Ce este o meta descriere?
Folosește o meta descriere potrivită și vei atrage mai mulți utilizatori pe site. Avem 10 recomandări pentru tine.
Dacă e scrisă bine, o meta descriere nu doar că îți poate crește traficul, dar contribuie și la îmbunătățirea pozițiilor pe motoarele de căutare. Ar trebui să fie atractivă, scurtă și la subiect, să îndeplinească anumite cerințe tehnice & SEO, și să invite utilizatorul, direct sau indirect, să îți viziteze site-ul.
Concret, o meta descriere este un text foarte scurt (element HTML), de 120-140 de caractere, afișat în SERP, care rezumă conținutul paginii web. Ideal, acest scurt rezumat e formulat într-o manieră atractivă pentru utilizator, include cuvinte-cheie relevante și un call to action.
Meta descrierile sunt, așadar, afișate în SERP – adică în paginile cu rezultatele generate de o căutare pe motoarele de căutare, sub titlu și URL.
Mai pot fi afișate în momentul distribuirii unei pagini în social media.
Dintr-o perspectivă tehnică, meta descrierea apare în codul HTML al paginii web și poate fi adăugată sau editată cu ajutorul unor pluginuri încorporate în site.
De ce sunt importante meta descrierile în strategia SEO?
O meta descriere bună le spune rapid cititorilor ce vor găsi pe pagina ta web și îi determină să facă următorul pas: să o acceseze. Așa că niște abilități de copywriting nu strică.
Un exemplu grăitor pentru cât de importantă poate fi o meta descriere sunt paginile care deși reușesc să obțină la un moment dat poziții bune în SERP, nu generează traficul potențial anticipat. În astfel de cazuri, o ajustare a meta descrierilor poate fi soluția.
Deși nu reprezintă în mod direct un ranking factor, meta descrierile influențează totuși poziționarea pe Google prin încurajarea creșterii CTR (click-through rate) pe anumite cuvinte-cheie.
Pe scurt, o meta descriere contribuie la:
- creșterea CTR, implicit la creșterea traficului pe site, ceea ce duce și la creșterea ratei de conversii & vânzări;
- creșterea vizibilității brandului;
- diferențierea de competiție în SERP;
- îmbunătățirea experienței utilizatorilor (UX) încă din start, ajutându-i să înțeleagă ce tip de conținut pot găsi pe pagina web;
- influențarea indirectă a pozițiilor pe Google, datorită tuturor celor menționate deja.
Important | Dacă nu ai setat o meta descriere sau dacă aceasta nu se aliniază bunelor practici, motoarele de căutare vor genera automat una pentru tine. Google, de exemplu, rescrie frecvent meta descrierile care nu se chiar potrivesc căutărilor făcute de utilizatori, preluând fragmente din conținut, rich snippets sau meta descrieri existente. Problema este că aceste fragmente generate automat nu reflectă neapărat mesajul pe care-l dorești tu transmis, nici nu sunt atractive. Dacă reușești să creezi o meta descriere compatibilă cu intenția de căutare, ai mai multe șanse ca aceasta să fie afișată în SERP.
10 sfaturi pentru o meta descriere eficientă
1. Ține cont de lungimea recomandată
Meta descrierile pot avea, practic și tehnic, orice lungime. Google le trunchiază însă în afișare după aproximativ 120 de caractere pe dispozitive mobile și 140 de caractere pe desktop. De-a lungul anilor, acest prag a variat, așadar e important să urmărești dacă apar modificări. Ideal, creează o meta descriere care se apropie cât mai mult de 120 de caractere (dacă e cu mult mai scurtă, probabil nu comunici adecvat conținutul paginii).
2. Include cuvinte-cheie
Cum spuneam, deși meta descrierile nu sunt un factor SEO cu impact direct asupra pozițiilor pe Google, ele pot încuraja utilizatorii să acceseze paginile web. Această tendință e valabilă mai ales atunci când cuvintele-cheie după care utilizatorii caută se află în meta descrieri. Mai mult, Google îngroașă (bold) cuvintele relevante și sinonimele relevante pentru căutarea făcută de utilizator.
Includem cuvinte-cheie în meta descrieri din două motive:
- le confirmăm utilizatorilor că vor găsi pe site-ul nostru ceea ce caută;
- ajutăm motoarele de căutare să înțeleagă mai bine conținutul paginii și să-l poziționeze ca atare în SERP.
Important | Evită înșiruirea fără noimă a cât mai multor cuvinte-cheie într-o meta descriere. Riști să fii penalizat de Google. Unul sau două cuvinte-cheie relevante pentru pagină sunt suficiente.
3. Include un Call To Action
Un call to action îi ajută pe utilizatori să înțeleagă ce le oferi și la ce se pot aștepta dacă accesează pagina. Folosește îndemnuri scurte (spațiul e limitat) precum Află mai multe, Descoperă, Cumpără acum, Înscrie-te aici etc.
4. Creează meta descrieri unice
Conținutul duplicat este una dintre cele mai frecvente greșeli pe care o descoperim pe site-uri. Acest lucru e valabil și în cazul meta descrierilor, adesea preluate în sistem copy & paste pe multiple pagini dintr-un site. E foarte important să creezi meta descrieri unice pentru fiecare pagină în parte. Astfel, utilizatorii și motoarele de căutare vor înțelege cu precizie ce conține o anume pagină.
Meta descrierile generice, care se repetă, nu doar că nu adaugă valoare paginilor, dar pot afecta negativ procesul de crawling și pot cauza penalizări de indexare.
5. Adaugă meta descrieri peste tot
Creează meta descrieri pe toate paginile, articolele de blog, categoriile din site, paginile de produs – la orice URL ce poate fi accesat de utilizatori și care include conținut relevant pentru aceștia.
6. Folosește diateza activă
Vei întâlni frecvent această recomandare când vine vorba de redactarea textelor în limba engleză (use active voice). Credem că se aplică și în limba română. În cazul diatezei pasive, asupra subiectului se exercită o acțiune de către altcineva. Diateza activă este mai directă și, implicit, îndeamnă la acțiune, căci subiectul este cel care exercită acțiunea.
Uite diferența: „Aranjamentele florale au fost cumpărate de Mihai.” vs. „Mihai a cumpărat aranjamentele florale.” Transpusă într-o meta descriere, diateza activă presupune exprimări directe de tipul „Cumpără tricouri personalizate și încălțăminte de calitate de la […]” în loc de „Tricouri personalizate și încălțăminte de calitate pot fi cumpărate de la magazinul […]”.
7. Personalizează mesajul
Când ai la dispoziție doar 120-140 de caractere (cu tot cu spațiile libere!), poate fi complicat să-ți faci simțită personalitatea și tonul vocii, să dai personalitate mesajului. Alege cu atenție verbele, caută sinonime și joacă-te cu mai multe variante de text până ajungi la meta descrierea finală. Include cuvinte cu funcție persuasivă sau care stârnesc curiozitatea. Pune întrebări. Evită cuvintele de umplutură.
8. Dacă adaugi emoji-uri, adaugă-le pe cele relevante
Oficial, conform reprezentanților Google, este în regulă să folosești emoji-uri, însă utilizarea acestora în meta titluri și meta descrieri nu afectează SEO – nici în rău, nici în bine. Cu toate acestea, testele realizate de Semrush ajung la o concluzie interesantă: în timp ce un emoji generic nu a produs efecte, un emoji specific (cocktail emoji pentru o rețetă de cocktail) a generat o creștere de 11% în accesările organice ale paginii testate.
Dacă decizi să adaugi emojis în meta descriere, sfatul nostru este să le utilizezi cu atenție: să reflecte cât mai îndeaproape conținutul, să nu creeze confuzii și să nu aibă dublă semnificație (caută „emoji slang” pe Google pentru detalii).
9. Nu promite ce nu poți livra
Din dorința de a atrage utilizatorii pe pagină, poți fi tentat să promiți mai mult decât poți livra – să creezi o meta descriere care promite un anumit tip de conținut, fără ca acesta să fie prezent pe pagină. Chiar și în ziua de astăzi, anumiți „specialiști” folosesc această „tactică”. Să duci în eroare utilizatorul nu îți aduce beneficii pe termen lung, dimpotrivă.
10. Nu încuraja canibalizarea SEO
În cele din urmă, o mare provocare pentru site-urile de mari dimensiuni: încearcă să nu folosești în meta descrierea unei pagini cuvinte-cheie deja asociate altor pagini din site.
Dacă, de exemplu, creezi o meta descriere pentru o pagină e-commerce dedicată cizmelor, poți fi tentat să menționezi și alte produse disponibile pe site (bocanci, botine etc). Dacă însă există deja pagini dedicate acestora, îți recomandăm să te concentrezi pe cuvântul-cheie principal (cizme), pentru a nu încuraja competiția și canibalizarea cuvintelor-cheie între paginile aceluiași site.
—
Sperăm că aceste informații îți sunt de folos. Pentru mai multe recomandări, alătură-te comunității noastre pe Facebook, Instagram, LinkedIn și TikTok. Abonează-te la newsletterul SEO 365.
Dacă vrei să discutăm despre strategiile de marketing online care dau roade, înscrie-te acum pentru o CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!