Conceptul de „backlink” îți este probabil familiar dacă ai început deja să-ți optimizezi website-ul pentru SEO sau dacă pur și simplu te pasionează domeniul și îți dorești să-l aprofundezi.
În cele ce urmează, vom discuta pe îndelete despre ce înseamnă backlink, despre cum putem recunoaște un backlink de calitate, dar, mai ales, despre cum putem consolida baza de backlinkuri a website-ului!
Ce este, așadar, un backlink?
Backlink-urile (cunoscute și ca „linkuri de intrare” sau „linkuri externe”) sunt legături URL care fac trimiterea de la un website la o pagină de pe un alt website. Google, precum și alte motoare de căutare majore văd backlink-urile ca pe niște „voturi de încredere” pentru o anumită pagină. În mod deductibil, website-urile care se bucură de un număr mare de backlinkuri tind să se claseze pe o poziție superioară în rezultatele motoarelor de căutare organice.
De ce este un backlink important pentru SEO?
În primul rând, numărul, dar și calitatea backlinkurilor reprezintă un factor de clasare principal în algoritmul Google. Așa cum menționam ceva mai sus, fiecare backlink nu reprezintă altceva decât „un vot de încredere extern”, o garanție în fața motoarelor de căutare că pe acea pagină se află un conținut relevant, puternic și valoros. Între cele două domenii va avea loc astfel un transfer de autoritate. Cu cât autoritatea paginii care a făcut recomandarea este mai mare, cu atât valoarea unui backlink crește.
Adițional, backlinkurile pot deveni o sursă valoroasă de trafic, totul depinzând de valorile pe care le înregistrează website-ul care îți recomandă pagina, dar și de relevanța pe care pagina ta o are în fața publicului targetat.
Vorbim, așadar, despre numeroși factori care determină calitatea finală a unui backlink.
Atunci, care sunt principalele trăsături ale unei legături externe de calitate?
#1. Provine de pe website-uri credibile, cu autoritate
Motoarele de căutare, la fel ca jurnaliștii, își aleg sursele de încredere cu mare atenție. Cu siguranță și tu ai avea mult mai multă încredere în informațiile pe care le găsești pe pagina unui renumit trust media decât în cele postate de o cunoștință pe rețelele de socializare. Similar, Google va recunoaște mai multă valoare într-un backlink provenit de pe un website cu un scor DA (Domain Authority) sau DR (Domain Rating) crescut.
#2. Pagina de pe care vine backlink-ul este relevantă pentru domeniul tău
Când un website face o trimitere la un altul, Google își dorește să vadă că există o legătură între cele două, un subiect comun.
Spre exemplu, dacă publici un articol SEO despre medicină dentară, backlink-ul va avea o valoare mult mai mare atunci când provine de pe o platformă de specialitate decât în situația în care articolul ar apărea pe un website cu profil turistic.
Așadar, pe lângă autoritate, nu uita să pui accent pe relevanță! O pagină cu autoritate mare, dar cu relevanță scăzută nu-ți va aduce cele mai bune rezultate.
#3. Cuvântul-cheie se regăsește în cuvântul de ancoră al linkului
Cuvântul ancoră este acea parte vizibilă a linkului sau, mai bine spus, acel cuvânt/sintagmă vizibilă din text pe care vom așeza legătura URL. Ca backlinkul să aibă o valoare crescută, este recomandat ca această ancoră să includă cuvântul-cheie al paginii tale (care, de cele mai multe ori, se regăsește și în link). Acest gen de ancoră poartă numele de Exact Match Anchor Text.
Exemplu:
„Suntem siguri că ai nevoie de Optimizare SEO.” Cuvântul-cheie targetat este „optimizare SEO”, așadar vorbim de Exact Match Anchor Text, deci despre o valoare superioară a backlinkului. Un context mai puțin favorabil ar fi fost: „Ai nevoie de Optimizare SEO? Click aici!”, unde „click aici” este ancora. Aici ne confruntăm cu un Generic Anchor Text, care este recunoscut pentru impactul scăzut asupra SEO.
#4. Linkul inserat în text este “Dofollow”
Există două tipuri principale de backlinks, iar unul dintre ele este cu siguranță foarte valoros din punct de vedere SEO. Iată:
O etichetă „Nofollow” le spune motoarele de căutare să ignore un link. Aceste tipuri de backlinkuri nu transmit nicio valoare de la un site la altul.
În contrast, linkurile „Dofollow” sunt legăturile externe pe care toată lumea și le dorește întrucât permit acel transfer de autoritate despre care discutam anterior.
Atenție însă! Linkurile Dofollow aduc valoare websiteului tău atâta timp cât provin dintr-o sursă credibilă și de încredere. Te poți confrunta însă și cu așa-numitele backlinkuri „toxice”, care provin de pe site-uri suspecte sau care au fost obținute prin încălcarea condițiilor impuse de motoarele de căutare. În aceste cazuri, website-ul tău poate fi penalizat sau chiar deindexat!
Amintește-ți, așadar, că nu cantitatea, ci mai degrabă calitatea backlinkurilor pot face diferența în clasamentul rezultatelor Google!
#5 Backlinkul provine de pe un domeniu care nu te-a mai recomandat în trecut
Deși este dificil să găsești în permanență surse noi care să te recomande mai departe prin linkuri către paginile tale, este important să știi că tot efortul merită pe deplin! Conform unui studiu Backlinko, există o corelație puternică între numărul de website-uri care recomandă o pagină (prin backlinkuri) și poziția acelei pagini în clasamentul de rezultate al motoarelor de căutare.
Ca să concluzionăm printr-un proverb, „nu pune niciodată toate ouăle într-un singur coș”!
Cum obții backlinkuri de calitate pentru website-ul tău?
Am discutat până acum despre caracteristicile pe care ar trebui să le întrunească un backlink de calitate. Însă cum putem să ne asigurăm că stimulăm generarea de backlinkuri de calitate înspre website-ul nostru?
Iată 5 moduri simple prin care poți începe să-ți construiești o bază solidă de backlinkuri:
#1. Creează conținut de calitate, relevant pentru domeniul în care activezi. Include conținut “shareuibil” precum articole de blog, infografice, studii de caz sau studii de piață. Aceste informații se vor populariza rapid, într-o manieră organică, generând backlinkuri din partea unor surse relevante.
Dacă ai nevoie de ajutor, te poți adresa unui specialist în Content Writing!
#2. Scrie articole de interes pentru alte bloguri (Guest Post). Sunt foarte multe website-uri de specialitate care practică o astfel de politică editoriale, oferind un spațiu de exprimare și promovare diferitelor persoane cu autoritate în domeniu.
#3. Creează materiale video, audio sau foto de valoare pentru domeniul tău de expertiză. Orice conținut relevant și calitativ, indiferent de formatul în care este creat, se va distribui cu ușurință în mediul online.
#4. Apelează la influenceri. Deși influencerii autohtoni își bazează activitatea mai degrabă pe rețelele de socializare, blogurile au rămas încă un canal valoros pentru ei, astfel că multe branduri încă își doresc să apară menționate în articolele lor.
Poți negocia, la rândul tău, un pachet de articole care să includă linkuri “Dofollow”. Pe lângă aportul SEO, acestea îți vor genera cu siguranță și un trafic substanțial pe paginile recomandate.
#5. Include link-uri în strategia de Social Media Marketing! Nu uita că Facebook, Twitter, Instagram sau LinkedIn sunt tot website-uri, așadar orice link inclus într-o postare devine un backlink de valoare pentru pagina ta web.