Motoare de căutare: scurt istoric, cum funcționează și de ce contează
De câte ori, doar în ultimele trei zile, să zicem, te-ai folosit de Google – unul dintre cele mai utilizate motoare de căutare din lume? Ca orice altă tehnologie cândva revoluționară, viața unui motor de căutare devine gradual integrată cotidianului. Nu îi mai sesizăm în mod activ prezența. În limba engleză (și în dicționar, din 2006), celebrul motor de căutare s-a transformat oficial și uzual chiar și în verb (‘to google something’), în ciuda nemulțumirii companiei.
Ca agenție de marketing online specializată pe piața serviciilor SEO, cum este și SEO 365, te regăsești adesea în ipostaza de a explica ce înseamnă SEO și, implicit, cum funcționează motoarele de căutare și de ce este important ca un site să fie bine optimizat tocmai pentru aceste motoare de căutare. Așa că am pregătit aici o scurtă prezentare.
Înainte de-a începe însă, niște hrană pentru creier: conform unui studiu recent realizat de Sistrix, primul rezultat organic afișat pe Google, pentru un anumit cuvânt-cheie, va obține, în medie, 28.5% dintre click-urile totale, acest procent putând să urce până la 46.9% dacă site-ul are și niște extensii bine gândite! De aceea ne place să numim această primă poziție pe Google „o mină de diamante”. Pentru comparație, a doua și a treia poziție obțin în medie 15%, respectiv 11% din click-uri, în timp ce poziția a zecea abia obține 2,5% din click-uri! În rest, știi unde poți să ascunzi un cadavru, nu? 🙂
Conținutul acestui articol: |
Căutări prin istorie
Știai că primul motor de căutare din întreaga lume a apărut în anul 1990, la un an după lansarea World Wide Web? Totuși, în anul 1992 existau doar 10 site-uri. Se simțea însă și, probabil, se anticipa nevoia de a cunoaște îndeaproape aceste site-uri. Acest prim motor de căutare se numea Archie. Dacă făceai o căutare, în locul paginilor cu rezultate cu care suntem familiarizați azi, primeai atunci un fișier în format .txt, pe care îl descărcai și care conținea prețioasa informație: URL-ul site-ului asociat căutării tale.
Sărim câțiva ani și câteva motoare de căutare pentru a fi de față la lansarea Yahoo, unul dintre cele mai celebre (încă) dintre acestea. Se întâmpla prin anul 1994, când existau 2,738 de site-uri. Yahoo făcea deja diferențierea între site-urile informaționale, care puteau fi adăugate în mod gratuit pe acest motor de căutare, și site-urile comerciale, care plăteau o taxă anuală de câteva sute de dolari pentru a fi și ele prezente.
Din rândul altor motoare de căutare lansate până în anul 2000, se remarcă AltaVista, care în anul 1996 (existau atunci 257,601 site-uri) deținea deja cea mai mare bază de dată în rândul motoarelor de căutare. În anul 1999 a avut loc lansarea MSN (existau la momentul respectiv 3,177,453 de site-uri). Ce s-a întâmplat cu cele două motoare de căutare? AltaVista a fost cumpărat de Yahoo în anul 2003, iar MSN s-a transformat, în anul 2009, în Bing, care la ora actuală este al doilea cel mai popular motor de căutare, după Google.
Cât despre Google, motorul de căutare a fost lansat în anul 1998, iar începând din anul 2002 până în prezent, fără întreruperi, ocupă titlul de cel mai utilizat și popular motor de căutare din lume. Dacă la nivel global, în anul 2020, Google avea un market share de 92,51%, în România lucrurile sunt și mai decisive, motorul de căutare atingând 97,93% din market share!
Cum funcționează un motor de căutare?
În prezent, există pe Internet 1,8 miliarde de site-uri, dintre care, ce-i drept, cam 75% nu sunt active, iar din cele active nu toate iau optimizarea pentru motoarele de căutare în serios. Avantajele unui site optimizat, printre sutele de milioane de site-uri, vor deveni așadar tot mai evidente. Povestea începe însă înainte ca utilizatorul să caute ceva pe Google sau pe unul dintre celelalte motoare de căutare.
Un motor de căutare reprezintă, în esență, un program care stochează și organizează, în funcție de anumite criterii, conținutul paginilor web, pentru ca mai apoi să ofere acces rapid utilizatorilor la informațiile pe care aceștia le solicită. Putem discuta de câteva elemente:
-
- Un ‘Web Crawler’ sau un „păianjen” este un roboțel (Internet bot) care se plimbă în mod sistematic prin World Wide Web, în căutarea unor „semnale”, „târându-se” dintr-un link în altul, pentru a găsi pagini, imagini, fișiere noi pe site-uri și pentru a urmări toate legăturile dintre paginile unui site, între acesta și alte site-uri. De aceea, când creezi o pagină nouă pe un site, de exemplu, este indicat să îi creezi imediat și o legătură dinspre o pagină mai veche, deja indexată. Acesta ar fi acel semnal sau o „invitație” pentru roboți să vină și să indexeze și noua pagină. În acest context, devine mai clară și importanța SEO Off Page (rețeaua de backlink-uri). Specialiștii se folosesc însă și de alte unelte prin care pot accelera acest proces, lansând „invitații” mai clare pentru roboței.
- Indexarea pe motoare de căutare poate fi văzută asemeni unui mare catalog, în care conținutul descoperit și scanat de crawlers este stocat („cached”) pe servere, astfel încât să permită o ierarhizare ulterioară logică și relevantă pentru utilizator, în funcție de căutările sale.
- În cele din urmă, în momentul în care tu, ca utilizator, cauți ceva, un software de căutare va frunzări rapid prin miliardele de pagini și prin toată informația din „catalog”, pentru a-ți servi binecunoscutele SERP – Search Engine Results Pages, adică o listă generoasă de rezultate, ordonate în funcție de anumite criterii și algoritmi.
De ce ar trebui să-ți pese?
Dacă ești un simplu utilizator (poate un student care se documentează pe Google cu privire la diverse subiecte de lucru?), înțelegând scopul și modul în care un motor de căutare funcționează, îți poți îmbunătăți abilitățile de căutare. Scopul declarat sau implicit al motoarelor de căutare este acela de a-ți oferi ție ceea ce cauți, adică cele mai relevante și de încredere informații. Cu cât Google îți este mai util și-ți oferă soluțiile și răspunsurile pe care le căutai, cu atât te vei folosi mai des de el, nu? Prin urmare, un motor de căutare va indexa și ierarhiza cu prioritate acele site-uri și pagini care îl ajută pe el să livreze ce i se cere.
Dacă ești proprietarul unui site (fie că e vorba de site-ul companiei sau un site personal), înțelegerea celor de mai sus și crearea unor pagini web care să vină în întâmpinarea roboților de căutare, să le spună clar ce pot indexa și ce nu, cât de relevant este conținutul indexat și cu ce alte tipuri de informații, site-uri sau pagini se leagă, devine vital.
Căutarea de informații rămâne principalul motiv pentru care oamenii merg online, iar 98% dintre respondenții raportului digital anual realizat de Hootsuite și We Are Social spun că se folosesc de un motor de căutare în fiecare lună (în România: 99.6%). Ca observație, 7 din 10 persoane implicate în studiu spun că pe lângă clasicele motoare de căutare, se folosesc și de alte unelte, cum ar fi instrumentele de căutare vocală sau rețelele de socializare (Facebook, Instagram, LinkedIn etc). Procentele se răsfrâng bineînțeles și asupra zonei de ecommerce. De exemplu, 87.7% dintre români caută online produse și servicii în procesul de cumpărare.
Indiferent de tipul de business, este important să fii prezent nu doar în mediul online, la modul general, ci să fii vizibil pe motoarele de căutare. Iar când spunem „vizibil”, îți amintim de acea „mină de diamante” de care vorbeam la începutul articolului – e important să ocupi primele poziții pe Google.
Cu o strategie SEO bine gândită și implementată, în conformitate cu toate recomandările, criteriile de indexare și algoritmii Google, poți să ajungi acolo. Avem o echipă de specialiști SEO care abia așteaptă să te urce la următorul nivel. Înscrie-te pentru o consultanță gratuită!
Dacă ai un site, ai deja cea mai bună unealtă pentru a-ți atrage clienții și a-ți forma o comunitate. Este important însă ca acesta să fie găsit.
Alătură-te comunității noastre pe Facebook SEO 365, Instagram @seo_365 sau LinkedIn SEO 365 Marketing Online.
Recomandări și surse bibliografice:
- Sturgeon, Will, 2006: ‘Google wants people to stop googling’
- Barnard, Jason, 2020: What Is SEO? A Beginner’s Guide to Search Engine Optimization [2021 Edition]
- Pe Internet Live Stats poți urmări în timp real evoluția numărului de site-uri, a utilizatorilor de Internet, a numărului de e-mailuri care s-au trimis în această secundă etc.
- DIGITAL 2021: GLOBAL OVERVIEW REPORT – We Are Social & Hootsuite
- DIGITAL 2021: Romania – We Are Social & Hootsuite
- Southern, Matt, 2020: Over 25% of People Click the First Google Search Result