Optimizarea site-ului în funcție de search intent
Tu știi care e intenția de căutare a potențialilor tăi clienți? Descoperă cele 4 tipuri de Search Intent și bucură-te de conversii!
Intenția de căutare a utilizatorilor reprezintă cheia pentru dezvoltarea unei strategii eficiente de optimizare a unui site. Conceptul de search intent (știut și ca searcher intent sau keyword intent) reprezintă motivul sau intenția din spatele unei anume căutări realizate de un utilizator pe un motor de căutare.
Înțelegerea acestei intenții de căutare te poate ajuta să oferi răspunsurile și informațiile potrivite, să vii în întâmpinarea potențialilor tăi clienți.
De ce este intenția de căutare atât de importantă în SEO?
Obiectivul principal al motoarelor de căutare este să le ofere utilizatorilor rezultate relevante. Utilizatorii nu pun întotdeauna cele mai specifice întrebări, nu vor căuta „vreau să cumpăr cel mai bun panou fotovoltaic de pe piață”, ci probabil vor căuta „cele mai bune panouri fotovoltaice” sau „top panouri fotovoltaice”. Cu cât înțelegi mai bine ce caută, de fapt, utilizatorii când folosesc anumite cuvinte-cheie pe motoarele de căutare, cu atât îți poți gândi mai eficient strategia SEO pentru a te poziționa mai bine pe Google.
Google pune foarte mult accent pe experiența utilizatorului, la fel ar trebui să faci și tu. Pentru a oferi o experiență bună (implicit pentru ca Google să te ia în considerare pentru poziții superioare), trebuie să satisfaci acea nevoie și intenție inițială care a generat căutările.
Cu ce te ajută, concret, înțelegerea search intent? Câteva avantaje:
- poți să ai o strategie de conținut mai eficientă, selectând cuvinte-cheie care au sens pentru buyer persona-ul afacerii tale;
- poți să creezi conținut cu adevărat relevant pentru nevoile utilizatorilor și să le oferi exact răspunsurile și informațiile de care au nevoie;
- te bucuri de poziții mai bune în SERP, demonstrând motoarelor de căutare că ai un conținut valoros și că le oferi utilizatorilor o experiență satisfăcătoare pe site-ul tău.
Revenind la exemplul nostru, conform Ahrefs, avem 800 de căutări lunare, în România, pentru „cele mai bune panouri fotovoltaice”. Dacă ai un site pe care vinzi astfel de produse, vei fi poate tentat să folosești acest cuvânt-cheie pe o pagină de produs (ideal, pe cel mai bun panou fotovoltaic din magazinul tău). Doar că Google nu consideră un astfel de cuvânt-cheie ca fiind unul cu un search intent tranzacțional. Vei vedea că în top rezultate apar articole care listează cele mai bune panouri, nu site-uri care le vând.
Care sunt cele patru tipuri de search intent?
În general, intențiile de căutare sunt clasificate în patru mari categorii: search intent de navigare, informațional, comercial și tranzacțional. Google le clasifică diferit, dar parțial corespund și acestea categoriilor amintite: website queries (de navigare), know queries (informațional), do queries (tranzacțional) și visit-in-person queries.
Pentru afaceri, ne concentrăm pe cele mai folosite tipuri de search intent:
1. Search intent de navigare
Ușor de indentificat, un search intent de navigare se referă la dorința utilizatorilor de a găsi o anume pagină web (ex. „facebook login”). Utilizatorii știu, în acest caz, exact ce caută. Aici intră și căutările de brand – când cineva caută „seo 365”, de exemplu, sau orice altă companie.
Dacă ai oferte recurente, s-ar putea ca utilizatorii să caute „oferte [brand]”. Alte exemple: „[brand] homepage”, „[brand] sign in”, „servicii [brand]”, „[brand] politica de retur” etc.
De făcut: Ai grijă ca în strategia ta SEO să urmărești intențiile de navigare ale utilizatorilor înspre site-ul tău. Pentru brandurile mai mici poate fi descurajant să vadă că sunt, poate, abia 20 de căutări lunare care includ denumirea brandului, însă recomandarea noastră este să ții cont de ele, tocmai pentru a veni în întâmpinarea acelor căutări specifice (șansele de conversie cresc considerabil astfel!).
2. Search intent informațional
Intenția de informare stă în spatele căutărilor de tipul ce, cum, cine, unde, de ce și a altor tipuri de căutări ce implică un răspuns cu rol de informare și învățare. Uite câteva exemple:
- ce este seo
- vremea cluj
- cum sa faci clatite pufoase
- ce sa vizitezi in romania
- cum se repara peretii
- sfaturi pentru un website modern
- avantaje dieta keto
- sfaturi piele sensibila
De făcut: Cel mai potrivit tip de conținut care vine în întâmpinarea intenției de informare este, în mod cert, un articol de blog. Acesta este și motivul pentru care în strategia ta SEO ar trebui să incluzi și dezvoltarea blogului. La o primă vedere, nu există o legătură directă între blog și conversii (cel puțin la început, multe companii par să nu vadă această legătură). Însă căutările cu rol de informare reprezintă o bună majoritate din totalul căutărilor pe Google. Vrei să fii vizibil? Nu le ignora. În plus, oferind informații valoroase pentru utilizatori, te poziționezi ca un brand de încredere, ca lider de opinie în domeniul tău de activitate, ceea ce îți poate aduce lead-uri pe termen scurt și conversii pe termen lung.
3. Search intent comercial
Când utilizatorii vor să se documenteze înainte de a face o achiziție, vorbim de un search intent comercial. Aici intră „cele mai bune panouri fotovoltaice” sau „cele mai bune casti wireless”. Cum ziceam, poți fi tentat să folosești astfel de cuvinte-cheie pe pagini de produse / servicii, dar recomandarea noastră este să nu cazi în această capcană. În această etapă, consumatorii se află undeva între intenția de informare și cea tranzacțională, când au decis că vor să facă o achiziție, dar încă au nevoie de mai multe informații pentru a lua o decizie.
Alte exemple de căutări cu intenție comercială:
- cele mai bune saltele
- cele mai bune creme de fata
- recenzii parfumuri
- top restaurante bucuresti
- samsung a53 review
- hbo max vs netflix
- [brand] alternative
De făcut: Vei observa că rezultatele aflate pe primele poziții pe Google pentru astfel de căutări sunt, în general, site-uri sau pagini pe care apar recenzii, liste, recomandări independente de produse sau servicii. Poate fi, așadar, foarte dificil (uneori imposibil) să intri în competiție pentru astfel de cuvinte-cheie. Există însă diverse modalități prin care poți să te faci vizibil: o strategie de Surround Sound SEO sau articole de blog imparțiale, transparente, în care analizezi sau oferi recomandări de produse / servicii în funcție de anumite criterii. Poate fi mai ușor pentru servicii, cum am analizat și noi Google Ads vs. SEO.
4. Search intent tranzacțional
În cele din urmă, avem intenția de căutare cu rol tranzacțional, când utilizatorul vrea să facă o achiziție sau să completeze o acțiune cu însemnătate tranzacțională pentru un site / brand. Da, poate are intenția să cumpere ceva, dar poate fi vorba și de abonarea la un newsletter, completarea unui formular, efectuarea unei rezervări sau de descărcarea unui material.
Căutările cu intenție tranzacțională devin foarte specifice și includ, deși nu întotdeauna, cuvinte precum „pret”, „trial”, „comanda”, „rezervare”, „oferta”, „reducere”, „discount”. Pot avea însă și un aspect aparent general, dar sensul lor e specific și denotă intenția de a finaliza o acțiune: „test de personalitate online”, „[brand] newsletter”.
De făcut: Cuvintele-cheie cu rol tranzacțional sunt cele care îți vor aduce conversii rapide, imediate. Ele reflectă căutările consumatorilor care sunt gata să facă pasul final. Ai grijă să le integrezi în strategia SEO și să le oferi utilizatorilor care fac astfel de căutări pagini de acțiune, de unde pot obține rapid ceea ce își doresc (pagini de produs, formular de rezervare / abonare, informații clare despre preț, oferte, coduri discount etc).
***
Sperăm că aceste informații îți sunt de folos. Pentru mai multe recomandări, alătură-te comunității noastre pe Facebook, Instagram, LinkedIn și TikTok. Abonează-te la newsletterul SEO 365.