de AI nu sunt o copie 100%, ele reciclează textele create de oameni – și aici e problema, fără a le atribui sursei lor inițiale, fără a menționa autorul de drept.
O altă limitare și problemă majoră, cel puțin când vine vorba de SEO și conținut de calitate, este că neavând sursa informațiilor, nu știm dacă e vorba de o sursă de încredere (atât cât putem deduce, în mod obișnuit, din autoritatea domeniului și verificarea autorului). Prin urmare, chiar dacă decidem să folosim AI pentru generarea de conținut, ar fi nevoie de multă precauție.
III. Entuziasmul pentru progresul tehnologic
Cu toate anxietățile și dilemele etice, nu avem cum să nu fim entuziasmați și fascinați în fața progresului tehnologic. Ne-am „jucat” și am conversat cu ChatGPT cât cuprinde și ne declarăm fani. Este extraordinar, dintr-o perspectivă tehnologică, că suntem aici, că funcționează atât de bine. Astfel de unelte pot face o mică sau mare diferență pentru multe afaceri – dacă sunt folosite strategic.
În urma micilor noastre experimente, ne declarăm încântați de ajutorul pe care uneltele AI îl asigură pentru:
- Idei de articole (subiecte, teme);
- Idei de postări pe rețelele de socializare (inclusiv succesiuni potrivite, inclusiv adaptate unor segmente diferite din audiența țintă);
- Variante de titluri pentru un anumit conținut dat;
- Posibile call to action-uri pentru anumite obiective / texte;
- Rezumate pentru texte mai lungi;
- Reformularea unor texte standard pentru a evita conținutul duplicat;
- Organizarea informațiilor în funcție de anumite criterii;
- Explorarea și documentarea pe un anumit subiect.
De exemplu, pentru titluri, am pornit de la un conținut pe teme tehnice sau științifice, unde aveam multe date statistice, obținute în urma unor studii și cercetări în domeniu, informații ce pot fi greu de redus la un simplu titlu de câteva cuvinte. A funcționat? Nu până la capăt. DAR din cele 5-6 sugestii primite, puteam alege cel puțin o variantă pe care să o adaptăm și îmbunătățim și care să fie apoi exact ce aveam nevoie. O puteam folosi direct și pe cea sugerată, dar nu era chiar, chiar, cum am fi formulat-o noi. Cu mici modificări? Da, perfect.
Ajutorul tehnologiilor AI în etapa de research este mană cerească. Dacă până acum eram nevoiți să citim 10-15 articole sau să săpăm prin site-uri până găseam alea două rânduri de informație specifică de care aveam nevoie (care poate nici nu erau atât de importante, dar uneori chiar nu vrem să scriem din imaginație), acum o aflăm în câteva secunde, hai minute, dacă venim cu întrebări suplimentare. Rămâne problema veridicității informațiilor primite – pe ChatGPT l-am prins și cu informații eronate despre funcțiile anumitor componente tehnice și l-am ajutat să rectifice. Chiar și așa, e mai ușor să verificăm acuratețea informației, să o îmbunătățim unde e cazul, decât să deschidem 15 ferestre cu site-uri variate pe care găsim ori nu găsim ce avem nevoie.
IV. Și cu SEO cum rămâne?
Bineînțeles, marea dilemă a fost care va fi relația dintre Google și conținutul generat de noile tehnologii AI și cum anume vor arăta strategiile SEO în viitor. Relația cu vechile tehnologii o știm: conținutul generat automat nu a fost niciodată copilul preferat al motorului de căutare.
Totuși, mereu s-au practicat „scurtături” pentru a indexa pagini pe Google și pentru a le aduce în top. Mereu Google a sancționat orice practici ce intră sub pălăria neagră (Black Hat SEO), prin care se încearcă păcălirea algoritmului și ignorarea recomandărilor de bune practici. Conținutul generat automat îți permite să publici în ritm rapid, dar de ce ai accelera dacă nu pentru a veni în întâmpinarea motoarelor de căutare și a grăbi ascensiunea în poziții? Iar Google nu vrea să-i vii în întâmpinare, ci să creezi conținut pentru utilizatori. Pentru oameni, nu pentru motorul de căutare – așa cum poate fi rezumat Helpful Content Update. Atât timp, însă, cât reușești să creezi conținut original, de calitate, pentru oameni, care respectă indicatorii E-E-A-T, nu contează cum l-ai creat.
În luna februarie 2023, Google a publicat ghidul cu recomandări privind utilizarea conținutului generat de AI. Lăsăm aici doar câteva idei:
”When it comes to automatically generated content, our guidance has been consistent for years. Using automation—including AI—to generate content with the primary purpose of manipulating ranking in search results is a violation of our spam policies. […] This said, it’s important to recognize that not all use of automation, including AI generation, is spam. […] However content is produced, those seeking success in Google Search should be looking to produce original, high-quality, people-first content demonstrating qualities E-E-A-T.”
V. Concluzia noastră? Să AI, dar cu grijă
Tehnologia ne poate ușura existența și munca; de cele mai multe ori este dezvoltată tocmai în acest scop. Inteligența artificială nu e menită să înlocuiască abilitățile ori creativitatea umană, ci să devină un ajutor de nădejde, să fie un Robin pentru Batman, dacă vrei. Folosită strategic și, ei bine, inteligent, ne poate salva mult timp, pe care-l putem direcționa înspre activități mai importante. Spune drept, de câte ori ți s-a întâmplat să învârți titluri minute bune, să te blochezi în ele, mai mult decât ți-a luat să scrii paragraful ăla deștept și plin de semnificații?
Noile tehnologii bazate pe inteligență artificială nu pleacă niciunde. Însă noi decidem cum anume ne folosim de ele. Punând în balanță valorile pe care le avem, obiectivele pe care încercăm să le atingem și rezultatele care vrem să stea în picioare pe termen lung, decidem să le îmbrățișăm în activitatea noastră profesională. Ne vor ajuta să livrăm aceeași calitate pentru clienții noștri, însă mai eficient, dusă chiar la un alt nivel. Ne vor permite să dezvoltăm idei și concepte de care poate, altfel, n-am fi avut timp.
***
Sperăm că aceste informații îți sunt de folos. Pentru mai multe recomandări, alătură-te comunității noastre pe Facebook, Instagram, LinkedIn și TikTok. Abonează-te la newsletterul SEO 365.
Dacă vrei să discutăm despre strategiile de marketing online care dau roade, înscrie-te acum pentru o CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!