Cum e fără like-uri pe Instagram? Impactul pentru utilizatori, influenceri și branduri

fara like-uri pe instagram 1

Fără like-uri pe Instagram: o altă atmosferă pe rețeaua de socializare

Unii utilizatori nu mai văd numărul de like-uri pe Instagram – deja de o bună perioadă de timp. Este momentul să analizăm așadar, impactul acestei măsuri pentru utilizatori, influenceri, branduri și afaceri. Măsura se află încă în fază de testare și rămâne de văzut când și dacă va fi implementată uniform la nivel global. 

Rețeaua de socializare cu cel mai crescut impact negativ asupra sănătății mintale a tinerilor.¹ Aceasta a fost eticheta pe care și-a primit-o de altfel îndrăgitul Instagram în urmă cu doar câțiva ani, aplicația fiind puternic asociată cu niveluri ridicate de anxietate, depresie, bullying și FOMO (frica de a nu „pierde” ceva / „fear of missing out”). 

În ciuda avantajelor, precum faptul că încurajează creativitatea sau exprimarea propriei personalități și identități, Instagram s-a regăsit în acest impas. Una dintre deciziile luate a fost, după cum știm deja mulți dintre noi, ascunderea numărului de like-uri (inimioare) primite de o fotografie. O măsură drastică și curajoasă, fie și doar cu statut de testare, ale căror efecte nu puteau fi întru totul anticipate. 

„Vânătoarea de like-uri” vs conținut autentic 

Impactul asupra utilizatorului

Odată cu toate beneficiile rețelei, vine așadar și presiunea de a fi acceptat și validat social, validare tradusă și contorizată în numărul de like-uri. De ce pe Instagram mai mult decât pe alte rețele de socializare? Instagram este cu precădere preferat și utilizat de tineri și adolescenți. Cu focus pe estetică și pe exprimare vizuală creativă, mulți dintre noi punem, fără să ne dăm seama într-o primă etapă, semnul egal între conținutul generat și sentimentul propriei valori ca persoană, ne condiționăm stima de sine în funcție de numărul de like-uri pe Instagram (înțeles sau interiorizat adesea ca un indicator al popularității). 

fara like-uri pe instagram 1
În noua formulă, numărul de like-uri încă există. Este accesibil utilizatorului. Prin ascunderea acestui număr pentru „followers”, însă, s-a dorit înlăturarea presiunii sociale din două direcții: 

  • o dată, ceilalți nu văd numărul de like-uri al postării publicate de utilizator. Astfel, se înlătură grija că ceilalți văd „performanța” scăzută a conținutului său pe Instagram;
  • apoi, utilizatorul nu vede la rândul său numărul de like-uri de pe alte profiluri. Se înlătură astfel tendința naturală, dar adesea toxică, de a ne compara cu ceilalți.

Limitând această vânătoare de like-uri, focusul cade nestânjenit pe crearea unui conținut autentic, eliberat de constrângerile presiunii și validării sociale. Iar mulți utilizatori sunt bucuroși de această schimbare și spun că efectul este unul benefic asupra stării lor.²

„Recenta schimbare este minunată. S-a ajuns în punctul în care oamenii nu mai apreciau o fotografie pentru conținut în sine, ci pentru că avea deja 5.000 de like-uri și atunci conta mai mult acest aspect. Mai mult, oamenii se comparau cu ceilalți, iar acest lucru a dus la numeroase probleme de sănătate mintală.” – Chris Grundy, fotograf în Sydney, Australia.

fără like-uri pe Instagram 2

În același timp, unii utilizatori consideră că măsura nu este suficientă sau nu rezolvă întru totul problema, tocmai pentru că numărul de like-uri este în continuare vizibil pentru postările proprii utilizatorului. Astfel, acest număr continuă să îndeplinească rol de validare socială pentru utilizator. 

Ce spun specialiștii? Randi Priluck, profesoară și decan asociat la Universitatea Pace, specializată pe Social Media & Mobile Marketing, consideră că: 

„Pentru adolescenți, măsura este foarte bună deoarece nu își vor mai compara la fel de ușor nivelul de popularitate cu al celorlalți. Cu toate acestea, își vor vedea în continuare numărul de like-uri. Oamenii reacționează la recompense, astfel că vor continua să vâneze like-uri. Măsura nu rezolvă în totalitate problema.” 

fără like-uri pe Instagram 3
Am realizat un mic sondaj de opinie: 65% dintre utilizatori au răspuns DA.

Impactul pentru influenceri și branduri

„Vom lua decizii care afectează afacerile, dacă aceste decizii ajută la bunăstarea şi sănătatea persoanelor.” – Adam Mosseri, CEO Instagram.

Reprezentanții Facebook și Instagram au specificat încă de anul trecut faptul că sunt conștienți și se așteaptă ca o astfel de măsură să aibă un impact imediat, nu neapărat benefic, pentru afaceri și influenceri. Decizia pare să fie, astfel, una asumată. 

Care este impactul în cifre? În etapa de testare, deocamdată, în ceea ce îi privește pe influenceri, au fost înregistrate într-adevăr scăderi în numărul de like-uri: 

  • Scăderi de 15% în Brazilia și Australia;
  • Scăderi de 5% în Japonia;
  • Scăderi de 3% în UK. 

Numărul de like-uri, în lumea Instagram, reprezintă o monedă de schimb pentru aceste categorii de utilizatori. Problematic, de exemplu, pentru influenceri, poate fi faptul că partenerii lor direcți sau agențiile de marketing online care oferă servicii de promovare pe Instagram nu mai au acces rapid și imediat la statisticile campaniilor realizate. Relațiile de colaborare vor avea la bază o mai multă încredere în statisticile furnizate de influenceri (avem oricând opțiunea de screenshot, însă dacă există rea intenție, aceasta poate fi totuși editată cu ușurință). 

În același timp, este important ca brandurile să înțeleagă următorul aspect: deși numărul de like-uri poate fi mai scăzut, acel procent este nesemnificativ dacă punem în balanță faptul că aprecierile devin în noul context chiar mai valoroase, fiind mai autentice, reflectând un interes real față de conținut – un interes nealterat de „mentalitatea de turmă”, de tipul „dăm like pentru că și alții au făcut asta”. Putem anticipa, astfel, chiar o creștere în rata de conversie și schimbări în modalitatea de interacțiune cu postările și conținutul generat pe Instagram. Un conținut de calitate poate genera mai multe comentarii, click-uri și conversii. Desigur, sunt doar speculații. Rămâne de văzut. 

„Testăm ascunderea like-urilor deoarece ne dorim ca cei care vă urmăresc să se concentreze pe fotografiile și filmulețele pe care le distribuiți, nu pe numărul de like-uri pe care acestea le obțin.” – reprezentanții Instagram. 

Mai mult, în cazul afacerilor, atenția va trebui menținută în direcția creării unui conținut de sine stătător care să genereze conversii, nu doar o cantitate crescută de inimioare. Va fi mai ușor de păstrat în centrul atenției obiectivul general al activității pe rețeaua de socializare: interacțiuni de calitate cu potențialii clienți care să ducă la o creștere a conversiilor. 

După o lungă perioadă în care ne-am obișnuit toți să cuantificăm în număr de like-uri calitatea și popularitatea conținutului distribuit pe rețelele de socializare, Instagram ne provoacă să schimbăm macazul. 

¹ Studiu realizat de Royal Society for Public Health
² Analiză CNN Business: „Instagram got us hooked on likes. What happens when they’re gone?”

Întrebare de final: Tu ce părere ai despre această măsură? Îți surâde ideea aceasta de fără like-uri pe Instagram? (fără like-uri vizibile). Spune-ne într-un comentariu!
Nu uita: dacă informațiile din acest articol ți-au fost utile, le poți trimite mai departe și prietenilor tăi. 🙂 Și, bineînțeles, ne poți urmări și pe Instagram @seo_365.

fără like-uri pe Instagram 3
fără like-uri pe Instagram 3