Ce înseamnă să ai un website modern? Ca specialiști, l-am defini așa: simplu, intuitiv, cu un aspect plăcut și conținut valoros, atent optimizat astfel încât să genereze cât mai mult trafic organic și să ofere o experiență de navigare la cele mai înalte standarde.
În cele mai multe cazuri însă, această imagine este departe de a reflecta realitatea. Cu fiecare proiect pe care îl luăm în propriile mâini și cu fiecare căutare pe care o facem, în mod particular, în calitate de potențial client, observăm cu multe dintre website-urile românești sunt desprinse încă din peisajul digital anost și prăfuit al deceniului trecut, departe de tot ce înseamnă un web design responsive, intuitiv și prietenos.
Cum îți poți da seama dacă și website-ul tău are nevoie de o schimbare radicală? Iată 10 indicii care ar trebui să-ți dea de gândit:
1. Conversiile întârzie să apară
O rată de conversie scăzută nu este întotdeauna consecința unei strategii de marketing ineficiente. Dacă investeșți în campanii de Social Media și PPC fără a atinge o rată de conversie de minimum 1%, există o probabilitate destul de mare ca nu promovarea să fie de vină, ci experiența pe care i-o oferi potențialului client odată ce a ajuns pe site.
În realitate, un UX de calitate, plănuit strategic, poate crește rata de conversie cu până la 400%. (Forbes)
Cum îți poți îmbunătăți considerabil aspectele ce țin de UX? Am abordat subiectul pe larg într-un articol anterior » 5 principii de UX pentru un website eficient și atractiv.
2. Brandul tău a mers înainte, website-ul tău a stat pe loc
Site-ul tău ar trebui să reflecte modificările pe care le aduci brandului, chiar dacă este vorba doar despre rectificări minore. Sediul online al afacerii tale, așa cum ne place nouă să-l numim, este primul aspect cu care iau contact clienții tăi, așadar ai grijă ca imaginea pe care aceștia și-o creează despre compania ta să coincidă cu cea pe care îți dorești tu să o transmiți.
Nu uita: prima impresie contează! Un website modern, care să vorbească despre brandul tău, este cea mai potrivită carte de vizită!
3. Nu te-ai împrietenit încă cu telefonul mobil
În zilele noastre, statisticile arată că peste 60% dintre utilizatorii de internet folosesc smartphone-ul sau alte dispozitive mobile pentru a realiza o căutare online. Astfel, a devenit absolut necesar ca interfața unui website modern să se adapteze perfect la orice tip de dispozitiv, fie că vorbim de clasicul monitorul, de tablete sau de telefonul mobil, oferind, în egală măsură, o experiență de calitate în accesare și navigare.
Dacă vrei să observi o îmbunătățire la nivelul timpului petrecut pe website, dar și când vine vorba de numărul de conversii, asigură-te că website-ul tău poate fi accesat și utilizat la potențial maxim de pe orice tip de dispozitiv .
4. Nu toți utilizatorii pot ajunge la tine
Website-ul este unul dintre cele mai importante componente ale afacerii tale, așa că este necesar ca fiecare utilizator, indiferent de browser sau device, să se poată bucura de o experiență plăcută de navigare odată ce a ajuns în „sediul tău online”.
Dacă potențialii clienți se plâng că nu-ți pot accesa website-ul sau că se confruntă cu multiple erori de afișare, în funcție de browser-ul pe care îl folosesc, este un semn că trebuie să faci niște actualizări! Asigură-te că site-ul funcționează la calitate standard pe Google Chrome, Safari, Firefox ș.a. În acest fel, vei evita rată crescută de abandon (bounce rate), dar și oportunitățile de vânzări ratate.
5. Website-ul tău seamănă, mai degrabă, cu un labirint
O condiție esențială pentru orice website modern este experiența intuitivă de utilizare. Mai exact, statisticile arată aproximativ 76% dintre clienți apreciază atunci când site-ul web „îi ajută să găsească ceea ce își doresc”.
Concret, odată ce a ajuns în sediul online al afacerii tale, utilizatorul are nevoie de ghidare prin informații concrete și relevante, prin îndemnuri clare la acțiune (call-to-action), dar și printr-o organizare intuitivă a paginilor în meniu.
Pentru a genera cât mai multe conversii, asigură-te, așadar, nu doar că atragi atenția utilizatorului printr-un conținut divers și relevant, dar și că îi facilitezi călătoria din punctul în care ți-a accesat domeniul și până când finalizează o acțiune pe website-ul tău (fie că este vorba de o achiziție, de o programare sau de o înscriere la newsletter etc.).
Cum poți face asta? Iată câteva dintre convențiile unui website modern și intuitiv:
- Un click pe logo ar trebui să te ducă întotdeauna înapoi pe Homepage;
- Informațiile de contact trebuie să se regăsească în Footer;
- Link-urile ar trebui să se distingă cu ușurință de textul normal (culoare, stil diferit);
- Ultimul buton al meniului orizontal ar trebui să fie întotdeauna cel către pagina de Contact;
- În țările occidentale, textul aliniat la stânga este mai ușor de citit decât aliniat la dreapta.
6. Website-ul tău se mișcă în ritm de țestoasă
Cât de rapid trebuie să fie website-ul tău? Ei bine, 47% dintre consumatori se așteaptă ca o pagină web să se încarce în 2 secunde sau mai puțin. Cu o medie a duratei de atenție (attention span) de 7-8 secunde, aproximativ 53% dintre utilizatori decid să părăsească o pagină dacă aceasta nu se încarcă în limita de timp dorită.
Viteza lentă de încărcare afectează, de asemenea, clasamentul în motoarele de căutare sau, cu alte cuvinte, poziția pe care website-ul tău o ocupă în rezultatele afișate de Google. Oamenii se bazează din ce în ce mai mult pe căutarea vocală pentru a obține rezultate rapide, iar algoritmul discriminează site-urile web cu încărcare lentă.
Ce rămâne de făcut? Optimizează, optimizează, optimizează! Viteza scăzută de încărcare a website-ului este o consecință directă a eforturilor superficiale de optimizare! Pentru a observa o îmbunătățire vizibilă la acest capitol, începe prin a redimensiona fotografiile și fișierele, apoi continuă prin actualizarea și optimizarea structurilor de cod!
7. Nu ai apelat încă la servicii SEO
Optimizarea SEO este un proces extrem de important pentru un website modern. Pe lângă aportul considerabil de vizibilitate organică pe care îl aduce website-ului tău, un proces de acest gen te obligă să creezi conținut calitativ și relevant, să faci update-uri tehnice constante și să faci eforturi susținute pentru crearea unei experiențe cât mai plăcute pentru utilizatori.
Alte motive pentru care merită să investești în SEO? Iată:
- Înainte de a lua o decizie în procesul de cumpărare, 89% dintre oameni caută informațiile necesare pe motoarele de căutare;
- 64% din totalitatea traficului de pe Internet este organic, 12% este trafic direct, în timp ce 6% provine din reclame, 2% din Social Media și 15% din alte surse;
- Primele 3 poziții pe Google „mănâncă” aproximativ 65% din traficul generat de o căutare.
8. Povestea pe care o spui nu mai este de actualitate
Dincolo de experiența pe care reușești să i-o creezi utilizatorului, cuvintele sunt cele care vând! Asigură-te, așadar, că le folosești pe cele potrivite și… ancorate în prezent!
Verifică periodic conținutul pentru a vedea ce a rămas relevant și ce nu, axează-te pe informații evergreen (care nu prezintă un “termen de expirare”) și, mai ales, nu-ți fie teamă să-ți folosești vocea, acel tone of voice personal și unic al brandului tău!
9. Un website modern se recunoaște după imagini!
Imaginile pot crea rapid impresia unui design de site învechit, mai ales atunci când intervin diferite erori de afișare. Dacă nu ai nevoie de un update total al website-ului, înlocuiește fotografiile actuale cu imagini care să reflecte specificul afacerii tale și să fie în acord cu direcția vizuală a brandului.
Sfat suplimentar: Dacă nu dispui de resursele necesare pentru a-ți crea propriile imagini, apelează cu încredere la fotografiile de stoc. Atunci când sunt bine alese, acestea pot reda un aspect modern și „curat” website-ului. Pentru un plus de autenticitate, le poți mixa cu fotografii profesionale, realizate chiar în locația business-ului.
Pentru mai multe detalii despre cum poți avea un website modern din punct de vedere vizual poți afla aici » 10 recomandări pentru un website atractiv
10. Website-ul tău încă arată așa: http://domeniu.ro
Dacă website-ul tău nu a adoptat încă protocolul HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure), utilizatorii vor ezita să-ți încredințeze datele personale, fie că ne referim la simple date de contact, fie că vorbim de informații mult mai importante (ex. datele cardului), necesare pentru realizarea unei conversii de tipul unei achiziții online.
De ce merită să adopți un protocol HTTPS dacă nu ai făcut-o deja? Iată:
- Website-ul tău este mai puțin vulnerabil în fața atacurilor hackerilor! În general, aceștia vânează domeniile cu un protocol http datorită măsurilor de protecție reduse.
- Beneficiezi de mai multă credibilitate în fața clienților! Odată ajunși pe un website modern, care dispune de filtre puternice de siguranță, aceștia vor fi mult mai deschiși în a-ți oferi datele personale.
Crești în ranking-ul Google! Motoarele de căutare prioritizează afișarea domeniilor cu un protocol HTTPS în locul celor cu un protocol HTTP.