Introducere în WhatsApp Marketing
Încă nu ai o strategie de WhatsApp Marketing? Îți arătăm cum să o dezvolți: de la beneficii și setări, până la idei și recomandări!
În România, după Facebook, WhatsApp este cea mai folosită platformă de social media (86.9% dintre români o folosesc lunar), fiind urmată de FB Messenger, Instagram și TikTok (sursă: raportul Digital 2023: Romania). La nivel global, mai mult de jumătate dintre utilizatori își verifică zilnic aplicația!
Aplicația de mesagerie a devenit, așadar, un must-have sau musai, cum se zice la noi, pentru orice business care vrea să se conecteze autentic și direct cu audiența sa.
Ce este o strategie de WhatsApp Marketing?
Strategiile de WhatsApp Marketing se încadrează în categoria generală de messenger marketing și presupun promovarea brandului, a serviciilor și/sau produselor sale, precum și interacțiunea cu audiența prin intermediul WhatsApp.
În general, aplicația de mesagerie este folosită pentru a ține legătura cu prieteni, familie sau diverse comunități. Dacă reușești, așadar, să dezvolți o strategie de WhatsApp Marketing, vei pune în mișcare una dintre cele mai personalizate metode de comunicare, shopping și interacțiune pentru publicul tău.
Care sunt beneficiile unei strategii de WhatsApp Marketing?
Poate nu ești încă sigur dacă merită efortul. Hai să vorbim puțin, așadar, despre beneficiile pe care o astfel de strategie le poate avea pentru afaceri:
Relații mai bune cu clienții tăi
Oamenii se simt mai conectați cu un brand dacă acesta utilizează aplicații de mesagerie, iar WhatsApp este în topul aplicațiilor preferate de utilizatori. O strategie de WhatsApp Marketing îți permite să dezvolți relații mai apropiate, mai personalizate, cu audiența ta. Conform unui sondaj Meta, peste 55% dintre utilizatorii care pot interacționa cu un brand pe o aplicație de mesagerie se simt mai conectați la un nivel personal cu acesta.
O rată de conversie crescută
În timp ce apelurile telefonice pot să irite consumatorii, iar e-mailurile rămân fără reacție, mesajele de pe WhatsApp au mai multe șanse să primească un răspuns.
Vânzări crescute
Peste 66% dintre utilizatori au mai multă încredere într-un brand dacă pot lua legătura cu acesta printr-o aplicație de mesagerie (conform Meta). Ceea ce, bineînțeles, poate influența semnificativ decizia de cumpărare.
Costuri reduse
WhatsApp Business, varianta dedicată afacerilor, este o unealtă accesibilă financiar: instalarea și utilizarea sunt gratuite. Nu trebuie decât să-ți instalezi aplicația, să fii conectat la Internet și să ai un plan de acțiune.
Statistici și informații utile
În profilul de WhatsApp Business vei avea acces la diverse statistici care îți vor fi utile pentru înțelegerea clientului tău: numărul de mesaje expediate, primite și citite. Poți să-ți setezi mesaje automate și să adaugi etichete conversațiilor (de ex. „client nou”, „comandă nouă”, „plată în așteptare”, „plătit” etc).
Primii 5 pași în WhatsApp Marketing
Aplicația WhatsApp Business este disponibilă atât pentru Android, cât și pentru iOS. Dacă folosești deja clasicul WhatsApp, n-ar trebuie să ai rețineri sau emoții: varianta business funcționează exact la fel, cu aceeași interfață, aceleași opțiuni de bază, doar alte câteva beneficii în plus. Există câțiva pași necesari pentru a da startul unei campanii de WhatsApp Marketing:
1. Descarcă aplicația WhatsApp Business
O găsești în Google Play și în Apple Store.
2. Adaugă un număr de telefon oficial
Vei avea nevoie de un număr de telefon diferit de cel pe care-l folosești deja personal pe varianta clasică de WhatsApp. Dacă alegi să folosești același număr de telefon, profilul tău personal va fi transferat în noul profil de business și vei putea folosi doar aplicația WhatsApp Business din acel moment.
3. Completează-ți profilul
Aplicația de business are funcții suplimentare, specifice activităților economice. Vei putea să completezi denumirea, să adaugi un logo (imaginea de profil), adresa (cu hartă), categoria de business, o descriere a afacerii tale, orarul de funcționare, o adresă de e-mail, două linkuri spre site.
4. Setează opțiunea de plăți
Dacă vrei să faci sau să primești plăți direct prin WhatsApp, trebuie doar să-ți setezi opțiunea de plăți. Din setări (cele trei puncte), alegi „Payments”, apoi „Add Payment Method”, accepți politicile, selectezi apoi numele băncii și completezi detaliile necesare. În cel din urmă, vei avea un UPI ID și oricine va putea face plăți către tine (chiar și cei care nu au setate plățile pe contul lor).
5. Pune bazele comunicării
Întâi, adaugă lista de contacte – dacă ai deja una. Dacă ai o bază de date, dar doar cu adrese de e-mail, poți să gândești o campanie de e-mail marketing prin care să încurajezi audiența să se aleagă opțiunea de a comunica prin WhatsApp. Mulți preferă mai degrabă să primească un mesaj direct, decât un e-mail.
WhatsApp Business îți permite să creezi labels (etichete) pentru organizarea conversațiilor. Într-o primă etapă, fă o listă cu ele, care să reflecte călătoria clientului în raport cu business-ul tău (exemple: „potențial client”, „prima comandă”, „VIP client” etc). O altă funcție importantă de care ar trebui să profiți este posibilitatea setării unor răspunsuri automate.
Recomandări pentru strategia de WhatsApp Marketing
Despre primii din orice strategie de marketing online am mai tot discutat:
- definește obiectivele;
- stabilește KPI-urile;
- realizează un profil de buyer persona.
Se aplică și în cazul strategiei de WhatsApp Marketing. Ne vom concentra însă pe alte recomandări, mai specifice.
1. Dezvoltă un plan editorial
Sigur, poți să trimiți și mesaje la întâmplare. Poate funcționează o dată sau de două ori. Dacă dezvolți însă un stil haotic de comunicare și audiența ta nu știe la ce (și când, și cum) să se aștepte de la tine, riști să devii un factor de stres pentru utilizatori.
Când dezvolți planul editorial, stabilește care sunt subiectele principale ale mesajelor pe care vrei să le trimiți. Ideal, nu te limita doar la mesaje promoționale sau comerciale. Încearcă să le oferi oamenilor ceva mai multă valoare – poți să incluzi conținut educațional, recreativ etc.
Cât despre mesajele propriu-zise, uite câteva sfaturi:
- fă-le scurte și prietenoase;
- ai grijă să incluzi imagini, videouri, animații;
- adaugă emoji-uri;
- stabilește frecvența (ideal, undeva la 5-7 mesaje/ săptămână).
2. Asigură suport pentru clienți
Poate că nu vei implementa nimic altceva în strategia de WhatsApp Marketing, dar dacă reușești cel puțin să oferi suport pentru clienții tăi prin această aplicație de mesagerie, ești deja mai aproape de ei.
Oamenii se așteaptă să primească un răspuns rapid la problemele lor. WhatsApp îți permite să interacționezi cu ei în timp real, cu maximă eficiență. Mai mult, poți seta câteva răspunsuri standard la întrebări frecvente (funcția Quick replies). Poți gândi și etichetele (labels) astfel încât să reflecte parcursul clienților prin „customer service” (exemple: notificare problemă, în așteptare, rezolvat).
3. Actualizează-ți „starea” (Stories)
Folosește-te de statusuri („stare”) pe WhatsApp Business pentru a-i informa pe oameni despre produsele și serviciile tale, despre noutăți, momente behind the scenes, oferte speciale, coduri de discount, concursuri etc. O nouă „stare” este echivalentul unui Story pe Instagram și Facebook, așadar conținutul dispare după 24 de ore.
4. Creează liste de broadcast
O listă tip broadcast este echivalentul unui segment al audienței unui newsletter. Este un grup de destinatari pe care îi unește o anumită trăsătură (decisă de tine). De exemplu, poți să-ți aduni cei mai fideli clienți într-o astfel de listă și să le trimiți oferte speciale, să-i rogi să-ți lase o recenzie sau chiar să le trimiți în exclusivitate produse/ servicii ce urmează să fie lansate.
Avantajul listelor de broadcast este că destinatarii nu se văd unul pe celălalt și primesc mesajul tău separat, individual (nu în grup), prin urmare datele lor sunt în siguranță, iar comunicarea rămâne la un nivel unu la unu.
5. Creează comunități: group chats
Spre deosebire de listele broadcast, într-un group chat utilizatorii se văd unii pe ceilalți și pot să aibă conversații, să împărtășească opinii și recomandări. Grupurile reflectă mai bine ideea de comunitate. Deși necesită mai mult efort și implicare din partea ta, gestionarea unui astfel de grup vine cu multe satisfacții.
6. Dezvoltă catalogul de produse
WhatsApp Business îți permite să adaugi sute de produse în catalogul afacerii tale. Potențialii tăi clienți le pot vedea, pot să le distribuie sau să îți pună întrebări despre ele. În strategia ta de WhatsApp Marketing poți apoi să incluzi linkuri spre anumite produse din catalog sau poți promova un link înspre întregul catalog de produse.
***
Sperăm că aceste informații îți sunt de folos. Pentru mai multe recomandări, alătură-te comunității noastre pe Facebook, Instagram, LinkedIn și TikTok. Abonează-te la newsletterul SEO 365.
Dacă vrei să discutăm despre strategiile de marketing online & SEO care dau roade, înscrie-te acum pentru o CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!