Strategiile „Surround Sound” în Marketing
La granița dintre PR și optimizare, strategiile Surround Sound Marketing pot fi o soluție pentru afacerile noi în industriile competitive.
Scopul strategiilor Surround Sound în marketing este de a comunica, așa cum o fac și sistemele audio, din cât mai multe direcții, toate orientate efecient spre consumator. Efectul dorit? Să „învălui” consumatorul cu informații utile despre brand pe durata procesului de decizie, să te faci „auzit” și vizibil în locurile în care acesta se află.
Ce înseamnă Surround Sound SEO?
Termenul, inventat de HubSpot, se referă la o strategie SEO ce se concentrează pe a deveni vizibil (menționat, listat) pe cât mai multe pagini care deja se află pe poziții de top pe Google. În funcție de domeniul de activitate și competitivitate, poate fi dificil să ajungi în top cu propriul domeniu web pentru anumite cuvinte-cheie. O strategie Surround Sound SEO poate fi soluția în astfel de cazuri.
Scopul este ca businessul tău să fie vizibil pentru cei care fac căutări pe anumite cuvinte-cheie, pe cât mai multe site-uri și pagini relevante.
Simplificat, o strategie Surround Sount Marketing presupune:
- să stabilești ce pagini vizitează consumatorii când vor să facă o decizie de cumpărare;
- să găsești modalități pentru a apărea pe cât mai multe astfel de pagini.
De ce să folosești o strategie de Surround Sound SEO?
O astfel de strategie de marketing online îți permite să fii prezent și vizibil când consumatorii caută servicii/ produse din sfera ta de activitate – chiar dacă nu poți încă să concurezi cu cei care ocupă pozițiile de top în SERP. Implicit, putem vorbi de o serie de beneficii și, deci, motive să abordezi o strategie Surround Sound:
Ești vizibil în SERP
Nu poți să obții poziții de top pentru toate cuvintele-cheie, poți în schimb să fii inclus în paginile din top. Gândește-te la căutări de tipul „cele mai bune restaurante [oraș]”. Pentru Cluj, de exemplu, pe prima pagină Google nu găsești absolut nici un site al vreunui restaurant anume. Pozițiile de top sunt ocupate de platforme turistice sau site-uri cu profil gastronomic, de articole tip listă sau bloguri. Ideal, poți convinge aceste publicații să includă o mențiune cu link, tip recomandare, spre site-ul tău.
Te „auzi” din mai multe direcții
Dacă ne gândim la comportamentul consumatorului, știm că acesta va vizita mai multe site-uri pentru a-și forma o opinie înainte de a lua o decizie de cumpărare. Dacă brandul tău e prezent pe cât mai multe dintre aceste site-uri, devii o opțiune activă în mintea consumatorului. Te faci auzit și văzut acolo unde acesta își caută informațiile.
Câștigi încrederea consumatorilor
Care nu-i deloc ușor de câștigat. Doar 34% dintre consumatori spun că au încredere în brandurile pe care le folosesc, în timp ce 81% spun că sentimentul de încredere e un factor decisiv în deciziile lor de cumărare (conform unui studiu inițiat de Clear Channel și JCDecaux).
Consumatorii par să aibă, totuși, încredere în informațiile nepărtinitoare furnizate de o a treia entitate.
Cum să dezvolți o strategie de Surround Sound Marketing?
Esența unei strategii de marketing de tipul Surround Sound nu e foarte complicată. Însă poate fi dificil să spargi gheața, într-o primă etapă. Uite câțiva pași pe care-i poți urma:
Pasul 1. Buyer Journey & Search Intent
Pentru a fi prezent acolo unde consumatorii au nevoie, e important să le înțelegi parcursul. Pornește de la un profil Buyer Persona detaliat, treci apoi cu el prin toate etapele – de la conștientizare (awareness), la considerare/ intenție și decizie. Important: ține cont de intenția de căutare a consumatorului.
Pentru etapa inițială, de conștientizare, poți oferi conținut de calitate, poți deveni o sursă de informare de încredere. O soluție: scrie guest posts pentru variate platforme, cu insights specifice activității tale, în calitate de lider de opinie și expert în domeniu.
Pentru a fi luat în considerare și a trece apoi de etapa finală în decizia de cumpărare, trebuie să fii prezent pe cât mai multe pagini care oferă astfel de soluții.
Pasul 2. Află de unde își iau clienții tăi informațiile
Simplu: întocmește o listă cu site-urile și paginile pe care ar fi bine să fii prezent. Există câteva modalități prin care o poți face:
- întreabă-ți clienții de unde au auzit de tine (formulare, polls);
- întreabă-ți clienții de unde anume își iau informații când vor să ia decizii de cumpărare (podcast-uri, publicații, social media etc);
- fă și tu căutări pe Google și vezi cine ocupă primele poziții pentru cuvinte-cheie relevante.
Pasul 3. Stabilește cuvintele-cheie pe care ar trebui să te concentrezi
Identifică ce cuvinte-cheie folosesc potențialii tăi clienți când fac o decizie de cumpărare. Ar fi bine să iei în considerare:
- variații la produsele/ serviciile pe care le oferi;
- cuvinte-cheie care fac referire la recenzii și liste (ex. cele mai bune restaurante timisoara, top servicii livrare cluj);
alternative la produse/ servicii pe care le-au folosit deja (ex. alternative produse lactate).
Îți recomandăm să citește articolul „De la căutare la conversie: cum să faci SEO în funcție de Search Intent”, în special despre intenția de căutare comercială și tranzacțională, pentru a înțelege mai bine care sunt cuvintele-cheie asociate acestor etape și cum le poți aborda.
Odată ce ai cuvintele-cheie stabilitate, ordonează-le în funcție de volumul de căutări, dificultate, prioritate. Nu uita că poți îndrăzni, acum, să te uiți și spre cuvintele-cheie cu dificultate și competivitate ridicată – tocmai pentru că nu intri în concurs cu cei de pe primele poziții, ci încerci să fii recomandat de către ei.
Pasul 4. Determină situația actuală și scorul de vizibilitate
Pentru a putea monitoriza strategia, e important să știi de unde pornești. Ideal, ai deja un specialist SEO dedicat (dacă nu, ne poți contacta) care urmărește îndeaproape pozițiile și cuvintele-cheie.
Manual, e mai greoi, dar nu imposibil. Fă căutări incognito pe Google pentru fiecare cuvânt-cheie, deschide primele 10 sau 20 de pagini și verifică dacă ai linkuri sau menționări ale brandului. Notează numărul menționărilor, numărul linkurilor și în ce măsură dai peste concurenții tăi. Calculează scorul de vizibilitate: procentul de menționări în top 10 pagini pentru un cuvânt-cheie.
Pasul 5. Identifică paginile pe care ai vrea să fii menționat
Poți să începi cu paginile care fac trimitere spre concurenții tăi, dar nu și către tine. Poți să iei în considerare și paginile care nu au pus (încă) link direct înspre un brand anume. Fă o listă cu ele – denumire, link, date de contact, observații, cu tot ce ai nevoie pentru a le aborda.
Pasul 6. Convinge publicațiile să te menționeze
Înainte de a trimite la întâmplare un mesaj direct pe Instagram, gândește strategic. De ce s-ar deranja cineva să te recomande, de ce ar alege o redacție să își trimită cititorii spre tine, de ce și-ar revizui creatorii de conținut postările sau articolele pentru a te adăuga și pe tine?
Pentru a reuși să le atragi atenția și, apoi, să îi convingi să facă ceva pentru tine, poți încerca să oferi tu întâi un plus de valoare. Uite câteva idei:
- Trimite-le produse gratuite/ servicii demo. Cum să te recomande, dacă nici măcar nu au interacționat cu brandul tău? Oferă-le șansa să experimenteze interacțiunea cu brandul tău ca echipă.
- Oferă un discount/ beneficii speciale pentru comunitatea lor. Poate ei deja cunosc brandul, poate nu sunt interesați în mod direct. Fii pregătit: gândește-te la comunitatea lor și la cum poți să contribui la fidelizarea cititorilor lor.
- Menționează cum anume vei promova la rândul tău paginile pe care vei fi inclus/ recomandat, deci cum anume vor beneficia și ei de promovare (nu doar tu).
- Ești expert în domeniul tău de activitate? Oferă-ți timpul pentru a contribui la conținutul de pe site-urile lor. Întreabă dacă au nevoie de informații, expertiză, know-how despre domeniu.
Cum îi abordezi? Ideal, interacționează întâi cu ei pe rețelele de socializare, cât mai autentic și natural. Apreciază conținutul pe care-l publică, atunci când e cazul, lasă comentarii relevante, doar când ai ceva de spus (și poți să adaugi valoare conversației). La momentul potrivit, trimite un e-mail sau un mesaj personalizat, din care să reiasă că știi cine sunt, că îi urmărești, că apreciezi munca pe care o fac, că înțelegi care sunt interesele comunității lor. Spune clar ce îți dorești și ce vrei să le oferi în schimb. Ține evidența comunicării pe care o ai cu fiecare dintre aceste publicații. La nevoie, poți să revii cu un reminder (fără a fi prea insistent), cu un follow-up și, în cele din urmă, cu un gest de mulțumire/ apreciere.
Pasul 7. Monitorizează rezultatele
După câteva săptămâni, analizează din nou scorul de vizibilitate și repetă procesul. Identifică noi pagini, dacă s-a blocat comunicarea cu unele publicații, fă-ți timp să reiei discuțiile.
***
Sperăm că aceste informații îți sunt de folos. Pentru mai multe recomandări, alătură-te comunității noastre pe Facebook, Instagram, LinkedIn și TikTok. Abonează-te la newsletterul SEO 365.
Dacă vrei să discutăm despre strategiile de marketing online & SEO care dau roade, înscrie-te acum pentru o CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!