Migrare site: schimbarea platformei web
Vrei să faci o schimbare de platformă web? Ține cont că e un proces complex care, dacă nu e realizat corespunzător, poate afecta negativ rezultatele SEO și experiența utilizatorilor (UX).
Au trecut multe proiecte prin mâinile specialiștilor noștri în SEO și marketing online. Dacă există ceva ce declanșează un semnal de alarmă când dezvoltăm strategia unui proiect, trebuie să fie migrările site-urilor – fie că sunt schimbări ale serviciilor de găzduire web/ hosting sau schimbări ale platformei web, fie că sunt transferuri pe noi domenii sau alte schimbări mai minore.
De ce e un semnal de alarmă? În mod normal, dacă aceste migrări sunt implementate corespunzător, nu ar trebui să fie probleme. Știm din experiență, însă, că impactul poate fi devastator pentru un site (nu doar pentru SEO, ci pentru întregul business!) dacă aceste schimbări nu respectă bunele practici în domeniu.
Discutăm, așadar, în acest articol despre impactul pe care o schimbare de platformă web îl poate avea asupra SEO și UX, despre cum poți să faci o tranziție lină spre noua platformă și când ar trebui să apelezi la un consultant SEO.
1. Ce presupune o schimbare de platformă web?
Nevoile unui business evoluează, se transformă de-a lungul timpului. Platforma pe care site-ul a fost dezvoltat la începuturile sale s-ar putea să nu mai satisfacă cerințele actuale – fie că vorbim dintr-o perspectivă de performanță tehnică, fie din perspectiva obiectivelor de business și a așteptărilor clienților sau utilizatorilor site-ului.
De exemplu, poate că afacerea ta se baza, la început, pe livrarea unui pachet de servicii. Un site de prezentare a acestora ar fi fost o soluție excelentă pentru ani de zile. Între timp, însă, poate că afacerea ta s-a dezvoltat într-o nouă direcție, care necesită o platformă performantă în zona de e-commerce, cu funcționalități specifice. În astfel de situații, se poate lua în calcul o schimbare de platformă web.
Migrarea unui site web de pe o platformă, cum ar fi WordPress, pe o alta, cum ar fi Magento, Shopify sau Joomla, presupune o serie de pași esențiali. Acest proces implică transferul conținutului, reconfigurarea design-ului, ajustarea funcționalităților și asigurarea compatibilității tehnice. De asemenea, se impune o analiză atentă a impactului SEO și a modului în care noile caracteristici vor influența experiența utilizatorului și performanța site-ului.
2. Care este impactul migrării site-ului asupra experienței utilizatorului și rezultatelor SEO?
Schimbarea platformei unui site poate influența nu doar valorile SEO, ci și experiența utilizatorului. Este esențial să se planifice și să se execute procesul cu atenție pentru a minimiza riscurile și a maximiza avantajele.
Impactul asupra SEO & UX – dacă migrarea nu decurge corespunzător
- Pierderea pozițiilor în motoarele de căutare;
- Legături întrerupte și linkuri nefuncționale – mai ales dacă redirecționările 301 nu sunt corect implementate;
- Timp de încărcare crescut – care va afecta rapid rezultatele SEO, viteza de încărcare fiind un factor important;
- Dacă designul și navigarea se schimbă drastic, utilizatorii existenți pot deveni confuzi și frustrați, ceea ce va afecta timpul petrecut pe site și conversiile;
- Problemele tehnice, precum pagini nefuncționale sau erori de încărcare, pot afecta încrederea utilizatorilor în brand.
Impactul asupra SEO & UX – când migrarea site-ului este realizată cum trebuie
- O platformă modernă și stabilă permite o mai bună optimizare a paginilor, inclusiv structura URL-urilor, etichetele meta și utilizarea de schema markup, îmbunătățind, în același timp, experiența generală a utilizatorului;
- Performanță îmbunătățită, inclusiv un timp de încărcare mai rapid, ceea ce va duce și la îmbunătățirea rezultatelor SEO;
- Arhitectura site-ului, navigarea și rețeaua de linkuri interne pot fi optimizate odată cu schimbarea platformei, facilitând indexarea de către motoarele de căutare;
- Trecerea la o nouă platformă poate oferi un design mai atractiv, o interfață mai modernă și, per total, o experiență de utilizare mai bună;
- Integrarea de noi funcționalități, precum căutare avansată și opțiuni de filtrare, pot facilita navigarea și utilizarea site-ului;
De la riscuri de ordin tehnic, la riscuri ce țin de experiența celor care se ocupă de migrarea site-ului, există numeroase aspecte care trebuie gestionate cu profesionalism și atenție.
În general, principalele motive care duc la o schimbare de platformă web cu impact negativ asupra SEO țin de lipsa planificării, absența unei strategii care să ia în calcul toți pașii mici și mari, toate detaliile și resursele necesare (financiare și umane!), de grăbirea procesului. Iar dacă toate acestea se ciocnesc de lipsa competențelor necesare pentru a face migrarea, impactul va fi unul devastator.
3. Cum să faci o tranziție lină a valorilor SEO când faci o schimbare de platformă web?
Ce poți face pentru a asigura o trecere optimă a valorilor SEO pe noua platformă? Îți oferim câteva sfaturi pentru o tranziție a valorilor SEO gestionată eficient, minimizând riscurile și maximizând beneficiile schimbării platformei web.
» Planificare amănunțită: colaborează îndeaproape atât cu echipa ta de specialiști SEO, cât și cu cei care se ocupă de migrarea site-ului și solicită un plan de migrare cât mai clar, precum și alte recomandări. Identifică toate paginile importante din site și stabilește ordinea de priorități pentru migrarea lor. Realizează un backup al site-ului înainte de a face orice modificări majore.
» Audit SEO inițial: înainte de a demara schimbarea platformei, solicită sau realizează un audit SEO complet al site-ului. Verifică toți indicatorii relevanți și performanțele SEO actuale, identifică paginile cu cel mai mult trafic și cele mai valoroase backlinkuri.
» Mapare linkuri și redirecționări 301: ai grijă ca toate URL-urile vechi să fie corect asociate paginilor echivalente de pe noua platformă. În primul rând, trebuie identificate toate URL-urile existente în site-ul actual, iar apoi trebuie stabilite noile URL-uri, în conformitate cu structura și arhitectura de pe noua platformă. Decide ce URL vechi va fi asociat cu ce URL nou și ai grijă ca toate URL-urile vechi să fie redirecționate către noile URL-uri, folosind redirecționări 301. Chiar dacă nu tu ești cel care întreprinde aceste măsuri, este important să înțelegi procesul și să te asiguri că echipa responsabilă îl implementează cu atenție. Este recomandat să te implici în procesul decizional când vine vorba de arhitectura site-ului de pe viitoarea platformă, căci aceasta trebuie să reflecte și obiectivele tale de business sau modul în care este structurată afacerea.
» Navigare și familiaritate: utilizatorii ar trebui să perceapă schimbarea doar ca pe un pas înainte de modernizare și îmbunătățire, nu ca pe un moment de confuzie. Ideal ar fi ca structura de navigare, butoanele și meniurile principale să fie cât mai similare cu cele vechi, pentru a evita confuzia utilizatorilor și a motoarelor de căutare. Cele mai importante pagini trebuie să fie ușor de găsit și să fie bine conectate intern.
» Testare, monitorizare, optimizare: înainte de a face transferul complet, rulează teste. După migrarea site-ului pe noua platformă web, monitorizează cu atenție performanțele SEO și funcționarea site-ului, pentru a detecta în timp real orice eventuale probleme.
» Comunicare deschisă, transparentă: menține o comunicare deschisă cu echipa ta de SEO și dezvoltatori pentru a te asigura că toate aspectele tehnice și de conținut sunt corect gestionate. Orice nelămuriri ai, dă-le glas. Orice obiective consideri că sunt direct legate de această schimbare de platformă, comunică-le, căci de multe ori s-ar putea ca o simplă modificare în arhitectura noului site să facă toată diferența din lume.
4. Colaborarea cu un consultant SEO: în ce situații este esențială?
În procesul de migrare site sau schimbare platformă web, un consultant SEO poate să-ți ofere o strategie personalizată bazată pe evaluarea valorilor SEO actuale ale site-ului, precum și un plan detaliat pentru menținerea acestor valori.
După cum reiese și din pașii esențiali pentru o migrare corespunzătoare a site-ului, implicarea unui specialist SEO pe parcursul acestui proces este vitală – fie că este cineva din echipa ta internă, fie că apelezi la ajutor extern.
În ce situații ar trebui să apelezi la un consultant SEO, în contextul unei schimbări de platformă?
Migrarea unui site complex
Dacă site-ul tău include un număr mare de pagini, funcționalități specifice și un conținut variat, un consultant SEO te poate ajuta să gestionezi complexitatea acestuia, astfel încât să nu se piardă din vedere aspecte importante în momentul tranziției.
Redesign complet
Dacă faci nu doar o schimbare de platformă web, ci și un redesign complet și o modificare a structurii site-ului, rolul specialistului SEO este de a se asigura că noile modificări nu vor afecta negativ performanțele SEO.
Trecerea la e-commerce
Dacă faci trecerea de la un site de prezentare la o platformă de e-commerce, un consultant SEO va optimiza paginile de produse, categoriile și funcționalitățile specifice comerțului electronic.
Probleme anterioare de SEO
Dacă site-ul tău a avut deja probleme cu penalizările Google sau cu viteza de încărcare, s-a confruntat cu erori tehnice sau, pur și simplu, nu a reușit niciodată să aibă performanțe SEO satisfăcătoare, schimbarea platformei web este un moment bun pentru a interveni „din fașă”. Nu chiar. Însă un consultant SEO poate identifica aceste probleme și te poate ajuta să previi perpetuarea lor pe noua platformă.
Dacă nu ai o echipă de specialiști SEO la nivel intern, cu siguranță trebuie să ai în vedere bugetul disponibil/ pe care ești dispuși să îl aloci. Nu e plăcut, însă va trebui să pui în balanță costurile asociate cu pierderile pozițiilor SEO versus investiția în serviciile unui consultant SEO. Pe termen lung, vei ieși cu siguranță mai câștigat.
***
Sperăm că aceste informații îți sunt de folos. Pentru mai multe recomandări, urmărește-ne pe Facebook, Instagram, LinkedIn și Threads. Abonează-te la newsletterul SEO 365 și alătură-te comunității noastre pe grupul Strategii de Marketing Online by SEO 365.
Dacă vrei să discutăm despre strategiile de marketing online & SEO care dau roade, înscrie-te acum pentru o CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!
***
Imagini generate cu ajutorul Microsoft Designer, conform solicitărilor furnizate de redactorul SEO 365.