Google Ads vs SEO. Ce instrument se potrivește strategiei tale de Marketing?

Google Ads vs SEO 7

Google Ads vs SEO. Ce instrument se potrivește strategiei tale de Marketing?

Oamenii de afaceri care s-au hotărât deja să facă o investiție în Marketing online se lovesc deseori de aceeași dilemă: Ce instrument îmi aduce mai mult profit – Google Ads vs SEO? Răspunsul este, desigur, subiectiv și include o mulțime de factori de influență: profilul companiei, vechimea pe piață, obiectivele prevăzute în strategie etc.

Ce trebuie evidențiat încă de la început este că vorbim despre două unelte de Marketing foarte puternice, cu performanțe clare, ușor de anticipat. Puterea de a preconiza rezultatele înainte de a investi este calitatea de bază prin care se remarcă fiecare dintre ele. Ceea ce ne determină să ne îndreptăm spre servicii SEO sau spre campanii Google Ads este diferența de rapiditate, costurile sau rata de respingere a utilizatorilor.

În cele ce urmează, vă vom prezenta specificul fiecărei strategii în parte și vom realiza o comparație pentru a pune în evidență avantajele și dezavantajele fiecăreia. Vom găsi, totodată ,răspuns la întrebarea: Ce facem cu traficul odată ce a ajuns în site?

Google Ads vs SEO

Ce este SEO?

Search Engine Optimization reprezintă un set de instrumente care îți asigură o creștere a vizibilității business-ului în motoarele de căutare. Pe baza unui Keyword Research, poți identifica cele mai populare și profitabile căutări pe care le fac potențialii tăi clienți. Prin optimizarea conținutului pe care îl furnizează brandul tău atât On Page, cât și Off Page, te asiguri că site-ul va fi indexat pe o poziție superioară în motoarele de căutare, generând lead-uri sau vânzări directe.

Îți aduci aminte despre mina de diamante, cea de aur și cea de argint despre care vorbeam într-un articol anterior? Spuneam atunci că optimizarea SEO este metoda prin care poți ajunge printre primele trei site-uri afișate pentru un cuvânt-cheie. Acestea însumează  aproximativ 64%* din totalul de trafic. Optimizarea este un proces de lungă durată, dar odată ajuns pe o poziție fruntașă, ROI-ul va fi pe măsură.

 Google Ads vs SEO 1

Atunci când indexează site-urile, algoritmul Google acordă punctaje de la 0-100. Cu cât nota este mai mare, cu atât poziția de afișare va fi mai bună. La baza acestui scor stau câteva principii de bază:

  • vechimea paginii/domeniului;
  • numărul de backlinks sau de link-uri aduse din SEO Off Page;
  • termenul de căutare al utilizatorului;
  • cuvintele cheie din interiorul site-ului (text, URL, titluri, meta descrieri etc);
  • viteza de încărcare a site-ului;
  • platforma să fie user-friendly și mobile-friendly.

Acestea sunt doar câteva dintre cele mai importante elemente. Procedura pe care o desfășoară motoarele de căutare este una complexă și foarte bine reglementată. Astfel, primele rezultate pot să-i ofere utilizatorului o experiență de căutare foarte bună. 

Ce este Google Ads?

Google Adwords, rebranduit în 2018 ca Google Ads, este o platformă de promovare plătită creată de celebra companie. Cu ajutorul ei, brandul tău ajunge mai ușor la potențialii clienți sub diferite forme: 

  • Campanii Ads Search – campanii PPC (Pay-per-Click) afișate în pagina de rezultate;
  • Campanii Ads Display – reclame grafice afișate pe alte site-uri/platforme;
  • Campanii de Remarketing – o combinație între primele două prin care poți retargeta potențialii clienți;
  • Altele: YouTube Ads,  Google Shopping etc.

Pentru a realiza o comparație cu optimizarea SEO, ne vom concentra, în cele ce urmează, pe prima funcție. Așa cum spuneam, Google pune la dispoziție campaniile de Pay Per Click. Acest lucru presupune afișarea, în motoarele de căutare, a ceea ce putem numi “clickable ads”. Ele sunt distribuite în funcție de cuvintele-cheie pentru care un marketer liciteaza o anumită sumă de bani. Cu cât valoarea crește, cu atât reclama va fi prioritizata de Google, ocupând prima poziție în rubrica de anunțuri.

Google Ads vs SEO 2

Google Ads vs SEO – care dintre ele ți se potrivește?

Nu putem spune că unul dintre instrumente este mai eficient decât altul. Evident, părerile sunt subiective, dar trebuie să înțelegi care este specificul fiecăruia și să-ți adaptezi strategia în funcție de obiectivele pe care le ai. Fără îndoială, rezultatele maxime se obțin dacă găsim un echilibru între cele două, dar uneori circumstanțele ne obligă să alegem doar una.

  • Google Ads are efecte imediate în comparație cu SEO. Din momentul în care o companie devine activă, începe să producă trafic. SEO, pe de altă parte, implică un proces de lungă durată, rezultatele devenind vizibile după aproximativ 6 luni. Cu toate acestea, aportul de trafic este mult mai mare (pozițiile organice împart aproximativ 90% din trafic*) decât în cazul anunțurilor plătite ( aproximativ 6-9%*). 

Mai jos avem exemplul unuia dintre clienții noștri, care, în prezent, are un număr de aproximativ 36.000 de cuvinte-cheie pe care se face SEO. Acestea aduc lunar 116.000 de vizitatori. Dacă ar fi să plătim pentru același volum de accesări, ar trebui ca firma să investească în fiecare lună aproximativ 60.000 $ în campanii PPC.

Google Ads vs SEO 3

  • În cazul SEO, atunci când targetăm anumite cuvintele-cheie trebuie să ținem cont de un algoritm destul de complex în elaborarea conținutului. Google Ads ne dă libertatea să targetăm orice keyword pe care îl considerăm potrivit, factorul decisiv fiind, în acest caz, bugetul. Cu cât licitezi mai mult, cu atât poziția ta de afișare pentru un cuvânt-cheie va crește.

Mai mult…

  • Google Ads aduce trafic plătit, ceea ce înseamnă că tu vei investi bani pentru fiecare persoană care ajunge pe site, indiferent dacă aceasta face sau nu o achiziție. SEO aduce trafic organic, însă asta nu te scutește total de costuri. Pentru ca fluxul de clienți să fie constant și pentru ca poziția ta de indexare să rămână constantă, este nevoie să lucrezi permanent cu o agenție care să monitorizeze procesul și să intervină la nevoie. În cele mai multe cazuri, costurile SEO vin în forma unui abonament fix lunar pe care un client îl plătește agenției. În primele 6 luni, SEO reprezintă mai degrabă o investiție, dar pe termen mediu și lung, ROI-ul este mult mai mare.
  • Google Ads te aduce pe prima pagină de rezultate, în timp ce cu SEO poți rămâne o perioadă pe pagini secundare. În țări precum SUA, este foarte greu să ajungi pe prima pagină întrucât concurența este foarte mare, iar site-urile se bucură de un scor de SEO foarte mare. Din fericire, în cazul României, situația este mai bună și, alături de echipa potrivită de specialiști, afacerea ta poate ajunge în primele trei poziții nu doar pe keywords de nișă, ci și pe unele generale, puternice.

Google Ads vs SEO 4

  • Nivelul de bounce rate este mult mai mare în cazul Google Ads decât în cazul traficului organic. Bounce rate (rata de respingere) este un indicator care arată câți dintre utilizatori ies de pe prima pagină imediat după ce au intrat, fără a parcurge conținutul sau realiza orice altă acțiune pe site. Factorii care influențează rata de respingere nu se rezumă doar la sursa de proveniență a traficului, ci și la calitatea conținutului, viteza de încărcare, tipul de activitate al afacerii tale, tipul de dispozitiv de pe care este accesat. Vom dezvolta subiectul într-un articol viitor.

Am adus trafic pe site. Ce urmează?

Mulți oameni de business decid să investească în campanii de Google Ads sau în SEO fără a lucra cu o agenție. Rezultatele vor fi vizibile: traficul va crește pe site. Ce nu iau în considerare este cum vor transforma traficul în profit. Fără o strategie holistică de Marketing Online, investiția în aceste instrumente se irosește fără a aduce un ROI substanțial. De aceea, recomandarea noastră principală este să mențineți un parteneriat de lungă durată cu o agenție de promovare. 

Putem observa în imaginea de mai jos cât de important este ca procesele să fie monitorizate permanent de o echipă de specialiști. Unul dintre clienții noștri a reușit să înregistreze, în 3 ani, o creștere impresionantă de trafic organic. Se poate observa, însă, că au fost și momente de scădere. Fără o supraveghere din partea unui specialist, rezultatele și-ar fi continuat traseul descendent. 

Google Ads vs SEO 5

Revenind la transformarea traficului în vânzări/lead-uri, cea mai eficientă metodă este Remarketingul. Oamenii ajung într-o primă vizită pe site-ul tău, dar nu poți fi sigur că sunt interesați să facă o achiziție imediată. Prin retargetare, le poți trimite mesaje personalizate, astfel încât să-i convingi să cumpere sau să apeleze la serviciul tău.

Google Ads vs SEO – produsul de marjă și produsul de scenă

Având în vedere că organicul este aspectul pentru care Google este recunoscut, dar care nu aduce profit companiei, putem considera SEO ca fiind produsul său de scenă. Google Ads este produsul de marjă, prin care compania își asigură, de fapt, veniturile. Cum se asigură că va avea investiții în zona de reclame plătite, dacă majoritatea traficului este captat de organic? Există două explicații din punctul nostru de vedere:

  • Ai nevoie de Remarketing pentru a transforma traficul organic în conversii, iar acest lucru se poate face doar prin plasare de reclame.
  • Pe o piață foarte dezvoltată în online (ex: SUA,  țările din Vestul Europei), este foarte dificil pentru un brand nou să ajungă organic pe prima pagină de rezultate. Site-urile de acolo au scoruri SEO foarte ridicate și investesc permanent în îmbunătățirea/menținerea poziției. În această situație, Google Ads rămâne singura opțiune pentru a apărea pe prima pagină de rezultate. Multe business-uri sunt obligate să apeleze la acest instrument pentru a-și crește profitul deoarece nu au luat decizia de a implementa tactici SEO la timp.

Din fericire, România este o țară în care NU multă lume a descoperit beneficiul investiției în SEO. Așadar, este momentul ideal ca afacerea ta să fie indexată pe o treaptă superioară. În acest mod, vei folosi reclamele plătite doar în campanii ocazionale. Nu vei fi obligat să acorzi bugete uriașe pentru a genera trafic.

Concluzia? 

Cum rămâne până la urmă cu Google Ads vs SEO? Fără îndoială, rezultatele maxime se obțin dacă găsim un echilibru între cele două instrumente. Promovarea plătită este utilă pentru a susține, cu momente de vârf, procesul încet, dar eficient al optimizării. Prima are efect imediat, dar temporar – rezultatele unei campanii Google Ads se mențin doar atât timp cât investim. Cealaltă are efecte lente, dar de o performanță ridicată: efectele SEO rămân vizibile pe termen lung dacă sunt monitorizate.

Cu alte cuvinte, dacă ai nevoie de un boost masiv de vânzări, poți apela pentru o perioadă la Google Ads. Nu neglija însă investiția în optimizare, care îi asigură afacerii o dezvoltare armonioasă. SEO te ajută să creezi un brand vizibil, de notorietate și încredere, dar și să reziști pe piață în momente de criză.

Echipa SEO 365 vine în această perioadă în sprijinul mediului de business din România. Ne punem cei peste 20 de ani de experiență în online la dispoziția celor care își doresc să își mute afacerea în mediul digital. Ne propunem să lucrăm împreună pentru a identifica toate oportunitățile pentru următoarea perioadă: creșterea vizibilității, generarea de lead-uri/ vânzări sau fidelizarea comunității prin Social Media. Contactează-ne pentru a beneficia de consultanță gratuită!

Google Ads vs SEO 6

Articol realizat pe baza informațiilor furnizate de Attila Kiraly, Fondator @SEO 365

 

*Statisticile prezintă valorile medii. Procentele pot să difere în funcție de domeniul de activitate.