Ce tendințe în Marketing Digital ar trebui să te preocupe în 2024?
Care sunt cele mai importante tendințe în Marketing Digital în 2024? Îți prezentăm 10 tendințe și recomandări de care e bine să ții cont.
Probabil că nu îți sunt străine planificarea, stabilirea unor obiective și procesele de monitorizare care ar trebui să le însoțească. Însă cum îți stabilești o nouă direcție atunci când simți că, poate, te-ai plafonat? Cum te asiguri că rămâi relevant pe piață și că ții pasul cu evoluția mediului online? Primul pas este să afli care sunt cele mai importante tendințe în Marketing Digital în 2024. Apoi, fă tot posibilul să te aliniezi cu ele, dacă nu ai făcut-o deja.
Tendințe în Content & Social Media Marketing
#1 VIDEO is still the undisputed King of Marketing
Nu mai este nici o surpriză: conținutul video rămâne în centrul atenției și în acest an, varianta în formă scurtă fiind preferată de utilizatorii social media. Cu toate acestea, nu toate companiile și brandurile reușesc să îl includă în strategia lor de Social Media Marketing. În România, acest lucru încă poate fi în beneficiul celor care se pun pe treabă acum, oferindu-le un avantaj considerabil față de concurenți.
Ce înseamnă acest lucru pentru strategia ta de marketing online? Simplu: dozează-ți timpul și resursele pentru a include Reels în strategia ta de promovare pe Instagram. Dacă nu ai deja, creează-ți un cont de TikTok. Dacă tot creezi conținut video, urcă-l și pe YouTube (Shorts).
Conținutul în format scurt generează cele mai multe interacțiuni pe rețelele de socializare, fiind urmat de cel în format lung, apoi de interviuri, podcast-uri, live-uri, meme-uri și conținut generat de utilizatori (UGC).
Pentru eficiență: poți crea conținut video în format lung, din care să tai/ decupezi ulterior mai multe filmulețe scurte.
#2 Cum să faci 10 liste utile?
În ceea ce privește conținutul scris, în social media are succes cel de tipul „cum să” și cel tip listă (listicle). Oamenii caută informații clare, bine structurate, și utile. Diferența de interacțiuni între acestea și alte tipuri de conținut (interviuri, evenimente), este imensă – cel puțin conform datelor analizate de NP Digital.
#3 Cel mai mare ROI
Social media rămâne unul dintre cele mai importante canale de marketing. Nu doar că oferă cel mai bun ROI, ci este folosit de 43% dintre oamenii de marketing, conform The 2024 State of Marketing & Trends Report.
Mai mult, conform unui alt studiu realizat de HubSpot (Consumer Trend Survey), 64% din reprezentanții Gen Z, 59% din Millennials și 47% din Gen X au descoperit un produs pe social media în ultimele trei luni. Și tendința se păstrează: social media este unealta preferată când vine vorba de descoperirea de noi produse – mai ales pentru Millennials și Gen Z.
#4 Content Creators & Influencer Marketing
Companiile își concentrează tot mai multe resurse în social media în scopul creșterii gradului de recunoaștere a brandului (brand awareness). Însă oricât de bun ar fi conținutul creat de un brand, adevărul este că pentru branduri poate fi extrem de dificil să stârnească reacții și să aibă interacțiuni autentice cu utilizatorii. Aici intervin creatorii de conținut și influencerii în jurul cărora s-au format deja comunități active.
Recomandare: Campaniile de Influencer Marketing nu ar trebui să fie limitate la colaborarea cu influenceri mari, ci mai degrabă orientate spre găsirea unor creatori de conținut care au o voce aparte în comunitățile lor. Conform HubSpot, campaniile de marketing realizate în colaborare cu micro-influenceri, cei care au între 10.000 și 100.000 de urmăritori, au avut mai mult succes.
Comparativ cu anul 2022, în 2023 au fost cu 33% mai mulți utilizatori care au cumpărat un produs în urma recomandărilor unui influencer, pe o perioadă de trei luni. Trendul pare să fie ascendent, așa că strategiile de influencer marketing n-ar trebui să fie neglijate.
Tendințe în Marketing pe motoarele de căutare
#5 Google Search Generative Experience (SGE)
SGE este o experiență de căutare pe Google powered by AI. Pe scurt, oferă rezultate generate cu ajutorul AI, care apar în partea superioară a paginilor cu rezultate (SERP). Deși deocamdată SGE nu e disponibilă la nivel global, e important să anticipăm modul în care aceasta va influența interacțiunile utilizatorilor cu Google. Și modul în care site-urile vor fi optimizate pentru a genera afișări și trafic.
Noua experiență de căutare pune accent pe livrarea unor rezultate clare și cât mai precise, incluzând imagini sau videouri și un model conversațional de interacțiune.
Încă e prea devreme pentru a decide o metodă sigură de a optimiza pentru Google SGE. Există totuși câteva recomandări:
- creează conținut care răspunde direct și cât mai cuprinzător căutărilor utilizatorilor;
- analizele și opiniile care au la bază expertiză serioasă au șanse mai mari de afișare;
- organizarea conținutului pe rubrici și liste ajută SGE să înțeleagă informațiile și să le claseze mai eficient;
- creează conținut original, nu refăcut după alte surse – căci în SGE par să aibă întâietate sursele primare (acolo unde o idee apare pentru prima dată).
#6 Căutările “zero-click”
Căutările pe Google care nu generează click-uri înspre niciunul dintre rezultatele afișate sunt în creștere. Conform Semrush Zero-Clicks Study, 57% dintre căutările pe mobil și cam un sfert din căutările pe desktop sunt căutări de tip zero-click.
Oamenii nu mai accesează rezultatele pe Google din câteva motive, în general:
- primesc deja informațiile despre servicii sau afaceri locale direct în SERP (prin Google Business Profile);
- în cazul conversiilor sau calculelor de tipul „USD în EUR” sau „mile în kilometri”, Google furnizează direct în SERP o unealtă de conversie/ calcul;
- se folosesc de întrebările frecvente și sar dintr-o informație în alta, dar rămân în SERP.
Cum ne pregătim pentru a gestiona impactul căutărilor cu zero-clicks? Ne concentrăm pe obținerea de featured snippets pentru acele interogări care nu ne aduc trafic.
#7 Video SEO
Conținutul video nu este apreciat doar pe rețelele de socializare. Dacă reușești să-l aduci în topul rezultatelor Google (sau pe YouTube), ai deja un imens avantaj pentru campania ta de marketing. Motoarele de căutare și-au adaptat și ele algoritmii pentru a le oferi utilizatorilor conținut video relevant.
Dacă investești într-o strategie de video content marketing în 2024, nu uita așadar că video înseamnă tot conținut, iar conținutul, de orice fel, poate fi optimizat.
#8 Căutările cu intenție tranzacțională și comercială
În timp ce majoritatea căutărilor pe Google sunt în continuare cele cu intenție de informare, în ultimii ani se observă clar că există o creștere a căutărilor cu search intent tranzacțional și comercial. Modul în care Google dezvoltă experiența de căutare în ultimii ani (vezi SGE) va contribui tot mai mult la încurajarea acestor categorii de căutări.
Recomandare: învață cum să faci SEO în funcție de Search Intent. Nu-ți muta atenția de la căutările cu intenție informațională, dar construiește-ți o strategie solidă pentru search intent-ul tranzacțional și comercial.
Automatizare & AI
#9 Inteligența artificială, cel mai bun asistent de Content Marketing
Sistemele de inteligență artificială influențează cam toate procesele de marketing online din ultimii ani. Acestea sunt integrate în aproape toate canalele folosite – de la postările din rețelele de socializare, la rezultatele căutărilor pe Google și reclamele afișate. Nu-i de mirare în ultimul an, sistemele AI au început să ocupe un binemeritat rol de asistent în gestionarea campaniilor de marketing.
“Despite all the exciting things AI can do, it can’t work on its own. It takes people with expertise, creativity, and empathy to harness AI’s potential. It isn’t about the technology itself. It’s about what you, as marketers, will do with it. AI can’t do anything without you – but you can do so much more with AI.” – Sean Downey, Google’s President, Americas and Global Partners.
Conform HubSpot, 85% dintre oamenii de marketing declară că IA generativă a schimbat modul în care vor crea conținut în 2024, în timp ce 63% dintre aceștia spun că majoritatea conținutului va fi creat cel puțin parțial cu ajutorul AI.
Totuși, sistemele AI sunt folosite mai degrabă pentru a genera idei, pentru a refolosi și adapta un conținut deja creat pentru o altă audiență sau într-un alt format, pentru a scrie texte de copywriting, pentru a schimba tonul unui mesaj sau pentru a crea imagini. În continuare, peste 95% dintre oamenii de marketing care utilizează AI pentru a scrie texte realizează editări ulterioare, și 45% dintre aceștia fac editări semnificative.
Pentru eficiență, pentru idei, pentru organizarea muncii și a campaniilor, AI se dovedește a fi un excelent asistent și în 2024 va deveni tot mai mult integrat în procesele de marketing online.
#10 Un boost de eficiență cu tehnologiile CRM
Pe măsură ce companiile reușesc să strângă tot mai multe date și informații, vor implementa campanii din ce în ce mai complexe și eficiente. Pentru ca acest lucru să se întâmple, însă, se impune automatizarea taskurilor repetitive, de rutină, dar și gestionarea și analiza eficientă a interacțiunilor cu clienții, pe tot parcursul „călătoriei” lor în relație cu brandul.
Tehnologiile CRM dezvoltate în ultimii ani reușesc să ducă procesele și eforturile de marketing la un nou nivel, motiv pentru care au început să fie tot mai bine integrate în procesele de lucru ale echipelor de marketing.
Confirmăm și noi, din proprie experiență: altfel merge treaba de când avem un sistem CRM bine pus la punct.
Sperăm ca lista de tendințe în marketing digital pentru acest an să te motiveze, să te ajute să iei decizii și să stabilești ordinea de priorități!
Pentru mai multe recomandări, alătură-te comunității noastre pe Facebook, Instagram, LinkedIn și TikTok. Abonează-te la newsletterul SEO 365.
Dacă vrei să discutăm despre strategiile de marketing online care dau roade, înscrie-te acum pentru o CONSULTANȚĂ GRATUITĂ!