Care este secretul succesului Cluj.com? Un proiect pentru 800.000 oameni

secretul succesului ClujCom

Povestea site-ului care ne arată „Clujul Văzut Altfel” » Provocări și strategii

Unul dintre cele mai vechi proiecte din portofoliul nostru, de care încă ne ocupăm, Cluj.com a început să prindă contur la începutul anului 2013, odată cu lansarea site-ului în versiunea sa beta. Proiectul era deja întâmpinat cu entuziasm în comunitatea clujeană, însă prezenta o serie de provocări pentru noi, ca agenție de marketing. Pe care ni le-am asumat la rândul nostru cu entuziasm.

Iar 7 ani mai târziu, putem discuta despre un proiect cu un impact cumulativ care ajunge- prin website și Social Media, la 800.000 de oameni! Lunar.

Provocarea. Încă de la începutul proiectului, așadar, am întrezărit această provocare. Începeam să gândim strategiile de promovare pentru un proiect aflat la început de drum, pe o ramură media destul de diferită de ce existase până la momentul respectiv în România. Prin urmare, nu aveam neapărat experiență în marketing pentru acest tip de proiect, pentru un astfel de domeniu.

Abordarea. Știam și atunci, iar de-a lungul anilor ne-am confirmat și reconfirmat: cel mai important lucru este că am știut mereu să ne axăm atât pe strategii gândite pe termen scurt, cât și pe strategii gândite pe termen lung. Iar strategiile pe care le-am dezvoltat au fost monitorizate cu atenție constant adaptate, în timp real, în conformitate cu nevoile comunității și obiectivele proiectului.

Socializarea. Încă de la bun început, am construit în ritm vioi prezența proiectului Cluj.com în Social Media. Momentan, Cluj.com se apropie de 130.000 de aprecieri pe Facebook, iar impactul lunar se ridică la 3-400.000 de persoane!

Ne-am axat foarte mult pe rețelele de socializare, când alții încă nu o făceau. Comunitatea dezvoltată în jurul proiectului, în Social Media, este una extrem de implicată și activă, cu o personalitate foarte bine conturată.” – Attila Kiraly, Fondator SEO 365

Care este secretul succesului Cluj.com?

Cum ajungi la atât de mulți oameni – ca un simplu proiect de promovare a unui oraș, a unui județ? Cum crești în mod organic o astfel de comunitate? Nu întâmplător. 

Analizăm în cele ce urmează patru dintre aspectele care, considerăm noi, au contat cel mai mult în dezvoltarea acestui proiect de-a lungul celor 7 ani:

  • Social Media;
  • Optimizarea SEO;
  • Investițiile făcute;
  • Monitorizarea constantă a strategiilor implementate.

1. Social Media

Specialiștii SEO 365 au crescut profesional împreună cu Facebook, iar cunoștințele acumulate erau îndată implementate în cadrul proiectului Cluj.com. La momentul respectiv, Cluj.com reprezenta și pentru noi un proiect de test – strict din acest punct de vedere. Ce am făcut?

  • Am încercat să învățăm și să aplicăm strategic noutățile aduse de Facebook la momentul respectiv pentru afaceri;
  • Am testat oportunitățile strategiilor de remarketing sau de configurare a audienței;
  • Am stabilit o direcție și un plan pentru conținutul distribuit – care, pe alte pagini (atunci și mai mult decât acum) se făcea haotic, la întâmplare, „spontan”;
  • Am insistat să urmăm o strategie, chiar dacă era „doar” o rețea de socializare, de petrecere a timpului liber.
  • Ne-am alocat timp pentru a forma comunitatea, pentru a-i înțelege nevoile – nu doar din punct de vedere demografic, ci la nivel de pasiuni, nemulțumiri, obiceiuri de utilizare Social Media etc.
  • Twitter? Sigur. Am testat pentru o perioadă, însă în România nu a prins niciodată avânt – deși în cazul clienților din State, de exemplu, nici nu poate fi vorba să-l scoatem din ecuație.
  • Instagram? Da, da, da. Comunitatea de acolo este și ea în creștere, este diferită de cea de pe Facebook și nu uităm de acest aspect. Momentan, impactul se ridică și acolo la aprox. 30.000 de conturi unice / săptămână.

Detalii despre serviciile noastre de Social Media Marketing » AICI.

2. SEO

Un alt avantaj de care s-a bucurat acest proiect a fost cu siguranță faptul că eram pregătiți să ne ocupăm de SEO. Cum spuneam la începutul acestui studiu de caz, la momentul lansării Cluj.com, segmentul de new media nu era prea bine definit la noi în țară. La fel cum nici ideea de „city branding” nu avea nici o semnificație nici pentru sectorul cultural, nici pentru cel turistic.

În absența unui context pre-existent, strategiile de optimizare SEO au fost nu doar cele care au făcut diferența, ci cele care au oferit stabilitatea necesară proiectului Cluj.com pentru ca mai apoi acesta să crească. Ne-am asigurat că întrebările, nevoile, interesele și pasiunile comunității își vor găsi răspunsul pe Cluj.com. Iar pentru acest lucru, am avut grijă să aducem Cluj.com pe primele 1-3 poziții pe Google.

Am reușit în ultimii 7 ani să creștem traficul pe website în mod constant, iar momentan zâmbim statisticilor lună de lună: în medie 300.000 de oameni vizitează site-ul lunar, iar aceștia accesează aprox. 500.000 de pagini, articole, evenimente ș.a.

Menționăm: optimizare SEO înseamnă trafic organic pe site! În general, traficul organic ocupă o „porție” mare din plăcintele cu statistici, iar Cluj.com nu este o excepție – cu aprox. 43% trafic organic, iar în rest vorbim de trafic direct, din Social Media sau din alte surse.

 

cluj seo3. Investiții

Cum am reușit să facem din Cluj.com un proiect care să se susțină singur? 

S-a investit foarte mult în SEO, iar rezultatele sunt în mod clar vizibile azi. Inițial, însă, au devenit vizibile după aproximativ un an și jumătate de la preluarea proiectului. A fost nevoie de eforturi susținute, de strategii bine gândite și de investiții constante.

Poate important de menționat ar fi faptul că proiectul Cluj.com este unul privat și nu beneficiază de nici un fel de finanțare – nici politică, nici din partea altor entități. Am reușit să aducem proiectul acesta, după 2 ani de muncă, la acel nivel de „breakeven”. Pentru acest tip de proiect, new media & promovare cultural-turistică, fără finanțări externe, pe cont propriu, a fost un real succes să îl aducem la un nivel de stabilitate și auto-susținere.

A meritat efortul? Am făcut calculul. 

Secretul succesului Cluj.com 2Cei de la Cluj.com ar trebui să investească 55.000 EUR / lună în Google Ads pentru a obține valoarea SEO de acum și rezultatele pe care le obținem în mod organic prin strategii de optimizare SEO, lună de lună. Reluăm: 55.000 EUR / lună în Google Ads. Este poate cel mai bun argument pentru impactul real, organic și pe termen lung pe care optimizarea SEO îl are pentru website-uri.

Așadar, rezultatele acestea reflectă acum valoarea reală a proiectului.

4. Implementare și monitorizare strategii

Echilibru în toate. 

Pe partea de marketing online, strategiile pe care le utilizăm se îmbină și se completează reciproc. De asemenea, este foarte important ca totul să fie monitorizat corect din mai multe puncte de vedere:

  • Evoluția proiectului din punct de vedere al traficului pe website, al valorii domeniului, al pozițiilor ocupate pe Google, impactului și interacțiunilor cu vizitatorii.
  • Analiza de concurență.
  • Analiza proiectelor dezvoltate de Cluj.com pentru a determina succesul și relevanța lor pe termen mediu și lung.

Totodată, ne implicăm pe partea de consultanță pe mai multe niveluri. Proiectul a reușit să atragă parteneri strategici importanți de-a lungul timpului, cum este BCR, care din 2015 s-a implicat cu drag în dezvoltarea comună a unuia dintre proiectele Cluj.com » City Card.

Considerăm că toate aceste elemente, împreună, reprezintă secretului succesului Cluj.com și, ulterior, în urma extinderii la nivel național, pentru Ghid Local.

Este ușor să lucrezi cu o echipă care este deschisă și își dorește nu doar să țină pasul cu viitorul, ci și să anticipeze nevoile comunității sale, să analizeze ce strategii funcționează (sau nu) și să ia deciziile necesare pentru o dezvoltare continuă.” – Attila Kiraly, Fondator SEO 365

Uneori dăm (și) de probleme…

Una dintre cele mai des întâlnite greșeli făcute atât de proprietarii de website-uri, cât și (mai grav) de firmele care se ocupă de optimizare, este faptul că se raportează la SEO ca la niște setări făcute în regim de one-time-only.

SEO devine un proces tot mai complex, tocmai pentru că algoritmul Google se schimbă foarte mult, în mod constant. Noi vedem aceste modificări de algoritm, deși provocatoare, ca fiind un aspect pozitiv deoarece ne ajută să înțelegem și să oferim o experiență a utilizatorului (UX) cât mai complexă și mai autentică.” – Attila Kiraly, Fondator SEO 365

SEO nu înseamnă însă doar coduri și backlink-uri. Uneori, dăm și de probleme – cu atât mai mult când vorbim de un website de dimensiunile Cluj.com. Pot fi probleme ce țin de capacitatea serverului sau de plugin-uri care influențează rezultatele SEO. Este treaba noastră să le identificăm și să intervenim.

Un exemplu grăitor și recent:

La finalul anului 2019, peste 100.000 de pagini de pe Cluj.com au fost pur și simplu excluse de pe Google, de pe-o zi pe alta, în urma unei erori. Deși proiectul este monitorizat constant, era perioada sărbătorilor și nu se gândește nimeni că pot să apară astfel de probleme fix atunci. Dacă nu am fi monitorizat totuși site-ul zilnic, impactul ar fi fost nefast pe termen lung. Am sesizat însă rapid ce se întâmplă și am luat măsurile necesare. A durat aproximativ o lună să remediem problemele intervenite.

De ce unele proiecte funcționează și altele nu?

Cum reușesc cei de la Cluj.com să rămână fideli scopului declarat al proiectului și să aibă, deopotrivă, succes financiar? Alocând resurse și atenție unor aspecte de care foarte puțini actori economici de pe piață, dar foarte puțini, chiar țin cont. Când activitățile publicului tău țintă se desfășoară în mediul online, nu poți să ignori necesitatea unor strategii coerente de marketing online (SEO, Social Media, Ads etc).

Luând exemplul presei clasice, aceasta încă duce o luptă dificilă pentru a se menține din punct de vedere financiar. Este o luptă pentru monetizarea conținutului și a activității jurnalistice, o luptă care, din păcate, nu poate fi câștigată fără o audiență formată și fără o creștere organică. Iar majoritatea întâmpină acum probleme, nereușind să se adapteze la noul mediu (online).

Din păcate, vorbim aici de proiecte și jurnaliști care excelează în activitatea lor propriu-zisă, dar care, din lipsa unor strategii de marketing online, nu reușesc să își asigure, întâi, o formă de stabilitate economică, iar apoi o direcție de creștere continuă. Așadar, problema multor proiecte jurnalistice pare să fie tocmai această lipsă a unor strategii gândite pe termen mediu și lung, care să integreze metode specifice pentru Social Media, optimizare pentru motoarele de căutare, pentru Google Ads și remarketing și inclusiv aspecte ce țin de web design și experiența utilizatorului (UX). 

Cluj.com este cel mai vechi proiect, de care încă ne ocupăm. Aduce cu sine cele mai mari provocări pe care le întâmpinăm. Ne oferă, implicit, și satisfacția de veni mereu cu soluții eficiente. În mediul online, regulile și algoritmii se schimbă mereu, iar noi ne-am dezvoltat abilitățile de adaptare imediată. Privim schimbările cu entuziasm și ne asigurăm că proiectele de care ne ocupăm beneficiază din plin de avantajele acestor schimbări.” – Attila Kiraly, Fondator SEO 365


Oferim consultanță gratuită online

La ora actuală, ne ocupăm, în general, de proiecte medii și mari, la nivel național, însă implicarea în proiectul Cluj.com ne-a dezvoltat apetitul pentru provocări și am fi încântați inclusiv să dezvoltăm și alte proiecte din presă, care ar putea astfel să își valorifice conținutul prin strategii de marketing online, să nu mai depindă de viralitatea acestuia sau de finanțări externe, să se dezvolte astfel într-un mediu mai relaxat, iar jurnaliștii să se poată concentra cu adevărat pe munca lor.

Partenerii noștri fac parte din industrii și domenii de activitate cât de se poate de diverse. În acest sens, vă invităm să urmăriți rubrica „Studii de caz”, vom reveni și cu alte exemple de succes din portofoliul nostru.

Când peste 90% dintre afacerile din România nu au un website optimizat SEO, acum este momentul ideal să faceți acest pas! Oferim CONSULTANȚĂ GRATUITĂ antreprenorilor, indiferent de domeniul de activitate » seo365.ro/contact