5 principii de UX pentru un website eficient și atractiv

Principii UX_01

UX sau user experience a devenit un element esențial atunci când vorbim despre pilonii principali în Web Design. Construirea unui website funcțional, atractiv, care generează un număr considerabil de vânzări, constă în mai mult decât în adoptarea unui aspect modern sau în includerea unor informații relevante. Astăzi, se pune accentul pe crearea unei experiențe unitare, complete, gândite pentru a răspunde nevoilor și preferințelor publicului țintă.

Ce reprezintă, mai exact, UX sau user experience? Așa cum sugerează chiar numele, face referire la experiența, cumulul de emoții, percepții și răspunsuri psihologice sau comportamentale care apare în urma utilizării unui produs/serviciu web. Mai exact, la SEO 365, ne place deseori să asemănăm website-ul cu sediul virtual al companiei: fiecare accesare este o vizită a unui potențial client. Aici, ține de experiența pe care reușești să i-o oferi dacă îl convingi sau nu să rămână, să interacționeze cu business-ul tău și chiar să realizeze o achiziție?

UX Design – care este rolul său?

De ce este important să gândești o experiență cât mai bună pentru utilizatorii website-ului tău? Pe scurt, un user experience (UX) de calitate va influența, în mod direct sau indirect:

Numărul de conversii

Un design UX de calitate, plănuit strategic, poate crește rata de conversie cu până la 400%. (Forbes)

Principii UX_02

Timpul acordat mentenanței

Echipa tehnică își petrece 50% din timp rezolvând probleme care ar fi putut fi evitate printr-un user experience bine planificat în etapa de creare a website-ului. (Vitamin T)

Percepția clientului despre brandul tău

67% dintre potențialii clienți renunță la a mai vizita un website care le oferă o experiență de slabă calitată, interpretând acest element ca pe o lipsă de apreciere din partea companiei. (Vitamin T)

Reputația business-ului tău

62% dintre utilizatorii le vor povesti și altora despre experiența neplăcută pe care au avut-o pe un website. (Intechnic)

Cele mai importante sfaturi pentru un user experience de calitate:

Folosește o structură bine organizată și intuitivă

Etapa de site mapping este baza de la care ar trebui să plece orice proiect de Web Design. Iată câteva dintre cele mai importante criterii de care să ții cont în structurarea website-ului tău pentru un UX de calitate:

  • Asigură-te că incluzi un meniu simplu, vizibil și ușor de accesat atât de pe desktop, cât și de pe smartphone.
  • Distribuie produsele ori serviciile pe care le oferi în categorii și subcategorii, astfel încât acestea să poată fi găsite cu ușurință de utilizatori, păstrând în același timp o structură minimalistă a meniului.
  • Nu uita să creezi o pagină dedicată de contact.
  • Reia categoriile principale în footer, într-un meniu suplimentar. În acest fel, poți crește timpul petrecut de un utilizator pe website, facilitându-i accesul către alte produse/ servicii relevante care l-ar putea interesa.
  • Inserează mesaje CTA și formulare de contact/ legături către pagina de contact pe fiecare pagină a website-ului.

Principii UX_03

Cât de repede se încarcă website-ul tău?

Din păcate, de cele mai multe ori, răspunsul este nu suficient de repede. Viteza de încărcare a website-ului a devenit un factor decisiv în alegerea utilizatorului de a rămâne sau de a părăsi pagina, migrând spre concurență. 

2 secunde sau chiar mai puțin este timpul optim pe care sunt dispuși să-l petreacă 47% dintre consumatori pentru încărcarea unei pagini web, așa că asigură-te că website-ul tău respectă cu strictețe această normă. În caz contrar, vei observa o valoare ridicată de bounce rate, ceea ce înseamnă că utilizatorul părăsește imediat pagina, înainte de a putea vizualiza conținutul. În timp, un bounce rate ridicat înseamnă un număr scăzut de conversii și o putere minimă de retenție a clienților.

Ai un website mobile-friendly?

Peste 60% dintre utilizatori navighează online utilizând un smartphone sau orice alt device mobil. De ce este asta relevant pentru afacerea ta? 

Destul de simplu! Dacă website-ul tău este optimizat corespunzător pentru mobile, atunci te vei bucura doar de avantaje. În schimb, dacă ai amânat această etapă de optimizare, iar pagina ta funcționează defectuos atunci când este accesată de pe smartphone, te poți aștepta la același rezultat ca în cazul unei viteze prea mici: o creștere alarmantă de bounce rate.

Statisticile arată că peste 50% dintre utilizatori vor evita să acceseze un website care nu este mobile-friendly chiar dacă au o părere bună despre brand. Așadar, nu uita să pui accent pe accesibilitate în fiecare aspect al prezenței tale în online!

Principii UX_04

Urmărește echilibrul în mesaje și tipuri de conținut

Vrei să creezi un UX de calitate? Atunci 80% – 20% este raportul pe care trebuie să îl ții minte atunci când vine vorba de mesaje și conținut!

Mai exact, oferă prioritate textelor informative și axează-te mai puțin pe mesaje de vânzare. Într-o cantitate excesivă, acestea pot crea un sentiment neplăcut, determinându-l pe utilizator să pună la îndoială calitatea brandului tău. Îți recomandăm să te rezumi la mesaje call-to-action pe care să le inserezi echilibrat în conținutul informativ.

Totodată, evită excesul de cuvinte, mai ales pe pagina de Home. Selectează cu atenție cele mai importante și relevante informații, apoi comunică-le clar, concis și, desigur, într-o manieră personalizată.

Ai apelat la optimizare SEO?

Etapa de optimizare SEO nu contribuie doar la o vizibilitate mai bună în motoarele de căutare, ci și la o structurare inteligentă a conținutului în funcție de nevoile și preferințele de căutare ale potențialilor tăi clienți. 

Înainte de a redacta conținutul pentru website-ul tău sau în etapa de redesign, este important să realizezi un Keyword Research și să verifici care sunt cele mai uzuale forme sub care sunt căutate produsele ori serviciile tale. Realizează o ierarhie a celor mai relevante cuvinte-cheie și utilizează-le cu frecvență în conținutul pe care îl creezi.

Principii UX_05

 

Ca să te bucuri de succes în online, nu uita să te raportezi la user experience în fiecare decizie pe care o iei. Urmărește echilibrul și accesibilitatea, testează și adaptează-te permanent în funcție de feedback-ul și nevoile clienților tăi!

Ai nevoie de o mână de ajutor în proiectarea unui UX de calitate pentru website-ul tău? Te invităm cu drag să apelezi la expertiza specialiștilor noștri, solicitând o consultanță gratuită.

Alătură-te comunității noastre pe Facebook SEO 365, Instagram @seo_365 sau LinkedIn SEO 365 Marketing Online.