Voice Search Optimization: Cum adaptăm SEO pentru căutarea vocală?
Trăim într-o eră în care instrumentele de Voice Search câștigă din ce în ce mai mult teren. Specialiștii în Marketing Online au început să își schimbe treptat strategia de optimizare și să aleagă servicii SEO adaptate pentru căutarea vocală. Cu un număr de utilizatori în creștere, această metodă de a accesa motoarele de căutare impune o serie de schimbări la nivelul modului în care formulăm conținutul, optimizăm paginile și derulăm Keyword Research-ul.
Acestea sunt previziunile de dezvoltare ale Voice Search în următorii ani:
Cum funcționează instrumentele de căutare vocală?
Pentru a înțelege cum se raportează un utilizator la căutarea vocală, trebuie, mai întâi, să discutăm despre mecanismul de funcționare. Voice Search reprezintă mai mult decât un instrument de receptare a vocii. Este un sistem de dialog optimizat continuu prin perfecționarea algoritmilor. Este o funcție a motoarelor de căutare la care atât Google, cât și alte platforme au lucrat intens în ultimii ani.
Orice proces de căutare vocală implică două etape esențiale: receptarea automată a vocii (automatic speech recognition/ASR), care transformă comunicarea orală în impulsuri codate, și mecanismul de răspuns, care verbalizează informația găsită în mediul digital – „text to speech”.
SEO 365 oferă servicii complete de optimizare SEO, la nivel local și național (în București, Cluj, Timișoara, Sibiu, Iași și numeroase alte orașe din țară), dar și internațional, precum și servicii de Social Media Marketing (Facebook, LinkedIn sau Instagram), Web Design, E-mail Marketing, Remarketing, creare Magazin Online, Copywriting etc.
Abilitatea instrumentelor de căutare vocală de a recunoaște o multitudine de limbi, accente ori voci s-a dezvoltat în timp și continuă să o facă. Pornind de la o simplă funcție a smartphone-ului, marile companii au evoluat până la crearea unor device-uri speciale care să recepteze mesaje și să răspundă la comenzi. Capacitatea de descifrare a limbajului oral se îmbunătățește permanent.
De ce tot mai mulți utilizatori adoptă Voice Search?
Fără îndoială, când vorbim despre Voice Search, ne gândim, în primul rând, la o metodă comodă de a căuta o informație în mediul online. Este un soft care îi oferă libertatea unei persoane să facă două lucruri în același timp, fără să se oprească din activitatea pe care o întreprinde. Specialiștii încep chiar să contureze o nouă dimensiune comportamentală, numind această categorie „lazy typers”.
Un studiu longitudinal, realizat între 2017-2019, a reușit să identifice argumentele principale pe care utilizatorii le invocă privind adoptarea unei interacțiuni verbale cu device-ul lor.
Căutarea tradițională versus căutare verbală
Pasionații de Marketing digital înțeleg că acest domeniu se află într-o continuă evoluție. Noi, ca specialiști, trebuie să ne adaptăm constant strategia fie că vorbim de SEO, de Social Media Marketing, Web Design etc. Introducerea comenzilor vocale și schimbarea comportamentului de căutare al utilizatorului ne pune în fața unei noi provocări. Cum să adaptăm SEO astfel încât să dea randament în cazul ambelor metode de a accesa un motor de căutare?
Ne confruntăm, în primul rând, cu o diversificare a cuvintelor cheie și o adaptare a acestora la modul de exprimare verbal. Spre exemplu, o persoană va introduce manual în motorul de căutare „rețetă prăjitură vișine”, dar va spune „Siri, găsește-mi cea mai simplă rețetă de prăjitură cu vișine” sau „Cum fac o prăjitură cu vișine?”. Așa cum putem observa, formularea se schimbă radical.
În acest caz, pentru ce cuvinte-cheie optez?
- Long-tail keywords
Dacă în mod normal o structură-cheie are 2-3 cuvinte, un long-tail keyword poate ajunge până la 10 cuvinte. Este recomandat ca și în cazul optimizării SEO clasice să folosim astfel de formulări. Chiar dacă volumul de căutări este mai mic, șansele de a ocupa un loc fruntaș pe aceste cuvinte este mai mare (concurență scăzută).
Vom targeta „cel mai bun restaurant indian din Cluj”, nu doar „restaurant indian Cluj”.
- Question keywords
De cele mai multe ori, formulările căutărilor verbale sunt sub formă de întrebare. De aceea, marcatorii interogrativi de tipul care/unde/când/cât sunt indici importanți pe care ar trebui să-i includem atunci când creăm conținut SEO. O altă recomandare este aceea de a verifica rubrica People also ask din Google. Ea te va ajuta să identifici cele mai populare întrebări la care brandul tău ar putea avea răspuns.
- Filler words
În comunicarea orală predomină cuvintele de legătură (la, pentru, pe, de, cu etc.), pe care, de regulă, utilizatorii le elimină atunci când fac o căutare scrisă. Astfel, clasicul „rețetă prăjitură vișine” va deveni „rețetă de prăjitură cu vișine”. Pentru a te adapta ambelor stiluri, recomandarea noastră este să combini cele două formulări în interiorul unui text.
Beneficiarul principal? Afacerile locale
Una dintre cele mai frecvente structuri utilizate în Voice Search este „în apropiere”/ „near me”. Așadar, putem deduce cu ușurință că beneficiarul principal al acestui tip de căutare îl reprezintă o afacere locală (restaurant/ hotel/ atelier/ instituție culturală/ clinică etc.). Una dintre condițiile esențiale este, însă, ca acel business să apară pe harta motorului de căutare. La propriu.
De exemplu, Google a dezvoltat Google My Business, care le permite afacerilor să-și înregistreze gratuit magazinul fizic/ locația în Google Maps. Astfel, când un utilizator caută vocal, pe baza locației sale, motorul de căutare îi furnizează câteva rezultate bazându-se tocmai pe acest factor – apropierea. Pentru a înțelege mai bine, am făcut un experiment. Am căutat folosind Voice Search „care este cel mai apropiat restaurant indian”. Google mi-a înregistrat locația curentă (punctul albastru de pe hartă) și mi-a furnizat o listă de restaurante cu specific indian care apăreau în Google Maps. Aici este menționată și distanța între cele 2 puncte (casă – restaurant).
Sfatul nostru este să îi furnizați aplicației și un program de lucru. Astfel, potențialul client știe când te poate vizita. De asemenea, roagă-i pe cei cei care îți trec pragul să lase o recomandare. Ordinea în care afacerea ta este indexată în acea listă, după cum vezi, ia în considerare și aceste elemente.
De ce recomandări ar trebui să ții cont?
Iată câteva sfaturi pe care ar trebui să le iei în considerare atunci când adaptezi conținutul SEO pentru căutarea vocală:
#1 Folosește limbajul curent atunci când produci content. Fără exprimări complicate sau nenaturale!
#2 Include în strategia de SEO targetarea de long-tail keywords.
#3 Optimizează viteza site-ului. Motorul de search caută răspunsuri rapide.
#4 Dacă ai un sediu, înregistrează-l în Google My Business.
#5 Asigură-te că site-ul tău este mobile responsive. Majoritatea căutărilor vocale se realizează prin smartphone.
Ai nevoie de ajutor?
Înțelegem că uneori externalizarea unui serviciu este cea mai sigură strategie de a dezvolta o afacere la potențialul său maxim. SEO este un domeniu destul de complex, ia timp și efort, iar experimentele nu sunt cea mai sigură metodă de a face business. De aceea, noi, echipa SEO 365 suntem mai mult decât bucuroși să îți dăm o mână de ajutor.
Vino la sesiunea noastră de consultanță gratuită! Hai să descoperim împreună cum îți putem adapta afacerea la tendințele actuale de consum. Uneori, să fii în pas cu trendul înseamnă să generezi mai mult profit!
Alătură-te comunității noastre pe Facebook SEO 365, Instagram @seo_365 sau LinkedIn SEO 365 Marketing Online.