Importanța SEO în afișarea companiilor de către Asistenți Virtuali precum ChatGPT

SEO - Asistenti Virtuali (1)

I. Introducere în lumea asistenților virtuali și relația lor cu SEO

În epoca digitală, SEO joacă un rol crucial în determinarea vizibilității online a companiilor, atât pe motoarele de căutare, cât și în cadrul asistenților virtuali precum ChatGPT.

Relevanța strategiilor SEO se extinde, tot mai mult, și la interacțiunile cu tehnologiile emergente, cum ar fi asistenții virtuali inteligenți, precum ChatGPT, Alexa sau Google Assistant. SEO nu doar că ajută companiile să apară în poziții superioare în rezultatele motoarelor de căutare, dar influențează și modul în care acestea sunt percepute și recomandate în cadrul acestor asistenți virtuali. 

CUPRINS
I. Introducere în lumea asistenților virtuali și relația lor cu SEO

II. Strategii SEO adaptate pentru Asistenți Virtuali

III. Avantajele SEO pentru companii în contextul Asistenților Virtuali

IV. Provocările SEO în era AI

Ce sunt asistenții virtuali și cum funcționează? 

Asistenții virtuali au devenit parte din viața noastră de zi cu zi. Sunt entități software, cu rol de interfață între utilizatori și sistemele informatice. Având la bază tehnologii AI, asistenți virtuali precum Alexa, Siri, Google Assistant, Cortana și mai recentul ChatGPT, facilitează comunicarea și interacțiunea umană cu tehnologia. 

Ne folosim de asistenți virtuali într-o varietate de domenii, de la asistență personală, educație și comerț electronic, până la asistență clienți și educație. Aceștia pot lua diverse forme, fiind legați de aplicații mobile sau roboți, având rol de agenți virtuali pe site-uri sau fiind entități integrate în dispozitivele smart dintr-o locuință. 

Funcționarea unui asistent virtual implică, pe scurt, recunoașterea vorbirii umane sau a textelor (tehnologii precum NLP), înțelegerea intenției, procesarea și generarea unui răspuns, utilizând numeroși algoritmi și baze de cunoștințe.

Asistenti virtuali AI

SEO și Asistenții Virtuali: o relație în evoluție

Asistenții virtuali utilizează algoritmi avansați pentru a înțelege și a răspunde la întrebările utilizatorilor. În timp ce acești asistenți nu caută informațiile pe internet în mod tradițional, ei sunt programați să recunoască cuvinte cheie și fraze relevante, similare cu modul în care funcționează SEO pentru motoarele de căutare. 

Optimizarea conținutului unei companii pentru SEO poate ajuta astfel la îmbunătățirea modului în care informațiile despre aceasta sunt prezentate și de către asistenții virtuali.

Adaptarea strategiilor SEO la noile tehnologii și platforme este una continuă, iar specialiștii SEO sunt în permanență conectați la tendințele și progresul făcut în domeniu și în industriile cu impact asupra campaniilor de marketing online

Deja de ceva timp, strategiile eficiente de SEO includ, de exemplu, optimizări pentru căutările vocale și utilizări ale datelor structurate, precum și alte strategii care facilitează apariția companiilor în răspunsurilor oferite de asistenții virtuali. 

II. Strategii SEO adaptate pentru Asistenți Virtuali

Pentru ca o companie să fie ușor accesibilă prin intermediul asistenților AI, conținutul său web trebuie să fie clar, bine structurat și optimizat pe cuvinte cheie relevante. Acest lucru era însă valabil și înainte, pentru afișarea pe motoarele de căutare. Ce strategii SEO ar trebui să ai în vedere acum, în mod special, pentru ca asistenții virtuali să includă compania ta în răspunsurile lor? Ține cont de următoarele strategii: 

1. Optimizarea pentru căutări vocale

Utilizarea asistenților virtuali duce și la creșterea căutărilor vocale, în locul clasicelor căutări scrise. Apare, așadar, o diversificare a cuvintelor cheie, care ar trebui să fie cât mai apropiate de exprimarea verbală. Spre exemplu, nu avem doar „reteta prajitura mere”, ci „Cum să fac o prăjitură cu mere?” sau „Alexa, spune-mi ingredientele din rețeta de prăjitură cu mere.” Formularea se modifică, așadar, drastic. 

Devine esențial să utilizăm un limbaj natural, fără exprimări întortocheate. Strategia SEO va trebui să țină cont și de long tail keywords, question keywords și filler words. Chiar dacă acest tip de cuvinte au un volum de căutări mai scăzut, îți oferă șansa de a deveni mai vizibil în contextul tehnologiilor emergente de tipul asistenților AI. 

Important: ai grijă ca site-ul tău să fie mobile responsive, deoarece majoritatea căutărilor vocale se realizează prin smartphone.

Asistenti virtuali - Voice Search

2. Implementarea datelor structurate (schema markup)

Recenziile, informațiile standard despre produse (denumire, categorie, preț, stoc etc), informații despre rețete culinare (ingrediente, timp de preparare, numărul de porții), informații despre un eveniment (dată, loc, prețul biletului) sau FAQ – toate sunt exemple de date structurate. 

Acestea joacă un rol esențial în îmbunătățirea răspunsurilor furnizate de asistenții virtuali, permițându-le să înțeleagă mai bine contextul și semantica informațiilor, să extragă rapid și eficient informații dintr-o cantitate mare de date, să ofere răspunsuri personalizate și chiar să automatizeze anumite sarcini pentru utilizatori. 

Implementând astfel de date pe site-urile proprii, companiile facilitează aceste procese și pavează calea spre o relație avantajoasă cu algoritmii și tehnologia din spatele asistenților virtuali.

SEO - Asistenti Virtuali - FAQ

3. Conținut relevant și de calitate – cheia atragerii motoarelor de căutare și a asistenților virtuali, deopotrivă

Optimizarea conținutului include utilizarea unor titluri clare, meta descrieri atractive și oferirea unor informații utile care răspund la întrebările frecvente ale consumatorilor. Prin alinierea acestor elemente cu principiile SEO, companiile își măresc șansele de a fi recomandate de asistenții AI când utilizatorii solicită informații relevante. Despre ce înseamnă un conținut util, de calitate, am mai discutat. 

4. Optimizarea pentru Featured Snippets și Knowledge Graph

Aplicând tehnici de optimizare pentru obținerea de Featured Snippets și Knowledge Graph, te asiguri că bifezi și tehnicile SEO recomandate pentru includerea în răspunsurile asistenților virtuali. Are sens. Dacă furnizezi informații concise, clare și relevante pe care fie motorul de căutare, fie asistentul virtual le poate extrage și prezenta direct utilizatorilor, ești cu un pas în fața competiției. 

Află din articolul nostru cum să optimizezi conținutul pentru a obține featured snippets

5. Relevanța locală și SEO

Pentru companiile care operează la nivel local, precum clinici dentare, firme de instalare a aerului condiționat, servicii de curățenie și multe altele, optimizarea SEO locală joacă un rol vital. Verificarea ca toate detaliile de contact să fie corecte și consistente pe toate platformele online, creșterea numărul de  recenzii și îmbunătățirea lor, interacțiunea directă cu clienții contribuie la creșterea vizibilității în căutările locale. Această vizibilitate, la rândul său, poate informa asistenții AI să recomande aceste afaceri utilizatorilor care caută servicii specifice într-o anumită locație.

III. Avantajele SEO pentru companii în contextul Asistenților Virtuali

Bun, însă cum arată invers: cum te ajută apariția în răspunsurile asistenților virtuali în strategia ta de SEO? Există o serie de avantaje care nu sunt tocmai neglijabile. 

În primul rând, vorbim de un impact pozitiv asupra imaginii de brand. Dacă Siri, Alexa, ChatGPT și alte programe similare te recomandă utilizatorilor, ceva cu siguranță faci bine. Creșterea notorietății brandului este însoțită și de creșterea vizibilității și, gradual, de recunoașterea brandului. 

Mai departe, ca un efect al bulgărului de zăpadă, includerea de către asistenți virtuali în răspunsurile lor poate aduce cu sine și trafic calificat, relevant pentru afacere, poate genera lead-uri și conversii.

Asistenti virtuali - Provocari SEO

IV. Provocările SEO în era AI

Pe măsură ce tehnologia avansează, provocările SEO se transformă. Asistenții AI, de exemplu, pot prefera surse de încredere sau site-uri care au fost verificate în mod explicit pentru acuratețe. Astfel, companiile trebuie să se asigure nu doar că sunt optimizate dintr-o perspectivă SEO, dar și că informațiile oferite sunt de înaltă calitate, ușor de verificat pentru acuratețea lor. 

Acest demers poate implica investiții periodice într-un conținut editorial, atent documentat, realizat și verificat ulterior de specialiști în domeniu. 

Concluzie

SEO rămâne un pilon fundamental în strategia digitală a oricărei companii care dorește să aibă vizibilitate, să ajungă la audiența de interes și să își crească rata de conversie. Pe măsură ce interacțiunea umană cu tehnologiile AI devine mai frecventă, făcând parte din cotidian, rolul strategiilor SEO va continua să evolueze. Companiile care își adaptează strategiile pentru a îmbunătăți atât SEO, cât și interacțiunile AI, vor beneficia de o mai mare vizibilitate și accesibilitate în acest nou peisaj digital.

***

Sperăm că aceste informații îți sunt de folos. Pentru mai multe recomandări, urmărește-ne pe Facebook, Instagram, LinkedIn și Threads. Abonează-te la newsletterul SEO 365 și alătură-te comunității noastre pe grupul Strategii de Marketing Online by SEO 365

Dacă vrei să discutăm despre strategiile de marketing online & SEO care dau roade, înscrie-te acum pentru o CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!

***

Imagini generate cu ajutorul Microsoft Designer, conform solicitărilor furnizate de redactorul SEO 365.