Cum construiești o strategie de Marketing Online eficientă?

Cum construiești o strategie de Marketing Online eficientă?

Afacerea ta are o strategie de Marketing Online eficientă? Fie că urmărești un impact pe termen lung, fie că ești în căutarea unor soluții pentru obținerea de vânzări rapide, este esențial să îți fundamentezi acțiunile pe baza unui plan bine pus la punct.

Ce reprezintă, de fapt, o strategie de Marketing Online ? Acest gen de strategie se bazează pe o formulă unică, adaptată misiunii și poziționării companiei, menită să traseze o direcție ascendentă în ceea ce privește vizibilitatea unui brand, dar și abilitatea lui de a genera vânzări, fără să se îndepărteze de strategia macro a business-ului.

strategie de marketing

De ce este are nevoie business-ul tău de o strategie de Marketing Online?

Nu putem vorbi despre un business de succes fără să aducem în discuție o strategie de marketing eficientă. Ea nu pune la dispoziție doar niște unelte de promovare, ci, mai mult, are puterea de a oferi întregii afaceri o viziune despre potențialul și traseul domeniului pe piață, despre raportarea la clienți și la concurență deopotrivă.

Este important ca fiecare antreprenor să înțeleagă că strategia este cea care stă la baza întregului proces, ea definește dacă o companie va avea sau nu succes, ea identifică potențialul și direcționează investițiile. Fără strategie nu putem vorbi despre crearea unui site sau a unui magazin online, despre servicii SEO și optimizare sau despre Social Media Marketing (Facebook, Instagram, LinkedIn). 

Iată doar câteva dintre cele mai importante avantaje pe care ți le oferă o strategie de Marketing online:

#1. Strategia îți oferă o direcție de viitor

Ideea conform căreia instinctul este cel care îți furnizează cea mai bună soluție nu se aplică, din păcate, și atunci când vorbim de această etapă. Specialiștii în Marketing recomandă o reîntoarcere la metodele clasice de cercetare a pieței care, deși oferă un input atât de valoros, sunt de foarte multe ori ignorate de companii. Trebuie să înțelegem că, în permanență, un business se confruntă cu schimbări în ceea ce privește direcția de evoluție a pieței sau comportamentul de consum al clientului. O cercetare demarată la momentul potrivit poate să anticipeze trenduri și să îi ofere brandului o soluție de ascensiune rapidă.

#2. Potențialul de clienți este crescut în mediul digital 

Oamenii se informează în online, iau decizii în online, consumă în online, iar cifrele vorbesc de la sine:

89% dintre consumatori utilizează motoarele de căutare pentru a căuta informații despre produsele/serviciile de care sunt interesați;

82% dintre consumatori caută recenzii despre un produs/serviciu în online înainte de a face o achiziție;

63% dintre deciziile de achiziție (fie ele online sau offline) se iau în mediul digital;

25% dintre cumpărători folosesc Social Media și articolele de blog pentru a descoperi produse și branduri noi.

#3. Obiectivele și acțiunile sunt ușor de monitorizat

Dacă ar fi să identificăm cel mai important atuu pe care Marketingul online îl aduce unui business față de metodele clasice de promovare, vom menționa, cu siguranță, facilitatea de monitorizare. Mediul digital a dezvoltat, în timp, o mulțime de instrumente menite să genereze rapoarte în timp real, în mod specific, atât pentru site, cât și pentru rețelele de socializare. Pe baza acestora, fiecare business poate lua decizii strategice la timp și poate anticipa, cu ușurință, dacă un obiectiv va fi sau nu atins. 

strategie de marketing 1
#4. Compania ta se bucură de mai multă vizibilitate

O poziție bună de indexare în motoarele de căutare, un site optimizat, rapid, care oferă un nivel de UX optim, dar și o prezență constantă pe Social Media sunt câteva dintre secretele unei vizibilități crescute în mediul online.

Când vorbim despre un brand vizibil, ne gândim, în primul rând la optimizare SEO. În cadrul unui articol precedent am descris pe larg ce înseamnă SEO. De această dată, vom pune în evidență cât de important este acest proces pentru conturarea unui brand puternic în online.

Pe scurt, SEO te ajută să ocupi o poziție fruntașă în pagina de rezultate generată de motoarele de căutare în momentul în care un potențial client se informează despre produse/servicii de tipul celor pe care le oferi chiar tu. Care este poziția optimă pe care ar trebui să o ocupi pentru a te putea bucura de o vizibilitate crescută? Printre primele trei! Acestea consumă, în medie, aproximativ 65% din traficul generat de o căutare! 

Recomandarea noastră este să incluzi optimizarea SEO în orice strategie de Marketing Online. Cu ajutorul acestui proces, vei genera trafic de calitate pe termen lung!

Cum putem crea o strategie de Marketing Online eficientă?

Așa cum menționam anterior, orice strategie are la bază trei pași importanți: 

  1. momentul de diagnosticare (evaluarea situației actuale);
  2. definirea obiectivelor (conturarea unei viziuni pe termen scurt, mediu și lung);
  3. elaborarea planului (ce tactici folosim pentru a atinge obiectivele formulate).

Luând în calcul aceste trei etape și ansamblul de tactici pe care ar trebui să îl includă fiecare dintre ele, îți propunem un scurt ghid care să te ajute în crearea unei strategii de Marketing online eficiente:

#1. Stabilește obiectivul strategiei – Ce vrei să obții?

Atunci când îți construiești obiectivele de marketing, nu uita că acestea trebuie să derive din strategia ta macro de business. Gândește-te cum te poate ajuta marketingul să generezi mai mult profit și câte persoane este nevoie să aduci pe website-ul tău pentru ca, la final, totalul de conversii să genereze încasările pe care ți le-ai propus pentru anul acesta.

Pentru a-ți monitoriza cu ușurință progresul atât atunci când vine vorba de strategia afacerii, dar și când ne referim specific la mediul online, recomandarea noastră este să te axezi pe construirea unor obiective SMART. Prin ce se diferențiază aceste țeluri „deștepte”?

Specifice – Ce anume îți dorești să obții? Care este rezultatul specific la care vrei să ajungi?

Măsurabile – Cum știi că obiectivul a fost sau nu atins? Tip: folosește cifre sau procente!

Accesibile/ Posibil de Atins – Este obiectivul tău ancorat în realitate? Îl vei putea atinge?

Relevante – Rezultatul pe care ți l-ai propus aduce un plus de valoare companiei?

Time-Bound – În cât timp îți propui să atingi un anumit target?

Un exemplu de obiectiv SMART ar putea fi: „Creșterea numărului de trafic pe site cu un procent de 20% în următoarele 6 luni.”

strategie de marketing 2
#2. Privește în jurul tău și analizează contextul în care te afli

Nu poți să-ți construiești o strategie fără a avea o viziune clară despre punctul în care se află afacerea ta în momentul actual. În acest sens, ar fi util să demarezi un audit la nivel general, care să analizeze, pe de-o parte, modul în care business-ul tău utilizează în prezent uneltele de marketing pe care le are la dispoziție, iar pe de altă parte, percepția pe care o au clienții despre brandul tău. Un astfel de feedback este foarte util pentru a sesiza discrepanțele de poziționare în mintea consumatorului: cum vrei tu să fii perceput versus cum ești perceput

De asemenea, nici concurența nu ar trebui neglijată. Pentru ca o strategie de marketing online să fie eficientă, trebuie să ai capacitatea de a anticipa mișcările adversarilor tăi. Vezi care sunt punctele lor forte! Dar slabe? Încearcă să te pui în pielea clienților și analizează eficiența funnelului pe care ei îl abordează. Mai mult, nu uita că, pentru a fi cu un pas înaintea lor, este necesar să iei deciziile strategice la timp. Spre exemplu, menționam în articolele noastre anterioare că peste 90% dintre site-urile din România nu sunt optimizate SEO. Folosește aceste statistici în favoarea ta și fii un pionier. Atunci când vorbim despre servicii SEO, vorbim despre o investiție pe termen lung, dar care, în timp, oferă rezultate greu de întrecut.

Uite de ce » Merită să investești în SEO

#3. Asigură-te că ai un buyer persona corect definit!

Nu poți demara niciun demers strategic dacă nu știi cui te adresezi. Din păcate, de foarte multe ori, business-urile abordează mișcări tactice greșite tocmai pentru că există o lipsă de concordanță între publicul pe care își doresc ei să-l abordeze și publicul care ar putea fi cu adevărat interesat de produs.

Cum poți afla care este cu adevărat publicul tău țintă? Analizează-ți clienții actuali și descoperă tipare de vârstă, de sex,  de comportament. Instrumente precum Facebook Insights sau Google Analytics pot fi o sursă prețioasă care să-ți furnizeze câteva indicii despre aceste caracteristici. 

Dacă ai o companie care îți permite să interacționezi direct cu oamenii, profită de această ocazie și stai de vorbă cu clienții tăi. Descoperă care sunt așteptările lor generale raportate la produsul tău, află insights despre eventualele lor temeri în ceea ce privește un anumit tip de servicii și folosește toate informațiile pe care le-ai adunat pentru a construi unul, două sau mai multe avatare de clienți, în funcție de profilul companiei în care activezi. 

Crearea unui buyer persona te va ajuta să clarifici direcțiile în care ar trebui să se îndrepte strategia. Va fi mult mai simplu să te raportezi la câteva modele ideale de client, vei înțelege cum să comunici „pe limba lor” și la ce stimuli reacționează aceștia.

Pentru că uneori este dificil să identifici tipare de comportament, ți-am pregătit o listă de criterii pe care ar trebui să le iei în considerare atunci când îți analizezi actualii și potențialii clienți:

Informații cu caracter demografic:
  • vârstă și sex – acești factori au un impact direct asupra tonului vocii pe care îl vei aborda în comunicare, dar și asupra tipul de canale de promovare.
  • locație – un simplu element precum locația clienților tăi joacă un rol important atât în targetare, dar și în identificarea unor eventuale erori de implementare. Spre exemplu, dacă ai un business local, în Cluj-Napoca, cu un site de prezentare, însă mare parte din traficul de pe site-ul tău își are originea în cu totul alte orașe, acesta este un semn că trebuie să revizuiești tacticile de SEO sau Google Ads.
  • venituri – este foarte important să știi ce putere de cumpărare au clienții tăi. Acest factor îți poate influența atât strategia de promovare, cât și politica de preț.
Informații cu caracter psiho-social:
  • nevoi/ obiective personale – Care sunt nevoile potențialului tău client și cum răspunde produsul tău la acestea? Pornind de la informațiile pe care le primești de la clienți, poți să îți construiești mesaje care să pună în evidență beneficiile produselor/serviciilor tale. Nu vei comunica o listă de avantaje generale, ci vei compune mesajul care să ofere soluția la nevoile specifice pe care le-ai identificat.
  • provocări – în special dacă vorbim despre afaceri B2B, este esențial să înțelegi cu ce provocări și dileme se confruntă potențialii tăi clienți. În funcție de rezultate, poți include în strategia ta ideea de pachete personalizate.
  • interese/ pasiuni – Ce fac clienții tăi în timpul liber? Unde își petrec weekendul și ce tip de activități preferă? Informațiile de acest gen te pot ajuta atât în alegerea canalelor de comunicare (poate ar fi bine să fii prezent pe Facebook și Instagram, poate în mod special pe LinkedIn sau pe e-mail), cât și în construirea strategiei de parteneriate. 
  • priorități – Ce aspecte sunt prioritare în raportarea unui client la business-ul tău? Pune accent pe calitatea produselor, pe preț, pe interacțiunea în Social Media sau pe serviciul clienți? În funcție de prioritățile lor, poți determina care sunt aspectele pe care trebuie să le îmbunătățești.

După ce ai colectat aceste informații, e timpul să observi tipare și să creezi un document cu rol de avatar pentru fiecare dintre tipologiile de clienți pe care le-ai identificat.

Vom reveni cu mai multe informații despre acest subiect într-un articol următor, așa că stai cu ochii pe blogul SEO 365!strategie de marketing 3

#4. Asigură-te că te diferențiezi pe piață!

Activăm pe o piață concurențială, iar unul dintre cele mai importante aspecte este » Cum reușești să te diferențiezi?

Afacerile trebuie să urmărească, mai presus de orice, o poziționare clară atât pe piață, cât și în mintea consumatorului. Care sunt primele cuvinte la care se gândește o persoană atunci când se vorbește despre afacerea ta? 

Recomandarea noastră este să stabilești, încă de la început, un USP (unique selling proposition) care să descrie acea trăsătură definitorie care să te diferențieze de concurență. Mai departe, întreaga ta strategie trebuie să se raporteze la acest punct de referință. 

Pentru a clarifica ideea de poziționare, îți propunem să discutăm despre unul dintre primii noștri clienți – Cluj.com. Ei și-au dorit să fie cunoscuți pe piață ca o platformă media #altfel. În acest sens, am construit întreaga strategie SEO, de comunicare și conținut astfel încât se punem accentul pe anumite aspecte diferite, care până atunci nu se bucuraseră de atenția mass-media. Prin constanță și perseverență, Cluj.com a reușit să se desprindă de ideea tradițională de platformă online de știri, ancorată puternic în subiecte politice și să vorbească despre aspectele pozitive ale orașului, despre frumusețile nedescoperite ale județului etc. 

Află mai multe despre povestea de succes a Cluj.com aici » Care este secretul succesului Cluj.com? Un proiect pentru 800.000 oameni.

Nu putem vorbi despre o strategie de marketing online fără să stabilim canalele prin care ne dorim să ajungem la potențialii noștri clienți. Pentru a face o alegere corectă, ne vom baza întotdeauna pe o analiză completă a profilului nostru de consumator. Aici intervine, bineînțeles, profilul pe care l-am construit pentru buyer persona. În funcție de acest avatar, dar și de obiectivele SMART pe care ni le-am stabilit inițial, vom dezvolta tactici specifice pentru fiecare tip de canal:

Owned Media – sunt acele canale organice, asupra cărora o afacere are control total: website / magazin online, profilul de companie pe social media, conținutul de pe blog;

Earned Media – sunt acele canale cu ajutorul cărora brandul își consolidează imaginea și au, în general, rol de PR: comunicate de presă pe platforme media, articole de blog de tipul guest post, interviuri etc.

Paid Media – se referă la instrumentele de promovare plătită pe care le oferă atât motoarele de căutare, cât și social media: Google Ads, Facebook Ads, Remarketing, articole Off Page SEO etc.

Ține cont, în alegerea ta, de eficiența fiecărui tip de canal în parte și încearcă să te orientezi către investiții cu rezultate pe termen lung precum optimizarea SEO, conținutul de calitate de pe blog sau modernizarea website-ului.

#6. Pregătește strategia pentru implementare

Odată ce ai conturat o viziune generală, este timpul să creezi un plan de acțiune concret, care să includă tactici specifice și deadline-uri pentru îndeplinirea unor sub-obiective. Nu uita să monitorizezi constant rezultatele și să nu pierzi imaginea de ansamblu!

Ești gata să creezi o strategie de Marketing Online eficientă?

De ce sfaturi să ții cont atunci când îți conturezi o strategie de Marketing Online?

#1. Rămâi flexibil!

#2. Rămâi în permanență atent la clienții tăi!

#3. Nu uita niciodată care e scopul final!

#4. Urmărește trendurile în comunicare!

#5. Conținutul de calitate trebuie să rămână o prioritate!

#6. Monitorizează, monitorizează, monitorizează!

#7. O strategie eficientă nu este ușor de construit. Alege să lucrezi cu profesioniști!

Cum să adaptezi o strategie de Marketing Online în perioada de criză?

Atunci când traversează o perioadă de criză, primele costuri pe care majoritatea managerilor sunt dispuși să le elimine sunt investițiile în promovarea online. Prin urmare, de cele mai multe ori, numărul de clienți scade considerabil, iar problema se adâncește și mai tare.

Companiile de succes au înțeles că o astfel de situație este mai degrabă un moment bun pentru investiții în mediul digital. Spre exemplu, în condițiile crizei provocate de pandemia COVID-19, Emag decide să investească în continuare în online:

Tot ce are legătură cu economia digitală, software, tool-uri de productivitate, comerţ online – toate acestea vor creşte foarte mult. Turismul este ceva strategic, agricultura va trebui să crească, a adăugat el.“ (Iulian Stanciu pentru Ziarul Financiar)

strategie de marketing online

Sfatul nostru?

Ca specialiști, ne dorim să punem în evidență că Marketingul online este unul dintre cele mai puternice instrumente de care un business dispune. Spre deosebire de metodele tradiționale de promovare, digitalul este într-o continuă schimbare și adaptare, fapt ce îți permite ție, ca afacere, să accesezi o bază mult mai largă de clienți pentru costuri variabile, în funcție de strategia pe care o abordezi.

Perioada de criză trebuie să fie privită ca o ocazie de a te reinventa în online și de a face investiții sigure, cu rezultate pe termen lung. Este momentul în care ar trebui să-ți îndrepți atenția către instrumente organice, care, în timp, îți aduc un ROI pentru care ar trebui să plătești sume enorme dacă te-ai baza exclusiv pe reclame plătite. Astfel, pe timp de criză, recomandările noastre sunt:

  • Rămâi activ pe Social Media și păstrează o interacțiune constantă cu actualii și potențialii tăi clienți!
  • Actualizează informațiile despre compania pe rețelele de socializare, dar și pe site!
  • Optimizează site-ul astfel încât să aibă o viteză de încărcare optimă, să fie ușor de accesat pe orice tip de dispozitiv și să ofere o experiență de navigare plăcută!
  • Investește în SEO pentru a obține o mai bună indexare în motoarele de căutare și pentru a te bucura de avantajele unei vizibilități crescute. Dacă îți dorești să descoperi care sunt oportunitățile de dezvoltare în online ale afacerii tale, putem explora împreună acest subiect în cadrul unei sesiuni de CONSULTANȚĂ GRATUITĂ.

Descoperă mai multe recomandări aici » Cum să-ți ajuți afacerea în perioada de criză? Avem 7 recomandări!

Ce-i de făcut?

Elaborarea unei strategii de Marketing Online nu este nici pe departe un proces facil, de aceea trebuie să te asiguri că lucrezi cu profesioniști. Echipa SEO 365 își bazează strategiile pe o experiență vastă. Am lucrat întotdeauna alături de clienții noștri luând în considerare viziunea business-ului la nivel macro și am abordat Marketingul online la nivel holistic. În consecință, rezultatele nu au întârziat să apară, iar în prezent ne mândrim cu o comunitate formată din afaceri de succes.

Vrei să descoperi adevăratul potențial pe care business-ul tău îl are în mediul online? Solicită CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!


Alătură-te comunității noastre pe Facebook SEO 365, Instagram @seo_365 sau LinkedIn SEO 365 Marketing Online