Să gândim altfel în Marketing: creativitate vs. business?

Creativitate vs Business

Creativitate vs. Business – o altă perspectivă 

Este momentul să înțelegem și să gândim altfel relația dintre creativitate și mediul de business. Să înlocuim „vs.” cu „și”.

Antreprenorii, oamenii de afaceri și oamenii de marketing știu, deopotrivă,  intuitiv ori studiat, că peisajul mediului de business s-a schimbat semnificativ în ultimii ani. Ceea ce funcționa în urmă cu doar 10 ani a devenit insuficient și irelevant. Pentru a crește în acest nou mediu, e important să ne actualizăm perspectiva asupra abilităților care contează

Creativitatea este, în mod evident, una dintre aceste abilități. Peste noapte, parcă, a fost scoasă din sertarul secret al artiștilor de geniu și pusă în trusa cu unelte necesare oricărei persoane care vrea să miște ceva, să crească un proiect, să zguduie piața din temelii sau, dimpotrivă, pur și simplu să răzbată într-o lume tot mai incertă și imprevizibilă. 

Dacă ai o afacere și încă nu ești conștient că ai nevoie de creativitate în munca de zi cu zi, riști să pierzi valul potrivit. 

Începutul pandemiei și impunerea stării de urgență, în primăvara anului 2020, ne-au forțat să privim în față această nouă realitate a mediului de business. Rămân în picioare doar cei care au capacitatea de a veni cu soluții creative, care pot regândi rapid, chiar de la o zi la alta, un proces sau un model de business. Sigur, vei spune, normal că în momente de criză ies la iveală cele mai excepționale și creative soluții din oameni, căci miza e mare

Creativitatea din sertar

Oamenii care lucrează în marketing, mai precis cei care dezvoltă strategii și campanii, cei care realizează materiale scrise ori vizuale, au înțeles de mult că această abilitate, scoasă cândva din sertarul secret doar la ocazii speciale, este acum o unealtă cotidiană. Și că nu mai putem vorbi de „inspirație de moment” și „scânteie creativă”, ci de a învăța să generezi idei și de a le dirija apoi ca un maestru. Pur și simplu nu poți supraviețui în marketing dacă nu știi cum să-ți gestionezi eficient abilitățile creative. 

De multe ori fără ca măcar să fie conștienți, mulți antreprenori și oameni de afaceri fac același lucru, învață voit sau forțat să-și antreneze abilitatea de a fi creativi în business. Doar că nu-i spunem „creativitate”, încă. Și aici vedem o primă problemă: mascând această abilitate în alte cuvinte sau plasând-o într-un cadru învechit, în acel sertar special, ne sărăcim de imboldul de a o dezvolta, de a apela oricând, fără rețineri, la ea. 

În mintea noastră – chiar și a celor a căror muncă de zi cu zi presupune clar să fim creativi (constant, dacă se poate), încă există această ciocnire lăuntrică între două forțe pe care le simțim ca fiind diametral opuse: creativitate vs business. Creativitatea, apanajul artiștilor și al oamenilor de geniu, al timpului liber, al hobby-urilor și intereselor noastre boeme, pare să nu-și găsească natural locul în mediul de business, unde gândirea trebuie să fie direcționată spre profit, vânzări, eficiență și productivitate.

Creativitate vs Business (2)

Să gândim altfel în marketing: creativitate ȘI business

Cele două nu sunt, însă, forțe diametral opuse. Sunt complementare. Bunele practici, procesele standard de lucru, calculele pentru obținerea profitului, planificarea riguroasă și modelele clasice de business nu mai sunt suficiente. Sunt importante, dar nu suficiente. Într-o lume tot mai imprevizibilă, creativitatea este cea care te scoate din impas, te ajută să navighezi în această lume și te poate proiecta înspre noi culmi! 

O schimbare de perspectivă și paradigmă asupra relației dintre creativitate și mediul de business ar veni, în cele din urmă, cu echipe mai bine pregătite să întâmpine orice provocare și, mai ales, să ducă orice idee la următorul nivel. Cum să facem această schimbare în mod activ? 

Adoptăm mentalitatea de „ÎN / ȘI” în loc de „VS / SAU”

Să înlocuim lupta din ideea de creativitate vs business. Avem creativitate în business. Ne concentrăm pe creativitate și business. Tocmai pentru că cele două nu doar că ar trebui să coexiste, dar se și alimentează reciproc. Creativitatea e cea care îți va crește businessul, iar bunele practici de business îți vor putea susține creativitatea.

Aducem creativitatea în cele mai mărunte sarcini de lucru

Nu suntem creativi doar când generăm idei revoluționare. Suntem creativi și când găsim o modalitate neobișnuită, dar simplă, de-a șterge praful. Suntem creativi când luăm decizii atipice, când ieșim din zona de confort și învățăm să ne simțim confortabil în teritorii noi și provocatoare. Suntem creativi când venim cu soluții ingenioase la probleme mari sau mici, când ne imaginăm lumi fantastice și viitoruri probabile, dar și când ne permitem să ne jucăm de-a „ce-ar fi dacă” și apoi avem curajul să implementăm noi idei în modelul nostru de business. 

Dezvoltăm abilitățile creative în cadrul echipelor noastre

În ediția #9 a newsletterului SEO 365, într-o rubrică specială intitulată „Utile – din trusa cu unelte”, am recomandat o listă generoasă de resurse pentru încurajarea gândirii creative și a spiritului inovativ. Găsești acolo 163 de tehnici, 30 de recomandări + cărți pentru a-ți ajuta ideile și creativitatea să prindă aripi, toate cu o foarte bună aplicabilitate în mediul de business. 

Problema pe care o întrezărim și care devine tot mai evidentă, însă, este că acest proces de dezvoltare a creativității este lăsat în seama individului. Bineînțeles, cei care și-l asumă devin oameni-cheie în mediul de afaceri. 

La nivel organizațional însă, dacă vrei cu adevărat să-ți duci compania la un alt nivel, nu poți lăsa una dintre cele mai importante abilități de pe piața muncii, la momentul actual, în derivă. 

Devine tot mai important să asigurăm circumstanțele care să le permită oamenilor din echipele noastre să-și exerseze mușchiul creativității, să experimenteze idei și noi moduri de a gândi, să învețe cum să o facă. 

Dacă nu ne facem timp să învățăm cum să gândim altfel și să fim creativi, riscăm să rămânem nepregătiți pentru mediul de business de mâine. 

***

Sperăm ca aceste idei și informații să îți fie de folos. Pentru mai multe recomandări, alătură-te comunității noastre pe Facebook, Instagram, LinkedIn și TikTok. Abonează-te la newsletterul SEO 365

Dacă vrei să discutăm despre strategiile de marketing online care dau roade, înscrie-te acum pentru o CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!