Ce înseamnă CTR?
Când vrei să știi cât de eficientă e o campanie, o reclamă, un titlu sau datele meta, te uiți la CTR. Dar ce înseamnă CTR pentru o afacere? Care este importanța acestui indicator în diferite contexte și cum ne putem folosi de el pentru a ne optimiza eforturile de marketing?
CTR, acronim pentru click through rate, este un procent care exprimă câți dintre toți cei care au văzut un link (impressions) l-au și accesat (clicks). Indicatorul reprezintă, așadar, o excelentă metodă de a verifica eficiența diverselor campanii de marketing online – fie că vorbim de paid search, e-mail marketing, Google Ads sau campanii de social media marketing.
Totodată, ne ajută să măsurăm eficiența textelor, titlurilor, descrierilor și a datelor meta, în general, pe care le setăm pentru conținutul online. De exemplu, dacă ai foarte multe afișări (impressions) pentru o pagină, dar un CTR scăzut, ar trebui să te întrebi de ce nu au oamenii imboldul de a accesa pagina respectivă. S-ar putea să aibă legătură cu titlul sau cu descrierea afișată. CTR ne ajută să înțelegem ce funcționează și ce nu în contextul unei campanii de marketing online sau a unui website, în general.
Cum calculăm CTR?
În timp ce majoritatea programelor de monitorizare și raportare furnizează scorul CTR, e bine să poți calcula și singur(ă). Formula e simplă:
CTR = (clicks / impressions) x 100
Pentru a obține CTR, împărțim așadar numărul total de clickuri la numărul total de afișări. Rezultatul obținut îl înmulțim apoi cu 100. Procentul obținut este rata de accesare a paginii, a linkului din reclamă.
Exemple de calcul CTR
O postare sponsorizată pe Facebook a obținut 15.000 de afișări (impressions). Știm și că am obținut 2305 clickuri. Vom avea un CTR de 15,3% (un CTR foarte bun!)
CTR = (2305 ÷ 15000) x 100 = 0,153 x 100 = 15,3
O reclamă sponsorizată pe Google (Google Ads) are 57.000 de afișări și 1400 de clickuri. Vom avea un CTR de 2,45% – în funcție de industrie poate fi un scor bun sau mai puțin bun.
CTR = (1400 ÷ 57.000) x 100 = 0,0245 x 100 = 2,45.
Importanța CTR în diferite contexte de marketing
Putem analiza CTR în orice contexte de marketing online în care avem un raport între numărul de clickuri și numărul total de afișări înregistrate pentru o pagină/ un link de interes. Ce înseamnă CTR în cadrul diverselor campanii?
» CTR în rezultatele organice ale motoarelor de căutare reflectă eficiența campaniilor și eforturilor de optimizare SEO. Cu cât ai un procent CTR mai mare, cu atât, teoretic, obții mai mult trafic organic spre site-ul tău.
» CTR în e-mail marketing exprimă procentul de destinatari care au făcut clic pe un link din e-mail. În funcție de obiectivele noastre de marketing, un CTR ridicat poate fi important (dacă vrem să creștem vânzările sau traficul pe site) sau nu neapărat (dacă ne interesează mai degrabă ca oamenii să parcurgă conținutul din e-mail, nu să acceseze diverse linkuri).
» CTR în campanii de publicitate PPC (pay-per-click) nu are doar rol de informare și raportare, ci are impact direct asupra scorului de calitate și asupra scorului CPC (cost per click) din campanie. Un scor de calitate ridicat înseamnă și poziții mai bune ale reclamei, la costuri mai mici.
» CTR în social media marketing exprimă în ce măsură reclamele afișate utilizatorilor pe rețelele de socializare au fost accesate de către aceștia. În general, fiecare platformă social media încearcă să livreze cât mai eficient reclamele pentru utilizatorii care ar fi interesați de conținutul acestora. Vei putea cu ușurință să afli dacă o anume campanie/ reclamă are un scor CTR bun sau scăzut.
Factorii care influențează CTR-ul. Cum putem îmbunătăți rata de clic?
Știm că rata de clic sau CTR ne poate oferi, așadar, informații esențiale despre ce funcționează și ce nu în eforturile noastre de marketing. Pentru a putea aduce îmbunătățiri campaniilor, e important să determinăm care sunt factorii care influențează CTR-ul nostru, în mod specific. Aceștia pot varia în funcție de mediu (SERP, social media, e-mail), în funcție de perioada anului sau chiar de la o reclamă la alta, în contexte aparent similare.
Factorii care pot influența CTR:
- Calitatea și relevanța anunțului/ conținutului
- Cuvintele-cheie selectate
- Poziționarea anunțului
- Designul și elementele vizuale
- Apelul la acțiune (CTA) și formularea acestuia
- Datele meta: meta titlul și meta descrierea
Cum să îmbunătățești CTR?
Întâi, e important să înțelegem ce înseamnă CTR bun, de fapt. Un nivel considerat a fi bun poate varia de la o platformă la alta (Google, Facebook etc), de la o industrie la alta, de la tipul de reclamă (search, display, video etc). Totodată, înainte de a pune un diagnostic, scorul CTR ar trebui analizat și în raport cu alți indicatori, cum ar fi rata de conversie.
Pentru a avea totuși un punct de reper, aruncăm periodic o privire la raportul Google Ads Benchmarks realizat de WordStream, care include informații relevante pentru variate industrii.
În medie, pentru Google Ads, avem un CTR de 6,11%. Industriile cu cel mai ridicat CTR? Arts & Entertainment, Sports & Recreation și Travel. Cele mai mici CTR se înregistrează, în medie, în industriile de Legal Services, Home & Home Improvement și Business Services.
Atenție: dacă vorbim de CTR în funcție de pozițiile obținute în SERP, ratele de clic arată cu totul diferit pentru pozițiile organice. Prima poziție organică pe Google are în medie un CTR de 39,8%!
Cum putem îmbunătăți CTR-ul? Câteva recomandări
Dacă reușim să determinăm factorii care influențează scorul nostru CTR, putem lua o serie de măsuri directe pentru a îmbunătăți rezultatele. Este important să avem răbdare și să „izolăm” modificările pe care le facem, pentru a putea trage concluzii. Cu alte cuvinte, să implementăm schimbările pe rând, câte una, și la intervale de timp rezonabile pentru a putea observa eventuale diferențe. Iată câteva măsuri pe care le poți lua:
1. Optimizează titlul anunțului/ paginii
Ține cont de mediul în care se va afișa conținutul și de limita recomandată de caractere. Dacă ai un titlu prea lung, acesta va fi trunchiat în momentul afișării, iar mesajul tău nu va ajunge corespunzător la utilizatori. Încearcă să aplici tehnici de copywriting când construiești titluri. Joacă-te. Scrie mai multe variante (noi ajungem uneori și la 5, 7, 10 variante pentru un titlu înainte de a-l alege pe cel final). Dacă lucrezi în echipă, fă un sondaj intern pentru alegerea variantei finale.
2. Modifică descrierea
Încearcă să o faci cât mai unică, să iasă în evidență în marea de cuvinte din mediul online. Personalizează mesajul, dar nu uita să fii specific, să priceapă utilizatorii la ce se pot aștepta dacă vor da clic pe linkul tău. Pune întrebări, dar evită-le pe cele folosite în exces, clișeice. „Cauți [cuvântul-cheie]?” poate funcționa adesea, dar îi poate și irita pe unii utilizatori (din moment ce au căutat, evident că da, caută). Include un îndemn la acțiune.
3. Testează diferite îndemnuri la acțiune
Un CTA bun poate să facă toată diferența. Poate titlul e genial, iar descrierea e 100% potrivită. Însă utilizatorul nu știe clar ce are de făcut mai departe. Testează diferite îndemnuri la acțiune, în funcție de ce vrei să obții, dar și ținând cont de audiența ta. Poate „Înscrie-te acum” sau „Cumpără” poartă prea multă greutate pentru un anume segment din audiența ta. Încearcă un „Află mai multe”. Sau invers!
4. Segmentează audiența și fă targetare personalizată
Pentru anumite segmente din audiența ta vor funcționa anumite elemente (CTA, design), pentru alte segmente s-ar putea să fie nevoie de ceva diametral opus. Segmentează, personalizează conținutul și testează.
5. Schimbă elementele de design, utilizează extensii & alte funcții
În funcție de mediul de afișare și platformă, profită la maximum de toate elementele disponibile și testează diferite variante. Modifică imaginile și componentele vizuale, acolo unde e cazul – acestea joacă un rol foarte important. Adaugă extensii de anunț, dacă sunt relevante pentru afacerea ta și pentru audiență (sitelink, telefon, adresă) și testează diferite combinații pentru a vedea care funcționează.
Un CTR ridicat nu reflectă, însă, întotdeauna o reclamă de succes.
În general, un CTR ridicat este un semn bun pentru o campanie sau website. Există însă situații în care, deși contraintuitiv, ți-ai dori mai degrabă un CTR scăzut:
- dacă plătești pentru un cuvânt-cheie care nu e relevant pentru afacerea ta;
- dacă plătești foarte mult pentru un cuvânt-cheie și, chiar dacă ai CTR mare, vei avea un ROI prea scăzut;
- dacă CTR-ul mare nu îți aduce profit suplimentar, dar îți mănâncă bugetul pentru reclamă.
În cele din urmă, e important să te asiguri că ai cuvinte-cheie atât relevante, cât și prietenoase pentru bugetul tău, astfel încât un CTR mare să-ți aducă și un ROI satisfăcător.
În plus, nu uita să arunci mereu o privire și la conversii. Un CTR mare, dar fără conversii, te face să pierzi bani în contextul PPC (plătești per click, ai multe clickuri raportat la afișări, dar conversiile nu se întâmplă). Indicatorii de performanță trebuie analizați mereu în relație unii cu ceilalți, pentru a înțelege cu adevărat rezultatele obținute.
***
Sperăm că aceste informații îți sunt de folos. Pentru mai multe recomandări, alătură-te comunității noastre pe Facebook, Instagram, LinkedIn și TikTok. Abonează-te la newsletterul SEO 365.
Dacă vrei să discutăm despre strategiile de marketing online & SEO care dau roade, înscrie-te acum pentru o CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!