Checklist: 6 sfaturi pentru siguranța afacerii tale online

Siguranta Afacerii Tale SEO 365 (1)

Un checklist pentru siguranța afacerii tale online

Am întocmit această listă cu sfaturi pentru siguranța afacerii tale online dintr-un motiv simplu: observăm mai des decât ne-am dori cum, din lipsa informațiilor necesare (de natură tehnică, cel mai adesea), multe afaceri au de suferit pe termen lung. 

Pe măsură ce strategiile de marketing online câștigă tot mai mult teren, iar eficiența lor, comparativ cu metodele clasice de publicitate, devine aproape de netăgăduit, afacerile își deschid treptat „sediile” online: un website, conturi pe rețelele de socializare, campanii CPC etc. Alături de numeroasele avantaje pe care o prezență online bine clădită le are pentru afacerea ta, apar și o serie de riscuri și provocări de care e bine să fii conștient. Menționăm aici doar câteva – dintre cele mai frecvent întâlnite de specialiștii SEO 365

#1 Tu ești cel care deține legal domeniul site-ului… nu-i așa? 

Din păcate, nu o dată s-a întâmplat să descoperim, împreună cu partenerii noștri că… nu ei erau cei care dețineau în mod legal domeniul site-ului afacerii lor. Dacă navighezi cu ușurință prin lumea digitală, ți s-ar putea părea o situație ciudată sau improbabilă. Însă știm cu certitudine un lucru: antreprenorii fac ceea ce știu să facă cel mai bine » își dezvoltă afacerea. 

Dacă nu sunt însă bine informați cu privire la procesul de achiziție al domeniului pentru site-ul afacerii lor și au un intermediar, s-ar putea să descopere, uneori cu mare întârziere, că achiziția nu le aparține (deși ei sunt cei care au plătit) și că domeniul site-ului aparține legal unei terțe entități. Poate fi fosta agenție de marketing, de web design, un fost partener de afaceri sau cineva de la fosta firmă de hosting. Încurcate sunt căile digitale. 

Înainte de a investi mai departe în servicii SEO, marketing online, rebranding sau dezvoltarea site-ului, verifică și asigură-te cu tu ești cel care deține legal, într-adevăr, domeniul site-ului. Știm suficiente situații cu adevărat triste, în care s-a investit financiar semnificativ pentru dezvoltarea site-ului, doar pentru a întâmpina apoi blocaje considerabile când s-a constatat că domeniul aparținea altcuiva.

Siguranta Afacerii Tale SEO 365 (2)

#2 Gestionezi conturi online de pe adresa ta personală de e-mail? 

Dacă răspunsul este da, există două alternative simple și te încurajăm să le pui în aplicare. 

  1. În mod normal, pentru toate aspectele ce țin de comunicare (cu audiența ta, cu partenerii de business etc), ar trebui să deții și să utilizezi o adresă de e-mail oficială, creată pe domeniul tău web. Cum este și adresa noastră: info@seo365.ro (exemplu@companiata.ro). Chiar dacă nu vei gestiona diverse conturi cu această adresă de e-mail, îți recomandăm să o folosești pentru comunicare, cel puțin. 
  2. Dacă nu deții un domeniu web sau preferi altceva, creează un cont Gmail dedicat afacerii tale (gratuit sau contracost). Vei dispune astfel de o adresă de e-mail diferită de adresa ta personală, prin care poți opera toate aspectele de business online. Asociază această adresă de Gmail tuturor conturilor de business relevante – Google Analytics, Google My Business, Google Drive etc. 

Dincolo de faptul că acestea sunt alternative mai formale și profesionale, îți asigură și un plan B decent. Dacă ai probleme cu adresa personală, nu se vor răsfrânge asupra afacerii tale, de exemplu. Apoi, nu ești nevoit să amesteci viața personală cu viața profesională, nu trebuie să te asociezi tu personal cu toți angajații companiilor cu care colaborezi etc.

Siguranta Afacerii Tale SEO 365 (3)

#3 Parole, conturi, date de acces. Le ții evidența?

Simțim că nu se insistă suficient pe acest aspect: creează o bază de date, un tabel personal, dacă vrei, cu toate conturile care au legătură cu afacerea ta, parolele, datele de acces și, mai ales, persoanele care au acces la ele, precum și la ce anume au acces: ce parole știu, ce nume de utilizatori au, ce funcții etc.

S-ar putea să dureze câteva ore să faci acest lucru, iar apoi trebuie doar să actualizezi periodic informațiile. Tocmai s-a terminat colaborarea cu un freelancer care te ajuta să-ți gestionezi campaniile CPC? Nu mai colaborezi cu agenția de marketing care îți administra și conturile Social Media? Asigură-te că ai limitat accesul persoanelor care nu ar mai trebui să aibă acces la aspecte ce țin de afacerea ta: fie le îndepărtezi din „funcții” (le ștergi rolul pe Social Media, limitezi accesul adresei de Gmail aferente), fie schimbi parole acolo unde este necesar și le comunici din nou persoanelor care trebuie să aibă acces. 

#PROtip: Asigură-te că înțelegi diferența dintre datele de acces pentru un utilizator oarecare al site-ului tău și datele de acces cPanel. Roagă pe cineva să-ți explice, nu e complicat, însă e important să înțelegi nivelurile de acces pe care îl oferi sau nu diverselor persoane.

Siguranta Afacerii Tale SEO 365 (4)

#4 Ți-ai activat autentificarea cu mai mulți factori? (Two-Factor Authentication)

Autentificarea cu doi factori (sau mai mulți) reprezintă o măsură suplimentară de securitate care poate, într-un moment sau altul, să facă toată diferența din lume pentru afacerea ta. Există suficienți hackeri și numeroase înșelăciuni (phishing) care circulă în mediul digital, iar simpla activare a unor astfel de setări te poate scuti de multe probleme.

Cum funcționează? Simplu: caută pe Google instrucțiuni pentru, de exemplu, autentificarea cu doi factori pe Facebook, pe Google sau pentru alte platforme importante pentru tine și afacerea ta. Vei urma pașii prezentați și, practic, rezultatul final va fi o autentificare securizată. Astfel, în momentul în care te autentifici pe un site (Facebook, să zicem), pe lângă introducerea parolei, se adaugă un pas suplimentar de verificare. De exemplu, la Facebook, poți să alegi dacă cel de-al doilea factor de autentificare să fie un cod transmis prin SMS, un cod generat de o terță aplicație sau o cheie de securitate. Ca punct de pornire:

Siguranta-Afacerii-Tale-SEO-365-(5)

#5 Tu ești proprietarul afacerii tale. Dar ești și în mediul digital?

Nu putem vorbi de siguranța afacerii tale în mediul online fără a aduce în discuție și acest aspect: ești tu proprietarul afacerii tale pe Google și pe rețelele de socializare? Ești sigur? 

Google My Business

Dacă nu te-ai mișcat suficient de repede, este posibil ca altcineva să-ți fi pus deja afacerea pe Google Maps, de exemplu. Sau poate un fost angajat s-a ocupat de acest aspect, dar afacerea ta a rămas neverificată oficial. Nu-ți face probleme: există soluții și nu e chiar complicat. Revendică-ți afacerea, parcurge toți pașii necesari pentru a avea o locație verificată („Verified”). În cadrul serviciilor noastre dedicate optimizării conturilor Google My Business avem grijă să îți explicăm aceste proceduri (dacă este cazul). 

În plus, ai grijă ca tu să fii deținătorul afacerii, să ai funcție de Admin și tu să fii cel care decide cui oferă acces suplimentar. Știm că e confortabil să rogi agenția de marketing să îți creeze contul, însă îți recomandăm să te asiguri că tu ai control deplin asupra adresei de e-mail de pe care creezi contul Google My Business (însă poți solicita îndrumare, poți să faci acești pași împreună cu un specialist etc). 

Social Media

Am întâmpinat suficiente situații în care proprietarul unei pagini pe Facebook nu era proprietarul afacerii, ci o agenție care s-a ocupat de pagina respectivă în urmă cu mai mulți ani sau, mai rău, un fost angajat al agenției cu pricina (într-un caz, a fost imposibil să mai găsim o persoană cu care să reluăm legătura acolo). Din nou: asigură-te că tu ești proprietarul paginii și că nu ajungi să depinzi pe termen lung de buna funcționare a unei terțe afaceri sau relații de prietenie. Apoi, asigură-te că deții rol de Admin – tu, ca persoană. Oferă roluri secundare acolo unde este necesar și restricționează accesul persoanelor care nu mai au legătură directă cu afacerea ta. 

Siguranta Afacerii Tale SEO 365 (6)

#6 Hosting & Back-Up

Prea puțini antreprenori sunt conștienți sau, dacă nu, măcar avertizați în timp util de efectele nedorite pe care schimbarea serviciilor de hosting le poate avea asupra site-ului. La fel de puțini știu că ar fi indicat să verifice în ce măsură serviciile de back-up chiar sunt livrate corespunzător. Pentru că adesea aceste aspecte ne influențează și nouă munca, ne-am obișnuit să le atragem atenția partenerilor noștri asupra acestor lucruri.

Știai că poți să-ți pierzi pozițiile pe Google dacă trecerea de la un serviciu de hosting la altul nu se face corespunzător? Conversiile lunare, constante, care îți asigură un profit pe care te poți baza, pot să dispară într-o clipită dacă trecerea nu este realizată corespunzător. Nu ar trebui să începi toată munca de la zero. 

Am întâlnit prea multe astfel de situații, așa că am decis să oferim servicii de consultanță pentru un transfer sigur și corect: te învățăm la ce să fii atent și cum să te asiguri că totul decurge fără probleme. Scrie-ne pentru mai multe detalii: info@seo365.ro

Siguranta Afacerii Tale SEO 365 (7)

Alătură-te comunității noastre pe Facebook SEO 365, Instagram @seo_365 sau LinkedIn SEO 365 Marketing Online.