Primii pași în Metaverse: cum se va transforma mediul online?

Metaverse 1

Ne îndreptăm spre Metaverse. Primul pas: să înțelegem conceptul

La ce te gândești când auzi Metaverse? Conceptul a fost pe buzele tuturor în ultima perioadă. Hai să facem primii pași în această realitate a viitorului – să înțelegem ce înseamnă, cum funcționează și ce implicații va avea asupra societății și vieților noastre. 

“The metaverse is the next evolution of social connection.” – Așa ne este prezentat metaversul de către compania care și-a schimbat numele din Facebook (compania, nu rețeaua de socializare) în Meta, tocmai pentru a reflecta misiunea de a contribui la acest salt evolutiv. Mark Zuckerberg și-a prezentat viziunea privind viitorul internetului, iar lumea a reacționat – cu entuziasm, cu reținere, cu teamă sau îngrijorare. 

Ce înseamnă un metaverse?

Denumirea în sine te poate duce cu gândul la transformarea realității pe care o știm sau, mai degrabă, la ceva dincolo de realitatea noastră imediată. Metaversul este văzut ca o treaptă firească în evoluția conexiunilor digitale, un spațiu în care o reprezentare digitală a Mariei, de exemplu (un avatar, așadar), interacționează cu avatarurile altor oameni, în context recreativ sau profesional. Maria, prin avatarul ei, se va putea întâlni în metaverse cu prieteni aflați la mii de kilometri depărtare, va putea participa la ședințele de la muncă, va putea să participe la concerte, să creeze artă digitală, să meargă la cumpărături sau chiar să probeze îmbrăcăminte. 

Sunt aceleași activități pe care le avem și acum pe internet, însă în metaverse interacțiunile vor fi mai apropiate, ca senzație, de cele pe care le cunoaștem din viața reală. Dacă ai făcut câțiva pași în realitatea virtuală (poate te-ai dat într-un carusel VR sau ai pășit pe Marte), deja îți poți forma o idee mai clară. Pe lângă realitatea virtuală, în metaverse vorbim și de realitate augmentată – un strat intermediar, în care elemente digitale se suprapun peste realitatea fizică (gândește-te la Pokémon Go) și, implicit, de realitate mixtă

Fun Fact #1: Termenul de metaverse a apărut pentru prima dată în Snow Crash, un roman SF publicat în anul 1992, scris de Neal Stephenson. 

Cu toate acestea, metaversul nu este – încă – o realitate. Nu putem vorbi de un spațiu anume sau de un produs care, în sine, ar echivala acest „metaverse”. Este, în schimb, un proces de transformare care a început deja și se desfășoară sub privirile noastre. Este ceea ce internetul ar putea deveni, iar mari companii la nivel mondial se întrec în a-l aduce la viață. Meta este doar una dintre acestea. 

Invitație în Metaverse: viziunea lui Mark Zuckerberg

La finalul lunii octombrie, 2021, Mark Zuckerberg își prezenta unei lumi întregi viziunea de a construi metaverse-ul. Prezentarea a durat aproximativ o oră și, probabil, ai văzut-o deja. Dacă însă știrile cu impact în strategiile de Social Media Marketing nu sunt în topul tău de neratat, posibil să-ți fi salvat undeva informația, pentru cândva, mai târziu. Iată un rezumat, pe cele mai importante capitole: 

Conexiunile sociale 

În metaverse, vom putea fi mai prezenți în interacțiunile noastre online, indiferent de câți kilometri ne despart (se va simți mai „real”). Ideea ar fi nu să petrecem mai mult timp în lumea digitală, ci ca acel timp pe care deja îl petrecem să îl simțim cât mai apropiat de realitate. Când cineva îți trimite un video, de exemplu, să nu stai în fața unui ecran, ci să te simți ca și cum ai fi și tu acolo. Când participi la o întâlnire online, să nu te simți singur în fața unui ecran, ci să te simți ca și cum ați fi toți în același loc. Dacă ai auzit de „embodied internet”, la acest lucru se referă. În locul unei imagini de profil, vorbim acum de un avatar, o reprezentare virtuală a ta, care va prelua din mimica și gesturile care te caracterizează.

Metaverse 3

Bunuri personale & Comerț

Am putea să ne mutăm în metaverse o bună parte din bunurile personale. Un exemplu: nu vei mai avea nevoie de un televizor fizic, din moment ce îți poți achiziționa unul (cu 1$, spune Mark Zuckerberg), în metaverse, iar filmele le poți oricum viziona așa, în realitatea virtuală. Cărți, filme, muzică, toate pot fi transformate în bunuri digitale în metaverse. Ar funcționa și invers. 

Bunurile digitale pot căpăta o prezență „fizică”, ca realitate augmentată (dacă ți-ai cumpărat o ilustrație în metaverse, de exemplu, ea poate deveni vizibilă în realitatea fizică cu ajutorul tehnologiilor AR). 

Mark Z. vorbește despre interoperabilitatea metaversului: oamenii se vor putea plimba de pe o platformă pe alta așa cum accesează acum site după site, fără a-și pierde bunurile digitale. Utilizatorul nu va fi așadar strict legat de o platformă. 

Din această perspectivă, marketingul online va atinge și el noi culmi, iar companiile mari încep deja să se pregătească pentru acest nou univers virtual! Dacă afacerea ta nu are încă o prezență online (un site modern și eficient, o voce cu personalitate pe rețelele de socializare) care să țină pasul cu ce se întâmplă azi în marketing, va fi tot mai greu să recuperezi pe măsură ce ne îndreptăm spre metaverse. 

Entertainment

Să participi la un concert live, care are loc la mii de kilometri distanță, alături de prietenii tăi care sunt deja acolo, fizic, ar putea deveni o experiență „reală”, cu ajutorul tehnologiilor care aduc metaversul la viață. 

Vom putea să creăm obiecte 3D digitale, pe care să le conectăm la realitatea fizică (AR). În curând, spune Mark Zuckerberg, vom depăși stadiul de „efecte vizuale” și vom putea crea experiențe de realitate augmentată, care să conecteze cele două lumi. Vor apărea așa-numitele AR collectibles pentru Stories

Bineînțeles, un marketplace este în plină dezvoltare și credem că nu greșim dacă spunem că acesta va ocupa un rol esențial în ecosistemul din metaverse. Antreprenorii de pretutindeni ar trebui să se gândească ce poziție vor avea ei în această lume, cum își pot valorifica produsele și serviciile în metaverse, cum și le pot transpune în format digital?

Metaverse Shopping

Gaming

Industria de gaming oferă în mod cert unele dintre cele mai imersive experiențe online la ora actuală, iar în metaverse va deveni un pilon important. Mark Zuckerberg menționează însă faptul că în metaverse vorbim nu neapărat de jocuri care au loc în lumi fantastice (deși urmează o serie de lansări și update-uri importante în următoarea perioadă), cât de a aduce jocuri (șahul este oferit ca exemplu) în contextul interacțiunilor de zi cu zi, în lumea fizică – prin holograme sau în format digital (VR, prin avataruri). 

Mișcările fizice pe care le faci în noua generație de jocuri VR schimbă întru totul experiența de gaming. De altfel, se anticipează că ele, jocurile și comunitățile strânse în jurul lor, vor fi poarte de intrare în metaverse, respectiv „primii locuitori” ai acestei lumi. 

Și dacă tot vorbim de mișcare: sport și exerciții fizice

În pandemie, ne-am obișnuit deja să facem sport în propriile locuințe, singuri, poate alături de un antrenor personal pe Zoom sau urmărind un video pe Youtube. În metaverse, aceste experiențe vor trece la următorul nivel: în VR. Astfel, cursurile de dans, lecțiile de box sau ședințele de fitness vor fi mai imersive. 

Muncă

Cum ar arăta o zi de muncă în metaverse? Imaginează-ți că ai putea să fii la birou, fără a te deplasa fizic până acolo, că te-ai bucura de interacțiunile sociale specifice, însă din confortul casei, din foișorul unei cabane, la munte, de oriunde te-ai afla fizic în acel moment; că ai putea să participi la ședințe scurte sau discuții despre stadiul unui proiect printr-un simplu „Join” (holograme, din nou), dar și că ți-ai putea crea un spațiu virtual fără elemente care să-ți distragă atenția. 

În acest sens, există deja Horizon Workrooms, un spațiu VR dedicat echipelor de lucru, lansat în 2021, în variantă beta.

Metaverse 2

Educație

Noile generații învață deja cu ajutorul materialelor audio și video (așa cum se întâmplă și în stagiile de practică din cadrul SEO 365 Academy, de exemplu), însă în metaverse experiența va fi una și mai interactivă. Îți pui ochelarii inteligenți și interacționezi cu informația, aduci mai aproape de tine elementele care te interesează, te „teleportezi” în timp și spațiu (cum ar fi să înveți despre Roma Antică în timp ce te plimbi virtual prin Roma Antică?), exersezi tehnici de lucru (intervenții medicale, de exemplu) sau te „scufunzi” în natură, înțelegând mai bine cum funcționează lumea. 

Să ne facem griji? 

Mark Zuckerberg vorbește despre importanța creării unui ecosistem funcțional, cu norme și reguli de funcționare, iar măsurile de securitate și confidențialitate trebuie să fie integrate în metaverse încă din ziua întâi. 

Însă viteza la care se dezvoltă aceste tehnologii are tendința de a lăsa în urmă politicile guvernamentale și legislative. Abia ce s-a reușit o oarecare formă de control și verificare a tehnologiilor existente. În teorie, ar dura până la 10 ani pentru ca metaversul să prindă viață într-o variantă mai mult sau mai puțin complexă. 

Faptul că marile companii își asumă responsabilitatea de a integra măsurile necesare încă din etapa de dezvoltare a tehnologiilor este încurajator. În același timp, chiar și cu cele mai bune intenții la bază, poate fi dificil să anticipezi toate problemele ce vor apărea odată ce oamenii încep să facă primii pași în metaverse. 

Cele mai multe întrebări și griji țin de securitatea și confidențialitatea datelor, de incluziune socială, de gestionarea conținutului periculos și a noilor spații online ce pot fi create de utilizatori (cum ne asigurăm că cei mici, de exemplu, nu vor fi expuși la un conținut nepotrivit sau chiar periculos pentru ei?). Se iau deja măsuri, de exemplu, pentru a împiedica o altă persoană să-ți folosească avatarul – căci vom vorbi de un nou tip de furt de identitate. 

Reclamele targetate vor continua să joace un rol important în metaverse, cel puțin în spațiul dedicat rețelelor de socializare. În timp ce aceasta e o veste bună pentru companii, branduri și pentru noi, agențiile de marketing, acest aspect implică și multă responsabilitate. Acum ne adresăm audiențelor în funcție de vârstă, gen sau interese. În metaverse, vom putea observa limbajul corporal, mișcările oculare, reacțiile fizice, modul în care alți utilizatori interacționează cu anumite produse sau servicii. Unde vor fi trasate limitele etice în a folosi astfel de date și cum va fi gestionat nivelul de acces la acestea? 

Compania Meta (Facebook) a anunțat deja o investiție de 50 milioane $ într-un program menit să asigure o dezvoltare responsabilă a metaversului. Însă Meta va fi doar una dintre companiile responsabile de metaverse, reglementarea la nivel legislativ fiind esențială. Teoretic, avem timp să ne adaptăm. Practic, primele spații și unelte care ne transpun în metaverse sunt deja aici. Tu ești pregătit? 

Dacă vrei să discutăm despre dezvoltarea afacerii tale, înscrie-te acum pentru CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!

Alătură-te comunității noastre pe Facebook SEO 365, Instagram @seo_365 sau LinkedIn SEO 365 Marketing Online.