Local Marketing: Ghid de Marketing online pentru afaceri locale

marketing pentru afaceri locale

Local Marketing: Ghid de Marketing online pentru afaceri locale

Atunci când o persoană se mută într-un oraș nou, călătorește sau pur și simplu își dorește să exploreze noi experiențe, afacerile locale sunt cele mai la îndemână și populare opțiuni. Ca specialiști în servicii SEO & Marketing Online, le recomandăm tuturor antreprenorilor care se află în spatele unor astfel de business-uri să își creeze o prezență puternică în mediul digital. 

Conform GoGulf, 46% din totalul de căutări pe Google au drept scop obținerea de informații de relevanță locală. Mai mult, 88% dintre acestea se concretizează cu o interacțiune directă între client și companie, fie sub formă de apel telefonic, fie ca vizită în locație (Nectafy).

Ce înseamnă acest lucru? Că o prezență puternică în motoarele de căutare (optimizare SEO), completată de strategii de brand awareness prin Social Media Management și platforme locale reprezintă cheia spre succesul unei afaceri pe plan local.

Ghid de Marketing online

Ce presupun strategiile de Marketing online pentru afaceri locale?

Local Marketing este, așa cum sugerează chiar numele, o strategie de promovare abordată de brandurile locale pentru a-și crește vizibilitatea. Spre deosebire de cazul unui business care activează pe piață la nivel național, de cele mai multe ori, obiectivul de Marketing al unei afaceri locale este chiar vizita în locație. Acest obiectiv influențează în mod radical tacticile pe care un marketer ar trebui să le implementeze.

Iată 5 pași principali pe care orice strategie de Marketing online pentru afaceri locale ar trebui să-i urmărească:

Pasul #1. Asigură-te că ai un site rapid și mobile-friendly! 

Despre viteza optimă de încărcare pe care fiecare site ar trebui să o atingă în 2020 am vorbit, pe larg, într-unul dintre articolele noastre anterioare. Menționam atunci că, în prezent, aproximativ 47% dintre utilizatori se așteaptă ca o pagină să se afișeze în mai puțin de 2 secunde. Cu cât un site se îndepărtează mai mult de această valoare, cu atât crește posibilitatea apariției unui procent ridicat de bounce-rate. Mai exact, potențialii clienți, odată ajunși pe o pagină care se încarcă destul de greu, o vor părăsi fără a viziona conținutul.

Pentru a verifica în ce măsură site-ul tău are o viteză de afișare optimă, îți recomandăm să apelezi la unul dintre programele destinate acestor măsurători : GTmetrix, Pingdom sau Developers, despre care am oferit mai multe detalii aici. 

Ghid de Marketing online 1

Probabil nu te miră faptul că, în prezent, peste jumătate din trafic este generat de căutările mobile. Site-ul tău este optimizat pentru un astfel de dispozitiv?

Un site mobile-friendly presupune aplicarea unui layout adaptat vizionării de pe un ecran de dimensiuni variabile, cu format vertical, astfel încât să faciliteze accesul la toate elementele disponibile pe pagină (meniu, pagină de contact,etc.). Se recomandă, totodată, păstrarea unui design simplu, intuitiv. Abilitatea unui site de a fi responsive se poate verifica accesând instrumentul de testare pus la dispoziție de Google.

Ca afacere locală, trebuie să te asiguri că îi oferi utilizatorului o experiență plăcută de navigare. În medie, 66% dintre căutările de pe mobil se concretizează cu un contact direct între potențialul client și un business local dacă, bineînțeles, site-ul este optimizat pentru un astfel de dispozitiv.

Așadar, înainte de a accesa strategii de promovare performante, începe de aici! UX-ul reprezintă o componentă de bază, de care vor depinde, în continuare, toate celelalte procese de Marketing online.

Pasul #2. Google My Business

Dacă ai căutat cel puțin o dată pe Google un serviciu disponibil în orașul tău, ai observat, cu siguranță, secțiunea de mai jos pe pagina de rezultate.  Ea conține o listă de business-uri locale, potrivite opțiunii tale de căutare, clasate în funcție de o întreagă serie de criterii. Spre exemplu, dacă în interiorul căutării un utilizator introduce “near me”, atunci criteriul prioritar de selecție va fi distanța între cele două puncte geografice (se vor lista cele mai apropiate business-uri în funcție de locația utilizatorului).

Pentru a-ți asigura o poziție bună în această secțiune de rezultate, este indicat să acorzi atenție descrierii pe care o introduci în platformă, să îți alegi cu atenție domeniul de activitate, să incluzi fotografii și să fii activ, răspunzând întrebărilor/ review-urilor primite.

Ghid de Marketing online 3

Cum se face înregistrarea în Google My Business?

Aplicația este una gratuită, astfel încât oricine își poate înregistra afacerea locală pentru a se bucura de mai multă vizibilitate atât în motorul de căutare, cât și în Google Maps. Nu trebuie să eviți acest serviciu dacă business-ul tău nu are o locație-sediu. Dacă ești un freelancer în domeniul fotografiei, spre exemplu, poți opta pentru varianta în care să nu afișezi adresa (vei introduce adresa de acasă, dar aceasta nu va fi publică), ci doar orașul.

Este indicat să introduci cât mai multe informații pentru ca utilizatorii să ajungă mai ușor la tine. Include în profilul tău programul de funcționare, imagini din locație sau un miniportofoliu, link către website și încurajează-ți clienții să lase o recenzie!

Pasul #3. Optimizarea SEO, cel mai important element în strategia de Marketing online pentru afaceri locale

Merită să investești în SEO în 2020? Această întrebare se află pe buzele unui număr tot mai mare de antreprenori, iar atunci când vorbim despre managerii de afaceri locale, curiozitatea prinde și mai mult contur.

Există un mit conform căruia doar un magazin online sau o companie națională are nevoie de servicii SEO. Nimic mai fals! Strategiile de SEO local nu sunt, nici pe departe, mai puțin performante. Ele reprezintă, pur și simplu, o adaptare a tacticilor obișnuite pentru a conferi unei afaceri mai multă vizibilitate pe plan local.

Ghid de Marketing online 4

Ce înseamnă SEO local? O alăturare între SEO și geografie! 

Mai exact, în procesul de Keyword Research, specialistul va acorda o mai mare atenție cuvintelor-cheie care fac referiri directe la o anumită locație. Astfel, în loc ca optimizarea să se facă pe expresia “restaurant chinezesc”, se va înlocui cu “restaurant chinezesc bucurești”. Prin această simplă strategie de adaptare a SEO, vei fi sigur că persoanele care ajung pe pagina ta în urma unei căutări au posibilitatea să te viziteze în locație sau să stabilească un contact direct cu business-ul tău. Traficul va fi, astfel, unul de calitate, iar utilizatorii care vor ajunge pe site-ul tău vor corespunde profilului de client (buyer persona).

Și în cazul strategiilor de SEO local timpul joacă un rol esențial. Dacă îți dorești să ajungi printre primele trei rezultate pe Google care se bucură, cumulativ, de un procent de 64% din totalul de trafic, trebuie să începi implementarea SEO cât mai curând. O investiție în SEO în acest moment va reprezenta un beneficiu pe termen lung și te va aduce cu un pas înaintea concurenței!

Ce trebuie să reții? O investiție în 2020 în SEO înseamnă o reducere a costurilor de promovare în următorii ani! 

Cluj. com, primul brand cu impact local pe care l-am ajutat să obțină vizibilitate, beneficiază astăzi, în urma unei strategii SEO atent monitorizate și adaptate, de o valoare lunară de trafic de 300.000 de oameni. Dacă s-ar promova prin Google Ads, cei de la Cluj.com ar trebui să investească 55.000 EUR / lună pentru a obține valoarea SEO de acum.

Citește întreaga noastră poveste cu site-ul Cluj.com aici » Care este secretul succesului Cluj.com? Un proiect pentru 800.000 oameni

Nu uita de NAP!

NAP” este acronimul comun pentru „nume, adresă, număr de telefon (phone)”. Aceste trei elemente constituie nucleul informațiilor despre compania ta atunci când vorbim despre căutările locale. Uneori, vei vedea acest lucru scris ca NAP + W, unde „W” face referire la adresa URL a site-ului tău. Pentru ca utilizatorii și motoarele de căutare să aibă încredere în datele pe care le găsesc pe internet despre afacerea ta, trebuie să te asiguri că NAP + W apare consecvent atât pe site-ul tău, cât și pe toate celelalte platforme terță pe care afacerea ta este listată sau menționată.

Ghid de Marketing online 5

Pasul #4 Social Media – Cum să-ți aduci locația în lumina reflectoarelor”?

Este momentul să fii creativ! Social Media este un spațiu prielnic pentru vizibilitatea afacerilor locale și permite crearea unei întregi comunități în jurul brandului tău. O strategie eficientă este popularul check-in, pe care foarte mulți clienți îl preferă. 

Claudio Schapsis a identificat, într-un studiu, cele 7 categorii de motive care îi determină pe oamenii să dea check-in (The 7 F’s of check-in):

  1. Fun – oamenii reacționează la activările distractive;
  2. Fame – țintesc un beneficiu de imagine prin acel check-in; 
  3. Friends – doresc să își facă prieteni noi cu interese comune;
  4. Flirt – doresc să interacționeze cu oameni noi;
  5. Fancying – intenționează să recomande o anumită locație;
  6. Following – își doresc să țină minte acel loc pentru a reveni;
  7. Freebies – obțin servicii gratuite, oferte sau cupoane.

Pe baza acestor factori, ne-am gândit la câteva propuneri de strategii pe care le poți implementa și tu chiar de azi:

Strategii de Social Media Marketing:

Transformă-ți locația într-un trend! Multe dintre locațiile în trend” pe Instagram vin în contextul unor activări inteligente, care merită share-uite” pentru că aduc valoare estetică, transmit un mesaj puternic, creează o alăturare neobișnuită de elemente sau pur și simplu creează entertainment.

Poți lua drept exemplu hotelurile și cafenelele care au început să abordeze diferite tematici pentru a se diferenția pe piață. Folosește-ți creativitatea și vei găsi o metodă ingenioasă de a te promova, indiferent de domeniul de activitate!

afacere locală

Check-in aducător de oferte. O altă practică populară și, de asemenea, foarte eficientă este acordarea de discounturi sau oferte speciale pentru clienții care menționează locația ta într-o postare pe Facebook sau Instagram. Aceeași idee se poate materializa și sub forma unui concurs în care să oferi produse/servicii gratuite.

Oferă-le clienților tăi o clipă de celebritate”. Include în planul tău de Social Media fotografiile pe care le fac clienții tăi. Comunică foarte clar că vei reposta doar acele imagini care au inclusă locația ta și vei observa cum popularitatea business-ului tău va începe, treptat, să crească.

Pasul #5. Fii parte din comunitate!

Pentru o afacere locală, este esențial să se integreze și să implice în comunitate. Atunci când ai posibilitatea, arată-ți sprijinul față de oamenii din orașul tău și implică-te în inițiative care să aducă un plus de valoare.

Spre exemplu, prietenii noștri de la Cluj.com desfășoară în această perioadă un concurs de articole cu tema „Cum va fi lumea după COVID-19?” pentru a invita comunitatea să contempleze cu speranță la viitor și să se distanțeze, măcar pentru câteva momente, de atmosfera apăsătoare a contextului. Alături de ei, s-au alăturat și câteva branduri locale, dispuse să îi ofere câștigătorului câteva premii. Acesta este doar un model despre cum afacerile locale pot funcționa împreună și își pot demonstra solidaritatea în fața comunității.

afacere locală

O altă idee este să te înregistrezi pe platformele menite să promoveze producătorii locali. În special în această perioadă, când oamenii se orientează tot mai mult spre susținerea business-urilor mici din orașele lor, acest gen de inițiative apar tot mai frecvent.

Ai o afacere locală și îți dorești mai multă vizibilitate?

SEO 365 își dorește să vină în sprijinul afacerilor locale și acordă, în această perioadă, consultanță gratuită. Suntem o echipă cu peste 20 de ani de experiență în IT, iar în ultimii ani ne-am specializat în Marketing online. Am lucrat, în acest timp, atât cu branduri locale, cât și alături de companii naționale, iar strategiilor noastre au atins performanța în ambele cazuri.

Hai să identificăm împreună oportunitățile din online pentru afacerea ta! » Consultanță Gratuită