Hashtag-ul – Cum te ajută să crești potențialul pe Social Media?
Ce este un hashtag și când este indicat să-l integrăm în postările noastre?
Câtă valoare se ascunde, în realitate, în spatele unui simplu hashtag?
Ne limităm la utilizarea lui doar pe Instagram?
Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care și le pun, deopotrivă, atât oamenii de business, cât și cei care explorează continuu tainele Marketingului online.
Hashtag – acest element care și-a făcut loc peste tot prin Social Media – a devenit un adevărat fenomen, fiind integrat astăzi în strategia de comunicare a multor branduri uriașe. Desigur, ca orice unealtă prețioasă, atunci când este folosită fără o strategie susținută, poate atrage după sine și o întreagă serie de efecte negative.
Parcurgând acest articol, vei învăța mai multe informații despre simbolul care a revoluționat și continuă să revoluționeze modul în care afacerile comunică în social media. Mai exact, vei afla:
- cum să faci diferența între un hashtag cu potențial de câștig și un șir de #cuvintecarepromitsătefacăcelebrupeinstagram;
- unde este indicat să îl poziționezi;
- cum să îl adaptezi în funcție de canalul pe care dorești să te promovezi;
- cum să găsești acele cuvinte care aduc brand awareness, engagement și noi clienți.
Dar, înainte de răspunsuri, hai să începem cu o întrebare:
Ce este un hashtag?
Deși în România, atunci când spui hashtag, te gândești imediat la Instagram, simbolul este puțin mai „bătrân” decât bunul lui prieten, făcându-și loc în peisajul vast al internetului în 2007, pe Twitter.
Chris Messina, fondatorul acestui fenomen, a fost cel care, într-o zi oarecare, a dat buzna în biroul celor de la Twitter și le-a lansat această idee: „Ce-ar fi dacă ați folosi # pentru a grupa tweet-urile în funcție de subiectul lor?”. Pe 23 august 2007, ideea lui a prins formă, iar de 13 ani continuă să evolueze în fiecare zi.
Un hashtag este, așadar, un hyperlink ce reunește sub aceeași „umbrelă” toate postările social media corespunzătoare unor tematici, evenimente, discuții specifice. Îl poți considera o cheie spre o bibliotecă virtuală ce deschide orizonturi noi de conținut, de consum, de comunicare.
Reguli:
Sunt câteva condiții pe care fiecare cuvânt/abreviere trebuie să o îndeplinească pentru a deveni hashtag:
- să utilizeze simbolul #
- să nu conțină spațiu între # și cuvânt sau între cuvintele componente
Alte condiții important de menționat:
Evită hashtag-urile lungi! Alege, în schimb, unul scurt și memorabil.
Asigură-te că folosești un profil public! Pentru a fi accesată de un public cât mai larg, postarea ta va trebui să fie, în primul rând, vizibilă.
Limitează numărul de hashtag-uri! Deși poți include până la 30 într-o postare pe Instagram, rezumă-te la câteva cuvinte specifice, potrivite mesajului pe care dorești să-l transmiți și comunității căreia intenționezi să te adresezi.
Avantajele utilizării unui hashtag
Crești organic numărul de interacțiuni
Atunci când atașezi un hashtag postării tale, o faci vizibilă într-o conversație, atrăgând, inevitabil, mai mulți oameni interesați de subiectul pe care îl abordezi/ de produsul pe care îl comercializezi.
Un truc inteligent pe care îl poți folosi este să studiezi înainte „concurența”. Accesează hashtag-ul pe care urmează să îl incluzi în postare și observă cum îți poți optimiza conținutul astfel încât să iasă în evidență în acea conversație. Nu uita că, deși urmează să te aliniezi unui trend/unei conversații, trebuie să fii suficient de original pentru a te face observat în mulțime.
Ajungi mai ușor la publicul țintă
Ultimii ani au adus în social media opțiunea de a da follow unui hashtag. Așa cum primești periodic postările persoanelor pe care le urmărești pe social media, așa se întâmplă și în cazul unei conversații de tip hashtag.
Ce înseamnă acest lucru pentru un brand? Mai multă vizibilitate în ochii celor care deja sunt interesați de subiect. Practic, putem spune că utilizarea hashtag-urilor este un echivalent al SEO pentru rețelele de socializare!
Brand awareness și potențial crescut de viralitate
Visul oricărui specialist în Marketing Online este să creeze un conținut viral. Cel mai simplu mod de a transforma o campanie obișnuită într-una virală este să adaugi un hashtag simplu, memorabil și să îi alături o provocare “cool”.
Spre exemplu, mai ții minte #ShareaCoke, acea campanie de la Coca Cola în care oamenii postau pe social media imagini cu dozele personalizate cu numele lor/apropiaților? A fost considerată cea mai de succes campanie a brandului din ultimii ani, devenind cu adevărat virală.
Pe un model asemănător, poți crea și tu o campanie pentru brandul tău. Desigur, pentru că scopul tău este, în primul rând, să îți faci numele cunoscut, poți integra hashtag-ul într-un concurs/ într-o promoție, iar apoi să îl adaptezi într-o provocare creativă, fără necesitatea unei mize materiale.
Poți să-ți măsori cu ușurință rezultatele
Succesul unei campanii precum cea menționată mai sus va fi ușor de monitorizat cu ajutorul unui hashtag. Practic, el generează o bază de date online, în mod organic, pe baza postărilor create de consumatori. Vei avea, așadar, o resursă importantă de CGC (customer generated content), pe care îl poți reposta pe pagina oficială a brandului.
De asemenea, pentru Instagram, paginile de business afișează și statistici privind numărul de interacțiuni generate de hashtag-uri. În acest fel, poți testa mai ușor până vei ajunge la seria de expresii cu adevărat profitabile pentru brandul tău.
O mișcare de PR poate începe cu un hashtag
Companiile mari se alătură frecvent conversațiilor sociale puternice precum #MeToo #BlackLivesMatter, arătându-și solidaritatea față de anumite cauze. În mâinile unui specialist de PR, hashtag-ul se poate transforma într-o unealtă puternică de conturare a imaginii unui brand.
Atenție, însă! Atunci când vorbim de PR în general, dar și de CSR, trebuie să te asiguri că brandul tău este în completă armonie cu hashtag-ul pe care îl susții. Dacă brandul promovează în general valori opuse cauzei nu va putea niciodată să se alăture mișcării, decât dacă se ia în considerare un rebranding.
Totodată, o simplă postare de susținere nu este suficientă. Ca impactul să fie cu adevărat pozitiv, trebuie ca brandul să se implice cu soluții pentru rezolvarea situației. Nu vorbim neapărat despre măsuri de amploare. Pentru o companie mică, schimbarea la nivelul politicii proprii poate fi un pas valoros.
Cum să nu folosești un hashtag?
De multe ori, specialiștii îți descriu cum să folosești un instrument, dar de puține ori te avertizează și în privința capcanelor:
Un hashtag popular nu îți garantează succesul
La o simplă căutare pe Google poți găsi recomandări cu privire la cele mai populare hashtag-uri în funcție de domeniul/ subiectul pe care îl abordezi. Cu toate acestea, să dai Copy-Paste unei astfel de liste în descrierea postării tale nu îți garantează întotdeauna succesul. Ba din contră am zice. Multe dintre formulele care îți promit să îți aducă popularitate nu fac altceva decât să te introducă într-o comunitate de spam. #likeforlike sau #followme sunt câteva dintre opțiunile de introdus pe lista de MUST NOT a unui brand.
Cuvântul potrivit, contextul greșit
Nu orice hashtag te conduce spre conversația pe care o promite la o primă vedere. Unele cuvinte pot fi asociate cu mișcări sau contexte în care brandul tău nu se integrează. Revenim, așadar, la același sfat: Verifică întotdeauna ce se ascunde cu adevărat în spatele unui astfel de hyperlink înainte de a-l folosi!
Cu cât mai multe, cu atât mai bine?
Aici părerile sunt destul de împărțite. În timp ce unii specialiști recomandă folosirea numărului maxim de hashtag-uri, alții sugerează că este mai inteligent ca un brand să se rezume la utilizarea a 3-5 astfel de expresii. Vom vedea, în cele ce urmează, o formulă a „perfecțiunii” în materie de engagement, propusă în urma studiilor echipei Smart Insights.
Prioritizează conținutul în fața hashtag-urilor
Ca să te bucuri de avantajele unui număr mare de hashtag-uri fără a crea impresia de spam, poți implementa câteva trucuri:
Hashtag-urile în comentarii
Dacă vrei să te menții relevant, dar și elegant, poți opta pentru divizarea hashtag-urilor între descriere și comentarii. Alege din listă 3-5 cuvinte/expresii cu adevărat importante pentru postarea ta, iar restul postează-le separat, într-un comentariu, imediat după ce ai publicat postarea.
Ascunde hashtag-urile în descriere
Dacă vrei să-ți pui textul creativ în prim-plan fără să renunți la deja celebra listă, o poți ascunde plasând între ea și descriere câteva semne de punctuație dispuse vertical, ca în exemplul de mai jos. În acest fel, hashtag-urile vor fi vizibile doar dacă utilizatorul apasă See More.
Dacă vorbim de postările tip story, un truc interesant este să ascunzi hashtag-urile în spatele unor alte elemente de compoziție precum GIF-urile sau textele cu fundal.
Instagram: Hashtag în descriere sau hashtag în comentarii?
De când a apărut acest trend al plasării hashtag-urilor în comentarii, o nouă dilemă i-a pus pe cercetătorii de Marketing la treabă: Care dintre cele două opțiuni aduce mai multă valoare?
La o primă vedere, diferențele nu sunt unele majore. Cu toate acestea, cei de la Smart Insights par să fi găsit formula ideală pentru obținerea unui engagement maxim, în funcție de numărul de urmăritori pe care un brand îl are pe Instagram:
- pentru paginile cu mai puțin de 5.000 urmăritori: 5 hashtag-uri în descriere și 9 în primul comentariu;
- pentru paginile cu 5.000 – 10.000 urmăritori: 5 hashtag-uri în descriere și 13 în primul comentariu;
- pentru paginile cu 10.000 – 50.000 urmăritori: 2 hashtag-uri în descriere și 11 în primul comentariu;
- pentru paginile cu 50.000 – 100.000 urmăritori: 8 hashtag-uri în descriere și 12 în primul comentariu;
- pentru paginile cu mai mult de 100.000 urmăritori: 6 hashtag-uri în descriere și 6 în primul comentariu.
Această regulă se aplică, însă, doar în cazul Instagram. Cum folosim însă un hashtag pe celelalte platforme de socializare: Facebook, LinkedIn, Twitter și, recent, TikTok?
Hashtag-ul pe Facebook
Număr optim: 1-2
Atunci când vine vorba de Facebook, avem de-a face cu o rețea de socializare cu un conținut în mare parte privat, care circulă în comunități restrânse, mai ales când ne referim la consumatori. Tocmai de aceea, Facebook nu este o comunitate foarte prietenoasă cu acest simbol, fiind mai degrabă utilizat în interiorul grupurilor, pentru a organiza conținutul și fluxul de discuții.
Do’s:
» Creează un grup în care să reunești o parte din comunitatea ta de consumatori. Oferă-le acolo informații exclusive, eventual chiar oferte speciale. Folosește-te de niște hashtag-uri cheie pentru a organiza conținutul, astfel încât să fie găsit cu ușurință de cei interesați.
» Utilizează hashtag-uri cu rol în branding. Poți integra în postările de pe Facebook un hashtag specific unei anumite campanii sau chiar îți poți transforma sloganul într-unul pentru a-l întipări mai ușor în mintea consumatorului.
» Organizează-ți conținutul pe pagină. Există anumite serii de postări pe care probabil vrei să le scoți în evidență. De exemplu, atunci când creezi postări despre membrii echipei tale, poți adăuga la începutul postării un #(BrandName)Team. În acest fel, publicul va recunoaște cu ușurință tipul de conținut și va putea vizualiza întreaga serie doar printr-o simplă accesare a acestui hashtag.
Don’ts:
» Evită șirurile lungi de hashtag-uri.
» Evită campaniile/concursurile în care va fi necesară integrarea unui hashtag în postările consumatorilor. Pentru că mulți dintre ei dețin un cont privat, rezultatele/ interacțiunile vor fi greu de cuantificat.
» Evită, de această dată, formulările generale. Concentrează-ți atenția, în schimb, pe crearea unor hashtag-uri personalizate, care să aducă brand awareness.
Hashtag-ul pe LinkedIn
Număr optim: 1-2
Rolul unui hashtag pe LinkedIn este asemănător celui de pe Instagram sau Twitter, având o contribuție generală în organizarea conținutului în categorii. În același timp, pentru că există opțiunea de urmărire a unui hashtag, integrarea acestor simboluri în postări poate crește vizibilitatea unui business.
Dar, mai mult decât atât, hashtag-ul îi facilitează unei companii accesul la o comunitate, oferindu-i posibilitatea de interacțiune business to business sau business to client. Orice pagină de companie poate urmări o serie de hashtag-uri, iar LinkedIn o va notifica atunci când altcineva face o postare sub același cuvânt cheie, încurajând dialogul și, bineînțeles, crearea de legături/parteneriate.
Do’s:
» Integrează hashtag-urile în postările tale pe LinkedIn. Le poți poziționa atât la finalul textului, cât și în interiorul discursului.
» Urmărește cel puțin trei hashtag-uri relevante pentru domeniul în care lucrezi. Ele îți vor oferi oportunitatea să interacționezi cu alți specialiști din domeniu și chiar cu potențiali clienți/parteneri.
» Creează câteva hashtag-uri branduite pentru a-ți diferenția categoriile de postări. Este ideal să îți creezi o strategie de LinkedIn în jurul unor serii de postări precum prezentarea echipei, sfaturi, studii de caz pe baza propriilor proiecte etc.
» Verifică rubrica de sugestii oferită de LinkedIn în cazul hashtag-urilor. În acest fel, vei putea descoperi mereu noi oportunități.
Don’ts:
» Nu utiliza expresii foarte specifice. Dacă pe Instagram varietatea de hashtag-uri este foarte mare, aici ar trebui să te axezi pe utilizarea unor noțiuni generale care să definească profesia/domeniul în care lucrezi.
» Nu aglomera textul cu hashtag-uri! Dacă LinkedIn nu impune o restricție în privința numărului de simboluri folosite, nu înseamnă că trebuie să exagerezi. Rezumă-te la alegerea a 1-2 cuvinte reprezentative atât pentru domeniul tău în general, cât și pentru direcția postării în mod particular.
» Evită abrevierile și acronimele. Dacă Instagram sau Twitter sunt mai prietenoase cu astfel de opțiuni, LinkedIn preferă variantele lungi ale cuvintelor. Spre exemplu, în locul #SMM, este indicat să utilizezi #SocialMediaMarketing.
Hashtag-ul pe YouTube, TikTok, Pinterest și Twitter
YouTube și TikTok sunt și ele două canale în continuă dezvoltare în România, de aceea considerăm că este necesar să vorbim despre hashtag și în contextul celor două.
În cazul Youtube, hashtag-ul se poate integra fie în titlu, fie în descriere. El se poate folosi în general, atunci când vorbim despre categorii clasice de postări video de tipul #DailyVlog, într-o campanie integrată de Influencer Marketing sau de către un brand/creator de conținut pentru a distinge câteva rubrici de conținut.
TikTok este un canal bazat pe hashtag. Fiecare provocare lansată la nivel mondial are unul specific, iar cele mai populare apar în secțiunea Discover/Descoperă a aplicației. Deși multe branduri încă se lovesc de preconcepții, există companii care au început deja să își mute promovarea aici, creând câteva hashtag-uri virale precum: #BrandMindsLive sau #MixUpYourSummer (Mirinda).
Despre Pinterest și Twitter se vorbește mai puțin în țara noastră, mai ales atunci când vorbim despre tehnici de promovare online. Dacă, totuși, există un potențial pentru afacerea ta acolo, te încurajăm să integrezi și hashtag-ul în instrumentele tale de Social Media Marketing. Nu uita să ții cont de aceste sfaturi: rămâi succint, relevant și personalizează pentru a genera brand awareness.
#Concluzii
Hashtag-ul este, așadar, un instrument valoros și cu mult potențial. Contează, desigur, să îl integrezi într-o strategie macro și să rămâi constant, indiferent de canalele de Social Media alese.
Sfatul nostru? Tratează-l ca pe un echivalent pentru optimizare SEO, aplicat, desigur, pentru rețelele de socializare. Păstrează întotdeauna în minte intenția și formula de căutare a potențialului client și utilizează hashtag-uri care să te ducă direct la ei!
Dacă încă nu ți-e foarte clară asemănarea între hashtag și SEO, te invităm să citești mai multe și despre optimizare în articolul nostru despre Ce este SEO?, dar și despre Importanța Social Media în SEO.
Iar dacă ai nevoie de o strategie de succes, personalizată în funcție de nevoile tale, experții noștri îți stau întotdeauna la dispoziție cu cele mai bune sfaturi. Tot ce trebuie să faci este să aplici pentru o consultanță gratuită, completând formularul online!