Ce este SEO? Incursiune digitală pe motoarele de căutare în 2024

Ce este SEO? Incursiune digitală pe motoarele de căutare

Dacă te-ai întrebat ce este SEO și, în urma unor definiții abstracte și goale găsite pe motoarele de căutare, încă ți se pare un concept confuz, te invităm să ni te alături în această călătorie digitală:

  • Vom naviga pe apele optimizate ale markenting-ului online… 
  • Vom încălzi puțin motoarele de căutare… 
  • Vom face lumină în traficul organic și traficul plătit…
  • Vom înțelege ce este SEO On Page și ce este SEO Off Page…
  • Vom descoperi ce este SEO holistic… 
  • Și ne vom lămuri, până la urmă, ce înseamnă optimizare SEO și care sunt avantajele unor servicii SEO

Relația SEO – Marketing Online | O relație complexă

Una dintre cele mai frecvente erori când vine vorba de Marketing, fie el clasic sau digital, este echivalarea acestuia strict cu ideea cu promovare. Nu este întru totul greșit, căci tehnicile de promovare trebuie incluse și ele în strategia generală de Marketing. Pentru ca aceasta din urmă, însă, să fie cu adevărat eficientă, trebuie abordate tehnici și metode  diferite, utilizând canale cât mai diverse. 

Nu putem vorbi de Marketing online pentru un business, fără a avea în vedere creșterea vizibilității acestuia în mediul online. Vizibilitatea nu ar trebui să însemne însă doar reclame – deși cel mai adesea este astfel înțeleasă. O vizibilitate autentică în mediul online înseamnă să fii prezent pe motoarele de căutare

Afirmația noastră nu este doar o părere subiectivă. Iată de ce: 

  • Pentru a lua o decizie în procesul de cumpărare, 80% dintre oameni caută informațiile necesare pe motoarele de căutare.  *
  • 57% dintre consumatori obișnuiesc să caute informații utile pe motoarele de căutare inclusiv când se află în magazinul de interes. *
  • 46% din căutările realizate pe Google se fac în scopul obținerii unor informații locale. Iar 88% dintre aceste căutări duc la o interacțiune directă client-companie (telefon sau vizită). Află mai multe aici » Ghid de Marketing online pentru afaceri locale.  *

Dincolo de orice alte strategii de promovare, prezența unei afaceri pe Google sau pe alte motoare de căutare, devine vitală pentru o creștere stabilă și organică. Rectificăm: prezența pe Google este importantă, însă nu oriunde, ci pe primele 3 poziții! Acestea „mănâncă” aproximativ  68% din traficul generat de o căutare! Astfel, dacă un cuvânt este căutat pe Google de 1.000 de oameni, 680 vor accesa site-urile de pe primele 3 poziții, iar ceilalți vor accesa site-urile aflate pe toate celelalte poziții. *

Așa ajungem și la clasica definiție: ce este SEO și cum funcționează motoarele de căutare?  

Pentru a înțelege ce este SEO, pornim de la explicarea acronimului. SEO vine de Search Engine Optimization. În limba română, acest concept se traduce ca optimizare pentru motoarele de căutare. Astfel, întreaga activitate a unui specialist SEO se desfășoară în raport cu dinamismul motoarelor de căutare. 

Știați că…. peste 90% dintre website-urile din România NU sunt optimizate SEO? 

De departe, cel mai cunoscut motor de căutare este Google. Există însă și altele, enumerăm câteva: Yahoo, Bing, Baidu, Yandex, DuckDuckGo sau o variantă interesantă – Ecosia

Specialiștii SEO se raportează cel mai frecvent la Google dintr-un motiv simplu: încă de la sfârșitul anului 2002, fără întreruperi, acesta este cel mai popular motor de căutare la nivel global. În 2024, Google avea un market share de 91,5%! În procesul de optimizare SEO se va ține cont însă de particularitățile geografice: în China, de exemplu, se utilizează motoare de căutare interne, cum este Baidu (Google este interzis), iar în Rusia bătălia se dă între Yandex și Google. La noi în țară, Google atinge un procent de 97,3% din market share în 2024

„Munca” depusă de Google pentru a ne pune la dispoziție (instant) informațiile căutate nu este neglijabilă. La nivel global, există peste 1,9 miliarde de website-uri.  

Cum poți să ajungi, în aceste condiții, pe primele poziții pe Google? Cu o strategie SEO bine pusă la punct, care ține cont de algoritmii de funcționare a motoarelor de căutare și care respectă criteriile de indexare stabilite de Google. Un website bine optimizat va avea prioritate în selecția rapidă (puțin spus) pe care Google o face în momentul în care filtrează informațiile și afișează rezultatele pentru o căutare făcută de un utilizator. 

ce este seo

Pentru a înțelege cu adevărat ce este SEO, e bine să înțelegem cum funcționează motoarele de căutare, așadar. Acestea dispun de așa-numitele „crawlers” sau „spiders” – sunt programe care scanează și colectează informații despre întreg conținutul găsit pe website-uri și le aduc apoi înspre motorul de căutare în scopul realizării unui index, pentru organizarea acestor informații. De aici avem și conceptul de „indexare pe Google” – proces care are la bază un algoritm ce ia în considerare peste 200 de factori. Orice căutare pe Google este aproape instant corelată acestor informații colectate deja, iar rezultatele oferite vor fi ierarhizate în funcție de algoritmul Google. 

Cert este că dacă îți dorești o vizibilitate reală în mediul online, va trebui ca website-ul afacerii tale să țină cont de toate criteriile de ierarhizare Google. 

De aici și complexitatea procesului de optimizare SEO. Specialiștii în Marketing Online din România au început să înțeleagă, abia în ultima perioadă, faptul că procesul SEO este unul extrem de complex și dinamic. Nu este vorba doar de „câteva backlink-uri”, amplasate la întâmplare pe site-uri fără nici o valoare sau fără autoritate pe domeniu sau despre repetarea fără noimă a unor cuvinte-cheie pe propriul website. 

Optimizarea SEO  înglobează toate măsurile, tehnicile și strategiile implementate pe și pentru un website cu scopul îmbunătățirii poziției acestuia pe motoarele de căutare, pentru anumite cuvinte-cheie – totul în funcție de criteriile de ierarhizare stabilite de Google.

Implicit, vorbim de mai mult trafic organic pe website – mai ales dacă afacerea ta se află pe primele poziții, care se traduce în lead-uri și vânzări.

Importanța SEO în dezvoltarea unei afaceri nu mai poate fi neglijată. Practic, fiecare afacere are cea mai bună unealtă pentru a-și atrage clienții: propriul website. 

ce este seo 1De ce rezultate organice, și nu plătite?

Un alt răspuns pentru frecventa întrebare Ce este SEO? – evitând explicațiile tehnice și funcționale, se poate formula astfel: SEO înseamnă să aduci un website în topul rezultatelor organice de pe Google, fapt ce se traduce implicit în trafic organic pe website și o rată de conversii mai bună. 

Știați că… 64% din totalitatea traficului de pe Internet este organic? Doar 12% este trafic direct (când oamenii accesează direct site-ul din browser), în timp ce 6% este trafic provenit din reclame, 2% trafic din Social Media, iar 15% din trafic provine din alte surse.

Suntem întrebați adesea de ce preferăm să oferim servicii de optimizare SEO și nu ne concentrăm atenția pe metodele de promovare plătită (Google Ads, reclame sponsorizate în rețelele de socializare etc). Oferim și astfel de servicii, însă statisticile de mai sus vorbesc de la sine. Rezultatele organice (în urma optimizării SEO) sunt cele care generează trafic organic pe website-uri și generează o creștere satisfăcătoare pe termen lung. Despre diferențele dintre SEO și Google Ads, de exemplu, am discutat într-un alt articol. 

În plus, SEO este visul tuturor oamenilor de afaceri cărora nu le face plăcere să „agaseze” oamenii cu reclame – uneori nedorite. Dacă ești indexat corect pe Google, ești prezent în mediul online exact în momentul în care un potențial client te caută și are nevoie de serviciile tale. Devii afacerea potrivită, la momentul potrivit – cum ne place nouă să spunem. 🙂 

Ce este SEO On Page? 

Ce este SEO On Page
Să intrăm în detalii. Pentru a înțelege ce este SEO și ce presupune ca măsuri practice, putem discuta despre optimizarea pe pagină (SEO On Page sau măsurile luate pe propriul website) sau în afara paginii (SEO Off Page). 

Ce este SEO On Page, așadar? Acest tip de optimizare pentru motoarele de căutare se realizează pe toate paginile website-ului. De obicei, se începe cu SEO On Page din motive lesne de înțeles – fiind vorba de propriul website, stă sub controlul tău imediat. 

O strategie SEO eficientă va include mereu, ca prim pas, o analiză completă a website-ului – adică un Audit SEO. Această analiză va fi urmată de o cercetare amănunțită pe cuvinte-cheie (Keyword Research). Adesea, aceste două etape sunt neglijate, nu li se acordă suficientă atenție, iar toate măsurile implementate ulterior nu sunt cu adevărat ancorate în nevoile de optimizare a website-ului, în căutările potențialilor utilizatori sau în criteriile de ierarhizare pe Google. Strategia pentru cuvintele-cheie va ține cont inclusiv de harta tuturor adreselor URL dintr-un website și de legăturile dintre acestea. 

Abia apoi putem trece la acțiune, putem lua fiecare „ungher” și „sertar” de pe website pentru a face ordine și curățenie (optimizare). Enumerăm aici doar câteva dintre acțiunile implementate într-un proces de optimizare On Page SEO

  • Verificarea și înlăturarea conținutului duplicat; 
  • Verificarea penalizărilor;
  • Realizarea unui sitemap eficient;
  • Optimizarea vitezei de încărcare a website-ului; 
  • Optimizarea tuturor cuvintelor-cheie monitorizate;
  • Optimizarea tuturor imaginilor; 
  • Optimizarea titlurilor, subtitlurilor, titlurilor și etichetelor alternative, metadescrierilor;
  • Crearea unei strategii pentru conținutul de pe website
  • Crearea unei strategii pentru dezvoltarea articolelor pe blog. 
  • Crearea de legături interne între paginile website-ului (internal linking). 

Un alt pas important și adesea neglijat în SEO este monitorizarea continuă. Factorii de influențare a ierarhizării pe Google suferă modificări frecvente. Optimizarea website-ului este un proces continuu, care trebuie adaptat la modificările survenite, care trebuie să aibă în vedere dezvoltarea conținutului și a funcționării website-ului într-un mod satisfăcător pentru utilizatori și în concordanță cu rigorile SEO.

Ce este SEO Off Page? 

ce este seo 3

Strategiile specifice optimizării SEO Off Page, adică în afara website-ului, au în vedere îmbunătățirea poziției pe motoarele de căutare, dezvoltând rețeaua unor backlink-uri de calitate înspre website și crescând, totodată, vizibilitatea în cadrul comunității de interes.

Pentru o bună perioadă de timp, s-a înțeles parțial greșit ce este SEO Off Page, echivalând acest proces de optimizare cu o cantitate mare de backlink-uri înspre website – practică dusă adesea la nivel de spam. Creșterea popularității unui website presupune într-adevăr backlink-uri cât mai multe și mai variate prin redactarea și publicarea de advertoriale pe alte site-uri, prin afișarea de bannere cu linkuri importante, în conformitate cu strategia SEO, prin întocmirea unor parteneriate valoroase. 

Cuvântul-cheie pentru rețeaua de backlink-uri este, însă, calitatea. 

Pentru a înțelege mai bine ce este SEO Off Page, putem face o comparație cu viața noastră, de zi cu zi. Gradul de popularitate al unui individ sau al unei afaceri poate fi determinat de recomandările celorlalți. Este important însă ca aceste recomandări să vină de la persoane cu autoritate în domeniul lor. Astfel, când un specialist în arheologie, recunoscut și apreciat oficial, face o recomandare în domeniu (o carte, un film sau chiar un website), puterea acestei recomandări valorează mai mult decât alte cinci opinii ale unor persoane necunoscute care, poate, nu au nici o legătură cu domeniul de interes. 

Prin măsurile de optimizare SEO Off Page, ne propunem să le dovedim motoarelor de căutare faptul că website-ul nostru este de încredere. Linkurile primite de la alte website-uri pot fi văzute ca niște recomandări, însă ele sunt relevante doar în măsura în care site-urile de pe care acestea provin sunt, la rândul lor, de calitate și au autoritate pe domeniu.  

Astfel, este important să înțelegem ce este SEO Off Page și care sunt criteriile relevante pentru Google, pentru a putea trece la acțiune. Ce presupune, în linii mari, o strategie SEO Off Page? Iată: 

  • Adaptarea strategiei în conformitate cu Auditul SEO și Keyword Research deja realizate;
  • Crearea unor advertoriale și articole relevante din punct de vedere SEO;
  • Redactarea unor comunicate de presă relevante pentru comunitatea de interes;
  • Distribuirea și publicarea advertorialelor, articolelor SEO și a comunicatelor de presă pe site-uri valoroase din punct de vedere SEO;
  • Verificarea valorii de SEO a site-urilor pe care le includem strategic în rețeaua de backlink-uri;
  • Stabilirea unor parteneriate de brand;
  • Monitorizare continuă și adaptarea conținutului creat și publicat în funcție de evoluția și rezultatele obținute în urma optimizării SEO. 

Întrebarea firească va fi, desigur: unde anume ar trebui să publicăm conținutul SEO astfel generat? Aceste articole se publică pe bloguri de nișă, pe site-uri care abordează frecvent subiecte din domeniul de activitate specific website-ului nostru, în presa locală, națională și internațională, în diverse publicații comerciale, pe forumuri și alte tipuri de comunități online etc. 

Dacă în urmă cu câțiva ani, linkurile de pe rețelele de socializare nu erau luate în calcul în procesul de ierarhizare pe Google, a avut loc o schimbare radicală în acest sens. 

Importanța Social Media în strategia SEO Off Page nu mai poate fi neglijată. Activitatea în Social Media (fie pe Facebook, Instagram, LinkedIn sau alte rețele) trebuie bine ancorată și adaptată și ea strategiei generale de optimizare pentru motoarele de căutare. Mai multe informații și recomandări de bune practici găsiți în articolul nostru » „Importanța Social Media în SEO”

Importanța Social Media în SEO

Ce este SEO în prezent? O abordare holistică 

În domeniul SEO, lucrurile sunt într-o mișcare continuă, evoluează de la o zi la alta, de la un an la următorul. Motoarele de căutare devin tot mai inteligente, iar factorii care influențează indexarea și ierarhizarea pe Google devin tot mai complecși. Devin, totodată, și mai logici, mai apropiați de utilizator. Indiferent de modificările survenite, scopul a rămas de-a lungul anilor același: rezultatele oferite de Google trebuie să reflecte nevoile de căutare ale utilizatorului, iar conținutul prioritizat să ofere răspunsurile dorite de acesta. 

Filtrele au devenit tot mai bune. Nu se mai poate „păcăli” sistemul, tehnici înșelătoare precum optimizarea SEO pe cuvinte-cheie frecvent căutate (deci cu potențial de a aduce trafic), dar care nu au legătură cu domeniul de activitate efectiv al website-ului, sunt rapid depistate, iar paginile în cauză eliminate din motoarele de căutare. 

Un exemplu foarte la îndemână și care reflectă aceste adaptări și modificări în algoritmul Google poate fi chiar utilizarea semnelor diacritice. În urmă cu mai mulți ani, toate site-urile din România sacrificau aceste semne, particularități cu funcție importantă în limba română, pentru a „mulțumi” motorul de căutare. Tehnologia a evoluat rapid, însă. Acum Google oferă întâietate informațiilor de interes local. Și ce poate fi mai local decât limba specifică unei regiuni geografice? Prin urmare, semnele diacritice nu încurcă motorul de căutare, ci reprezintă un factor pozitiv ce oferă o experiență mai bună utilizatorului. 

Să înțelegi ce este SEO în prezent presupune să rămâi informat, să fii mereu la curent cu modificările aduse motoarelor de căutare, să înțelegi relația acestora cu site-urile pe care le indexează și ierarhizează, să îți ajustezi în timp real strategiile SEO și, eventual, să efectuezi modificări în implementările deja făcute.

ce este seo 6

Înseamnă, mai ales, să fii la curent cu obiceiurile de navigare pe Internet ale oamenilor. În prezent, deși peste jumătate din traficul de pe Internet este generat de căutările mobile, site-urile nu sunt optimizate pentru dispozitivele mobile. Doar 15% dintre website-uri, la nivel mondial, înregistrează o viteză de încărcare optimă.* Despre cât de rapid trebuie să fie un website, am scris deja în acest articol

Știați că… 32% dintre utilizatori părăsesc un website dacă încărcarea acestuia crește de la 1 secundă la 3 secunde? De asemenea, o întârziere de 9 secunde crește rata de abandon (bounce rate) cu până la 123%.

Ecosistemul digital este unul dinamic. Consumul digital al utilizatorilor trece și el prin modificări, iar în prezent focusul este pe interacțiunile între variatele surse de informare. Cu alte cuvinte, oamenii se folosesc de unelte și resurse multiple pentru a obține informațiile dorite, pentru a le verifica și pentru a descoperi calitatea dorită.

ce este seo 2020
Una dintre cele mai recente provocări este adaptarea SEO pentru căutările vocale

Prin urmare, cei care își doresc nu doar să priceapă ce este SEO, ci și să pună în aplicare un proces de optimizare eficient, trebuie să țină cont de aceste comportamente de consum. Este necesară o abordare holistică a procesului de optimizare SEO. 

Ce este SEO holistic? Tot ce s-a discutat în acest articol, dar cu alte trei mențiuni importante. 

  1. Toate aceste strategii sunt implementate având în centrul atenției utilizatorul și nevoile acestuia. Foarte pe scurt, vom crea conținut relevant pentru utilizator în primul rând, care să țină cont și de rigorile SEO. Nu invers. Indirect, acest lucru respectă tocmai criteriile și algoritmul de indexare Google. 
  2. A abordare holistică presupune ca toate serviciile de Marketing Online pe care le abordăm să aibă ca scop atingerea obiectivelor stabilite în strategia SEO dezvoltată. 
  3. Respingerea categorică a oricăror strategii de tipul Black Hat SEO (cele care încearcă să păcălească motoarele de căutare, „scurtături”, conținut fals etc). 

Sperăm că toate aceste informații te-au ajutat să înțelegi mai bine ce este SEO și care este importanța procesului de optimizare în dezvoltarea unei afaceri pe termen lung. Cum 90% dintre website-urile din România nu sunt optimizate, acum este momentul ideal să faci acest pas! 

Specialiștii SEO 365 oferă CONSULTANȚĂ GRATUITĂ antreprenorilor, indiferent de domeniul de activitate.


Alătură-te comunității noastre pe Facebook SEO 365, Instagram @seo_365 sau LinkedIn SEO 365 Marketing Online

*Statistici actualizate pentru anul 2024.